ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنان عمران خان درباره تجاوز به زنان خشم فعالان زن در پاکستان را برانگیخت

نخست‌وزیر پاکستان علت تجاوز به زنان را «لباس بسیار کم» زنان دانسته بود. این سخنان با واکنش جدی روبه‌رو شد. فعالان زن در پاکستان نگاه عمران خان را «ساده‌انگارانه» خواندند و خواستار عذرخواهی او شدند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که زنان قربانی تجاوز جنسی را به دلیل پوشیدن «لباس بسیار کم» مقصر دانسته بود، با واکنش جدی روبه‌رو شد.

جاناتان سوان، روزنامه‌نگار اکسیوس، از این کاپیتان سابق کریکت پاکستان در مورد «افزایش تجاوز» به زنان در پاکستان سئوال کرد و عمران خان در پاسخ گفت:

«اگر زنی لباس کمی بپوشد، بر مرد تأثیر خواهد گذاشت مگر این‌که مرد روبات باشد. این عقل سلیم است.»

او در مورد منظورش از «لباس کم» در کشوری که اکثریت قریب به اتفاق زنان از لباس پوشیده ملی استفاده می‌کنند، توضیح بیشتری نداد.

چندین گروه مدافع حقوق زنان، از جمله کمیسیون حقوق بشر پاکستان، با انتشار بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی عمران خان شدند. آن‌ها گفتند:

«چنین تفکری به‌طرز خطرناکی ساده‌انگارانه است و فقط این تصور عمومی را تقویت می‌کند که زنان را قربانی می‌دانند و مردان متجاوز را "درمانده".»

مریم نواز، نایب رئیس اتحادیه مسلمانان پاکستان - نواز و دختر نواز شریف، سیاستمدار و نخست‌وزیر پیشین عمران خان را «ستایشگر تجاوز» نامید و گفت افرادی که تجاوز را تأیید می‌کنند همان ذهنیت مجرمان را دارند.

کانوال احمد، یکی از فعالان حقوق زنان، در توئیتی نوشت:

«وقتی که به این فکر می‌کنم چه تعداد متجاوز با حمایت نخست‌وزیر از جنایت‌شان اعتبار کسب می‌کنند قلبم به لرزه می‌افتد.»

اعتراضاتی نیز در آخر هفته گذشته در شهرهای کراچی و لاهور برگزار شد.

در اوایل سال جاری نیز وقتی عمران خان به زنان توصیه کرد برای جلوگیری از تجاوز خود را بپوشانند، از سوی یکی از گروه‌های مدافع حقوق زنان به «ناآگاهی گمراه‌کننده» متهم شد. تیم رسانه‌ای نخست‌وزیر پاکستان در واکنش گفت سخنان او بد تعبیر شده است.

هنگامی که جاناتان سوان در مورد اظهارات قبلی عمران خان درباره قربانیان تجاوز جنسی از او سئوال کرد، خان پاسخ داد که این حرف‌ها «مزخرف» است و او تنها به «مفهوم پرده» در اسلام اشاره کرده که برای «جلوگیری از وسوسه جامعه» به کار می‌رود. «پرده» یا «پوردا» عملی مذهبی است برای گوشه‌نشینی زنان که در بین برخی جوامع مسلمان و هندو به دو شکل تفکیک فیزیکی جنسیت و پوشاندن بدن انجام می‌شود.

با قربانیان سوءاستفاده‌های جنسی در پاکستان اغلب با سوءظن برخورد می‌شود و شکایت‌های کیفری به‌ندرت به‌طور جدی در پاکستان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کشور در زمینه برابری جنسیتی همواره در میان بدترین کشورها قرار داشته است.

در سال ۲۰۲۰ پس از آن‌که رئیس پلیس به یک زن قربانی تجاوز جنسی به دلیل رانندگی بدون همراه مرد در شب، تذکر داد، اعتراضات سراسری شکل گرفت. این زن فرانسوی - پاکستانی پس از تمام شدن بنزین خودروی خود در کنار یک بزرگراه در مقابل چشمان فرزندانش مورد تجاوز گروهی قرار گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    " ابن رشد " سخنی دارد به این مضمون: جهل و بیسوادی منجر به ترس و هراس میشود و ترس و هراس منجر به تنفر و دشمنی، و تنفر و دشمنی منجر به خشونت میشود.

  • جلوانی

    یک کار بسیار عالی از زمانه