ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افسر اسرائیلی به قتل یک فلسطینی اوتیست متهم شد

دادستانی اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد / ۱۷ ژوئن یک افسر پلیس مرزی این کشور را به «قتل بی‌ملاحظه» ایاد الحلاق، فلسطینی اوتیست در بخش قدیمی اورشلیم (بیت‌المقدس) متهم کرد. قتل الحلاق اعتراضاتی را برانگیخته بود.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، کیفرخواست دادستانی پس از گذشت بیش از یک سال از تیراندازی به سوی ایاد الحلاق صادر شد و افسر اسرائیلی ممکن است به ۱۲ سال زندان محکوم شود.

خانواده‌ الحلاق تحقیقات دستگاه قضائی اسرائیل در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده و خواستار محکومیت شدیدتر افسر پلیس شده است.

خیری الحلاق، پدر ایاد، در واکنش به کیفرخواست دادستانی گفت:

«ما خواهان عدالت هستیم. چرا وقتی یک عرب کسی را می‌کُشد می‌گویند او یک قاتل است اما هنگامی که یک اسرائیلی می‌کُشد می‌گویند "آدم‌کشی بی‌ملاحظه"؟»

ایاد الحلاق ۳۲ ساله ۱۰ خرداد / ۳۰ مه سال گذشته برای شرکت در یک دوره درمانی - آموزشی از منزل خارج شده بود که مأموران اسرائیل به او ایست می‌دهند. الحلاق می‌گریزد و پشت یک سطل زباله پنهان می‌شود. مأموران از راه می‌رسند و گلوله اول را به سوی او شلیک می‌کنند. معلم این اوتیست از راه می‌رسد. فلسطینی اوتیست به معلم خود اشاره می‌‌کند و پلیس‌ها می‌پرسند «سلاح‌ها را کجا مخفی کرده‌ای؟» معلم پاسخ می‌دهد «کدام سلاح؟» مأموران گلوله دوم را به الحلاق شلیک می‌کنند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، یکی از دو مأمور حتی پس از آن‌که همکارش از او خواست تیراندازی را قطع کند، شلیک گلوله به سوی الحلاق را ادامه داد. هفت گلوله به این جوان فلسطینی شلیک شد.

بخش قدیمی اورشلیم (بیت‌المقدس) منطقه‌ای است که بارها در آن بین فلسطینی‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیل درگیری‌هایی رخ داده است. خیابان‌های باریک این بخش از شهر با صدها دوربین امنیتی پوشیده شده است که توسط پلیس کنترل می‌شوند. اما در تحقیقات قضائی تابستان سال گذشته دادستانی ادعا کرد که هیچ یک از دوربین‌های منطقه کار نکرده‌اند و هیچ فیلمی از این رویداد وجود ندارد.

قتل ایاد الحلاق بازتاب گسترده‌ای یافت و با قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی به‌دست پلیس ایالات متحده مقایسه شد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل از این حادثه ابراز تأسف کرد و وعده رسیدگی داد. یعیر لاپید که در آن زمان رهبر اپوزیسیون بود در توئیتر، کشتن «یک جوان با شرایط ویژه» را دلهره‌آور خواند و الفتح به رهبری محمود عباس این حادثه را «جنایت جنگی» توصیف کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند اسرائیل به‌ندرت اعضای نیروهای امنیتی خود را مسئول تیراندازی مرگبار به سوی فلسطینی‌ها می‌داند. تحقیقات اغلب بدون طرح اتهام و یا مجازات خفیف پایان می‌یابد و در بسیاری از موارد حتی شاهدان برای بازجویی احضار نمی‌شوند.

تحقیقات آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ارتش اسرائیل تحقیقات در مورد ۲۴ مورد تیراندازی جنایتکارانه به سوی فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه طی یک سال قبل از آن را آغاز کرد اما هیچ یک از آن‌ها محکومیت یا حتی کیفرخواستی در پی نداشت و در بیشتر شاهدان عینی احضار نشدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که همه مواردی را که منجر به مرگ فلسطینی‌ها می‌شود را بررسی می‌کند. ارتش می‌گوید سربازان اسرائیلی اغلب مجبورند در موقعیت‌های خصمانه تصمیمات لحظه‌ای بگیرند. فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر ده‌ها حمله با چاقو، تیراندازی و حمله با خودرو در اورشلیم (بیت‌المقدس) و کرانه باختری اشغال شده انجام داده‌اند.

مرگ الحلاق اعراضاتی را برانگیخت که در آن یهودیان و فلسطینی‌ها به خشونت پلیس اعتراض کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.