ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش در دومین کنفرانس لیبی: انتخابات سراسری لیبی در معرض خطر است

دومین کنفرانس بین‌المللی لیبی در برلین آغاز شد. دبیرکل سازمان ملل گفت برای دستیابی به هدف انتخابات سراسری در لیبی دولت انتقالی باید اقدامات فوری انجام دهد. هدف این کنفرانس ایجاد ثبات در لیبی است.

دومین کنفرانس بین‌المللی لیبی چهارشنبه ۲ تیر / ۲۳ ژوئن با نظارت سازمان ملل متحد و شرکت وزیران خارجه کشورهای مختلف در برلین آغاز شد.

در دستور کار این اجلاس گفت‌وگو درباره انتخابات سراسری آزاد در لیبی و خروج نیروهای خارجی از این کشور تا پایان دسامبر/ دی سال جاری قرار دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی گشایش این کنفرانس انتخابات سراسری برنامه‌ریزی‌شده برای ۲۴ دسامبر / ۳ دی در لیبی را در معرض خطر دید. او در یک سخنرانی ویدئویی گفت:

«برای دستیابی به این هدف اقدامات فوری توسط دولت انتقالی در لیبی لازم است؛ از جمله قوانین لازم برای انتخابات باید تصویب شود.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در سخنرانی خود گفت:

«هیچ چیز به اندازه انتخابات برای صلح و ثبات در لیبی مهم نیست.»

ماس همچنین از همه نیروهای خارجی خواست تا لیبی را ترک کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در این اجلاس به برلین آمده است در دیدار روز چهارشنبه خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بیشتر درباره لیبی گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار بر اهمیت رویکرد مشترک آلمان و آمریکا برای حل بحران لیبی تأکید کردند.  بلینکن در دیدار با همتای آلمانی خود بر خروج نیروهای خارجی از لیبی تأکید کرده بود.

اولین کنفرانس بین‌المللی لیبی، ژانویه ۲۰۲۰ در برلین برگزار شده بود. در این کنفرانس مقرر شد که کشورهای دارای منافع در لیبی به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل احترام بگذارند و طرف‌های درگیری را برای پذیرش آتش‌بس متقاعد کنند. در آن زمان هم آلمان نقش واسطه را ایفا کرده بود. کنفرانس ژوئن ۲۰۲۱ در ادامه کنفرانس قبلی برگزار می‌شود.

هایکو ماس پیش از کنفرانس دوم نسبت به نتیجه‌بخش بودن آن محتاطانه اظهار امیدواری کرد و گفت:

«وضعیت لیبی در حال حاضر بسیار بهتر از زمان اولین کنفرانس لیبی در برلین است.»

لیبی، واقع در شمال آفریقا، تولیدکننده بزرگ نفت، از سال ۲۰۱۱ که حکومت معمر قذافی با حمایت ناتو سقوط کرد گرفتار جنگ داخلی شد. در این کشور دو دولت موازی به‌وجود آمد: دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب لیبی) که در جهان و سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شده و دولت «خلیفه حفتر»، ژنرال بازنشسته ارتش در شرق این کشور.

در این درگیری‌ها قدرت‌های خارجی نیز نقش دارند. دولت وفاق ملی از نظر نظامی از سوی ترکیه پشتیبانی می‌شود در حالی‌که ژنرال حفتر از حمایت امارات متحده عربی، روسیه و مصر برخوردار است.

بر اساس اعلام سازمان ملل دست‌کم ۲۰ هزار نیروی خارجی در لیبی حضور دارند.

دومین کنفرانس لیبی به دعوت دولت فدرال در برلین در حال برگزاری است. از مهر ۱۳۹۹ / اکتبر سال جاری میلادی در لیبی آتش‌بس برقرار شده و یک دولت انتقالی روی کار آمده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.