ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشکسالی در راه و سیاست‌گذاری‌های حکومت: نظر شما چیست؟

بزرگترین عامل بحران خشکسالی در ایران چیست؟ مردم، حکومت یا گرمایش زمین؟

موضوع  نظرسنجی جدید زمانه خشکسالی پیش‌رو، علت‌ها و مسائل مربوط به آن است.

بنا به اظهارنظر کارشناسان و مقام‌های محیط زیستی ایران، سال جاری با کاهش بی‌سابقه بارش در نقاط مختلف ایران و بروز خشکسالی و بحران آب مواجه خواهیم شد. تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین یکی از عوامل هرچه خشک‌ترشدن فلات ایران دانسته می‌شود.

اما بحران آب در ایران مسأله‌ای نیست که به تازگی یا تنها به دلیل کاهش بارش و تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین ایجاد شده باشد. سوء مدیریت آب و مصرف بیش از حد آن در صنعت و کشاورزی، و سیاست‌های توسعه ناپایدار در این بخش‌ها عاملی مهم‌تر و جدی‌تر در شکل‌گیری این قضیه بوده است.

علی ناظمی و سمانه اشرف از دانشگاه کونکوردیای کانادا و امیر آقاکوچک، از دانشگاه ایروین کالیفرنیا چندی پیش در مقاله‌ای در نشریه نیچر هشدار دادند که تأثیر کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی را می‌توان همین حالا در اضافه برداشت افراطی آب در ۷۷ درصد اراضی ایران دید. به نوشته آنها، کل حجم آب زیرزمینی ازدست‌رفته در بازه زمانی بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶) ۷۴ کیلومتر مکعب بوده است. این پژوهشگران اخطار دادند که ادامه مدیریت ناپایدار آب‌های زیرزمینی در ایران به ویژه به خاطر کشاورزی به تغییرات بازگشت‌ناپذیر بر زمین و محیط زیست خواهد انجامید و امنیت آبی، غذایی و سیاسی‌ـ‌اجتماعی ایران را با خطر مواجه خواهد کرد.

خشکسالی در سال جاری بسیاری از کشاورزان و دامداران و عشایر را نگران کرده و شهروندان شهرها را نیز در دسترسی به آب دچار مشکل خواهد کرد. هرچند حکومت ایران برای حل مشکل آب وعده‌هایی داده است، فعالان و کارشناسان محیط زیست این سیاست‌ها را ناکافی یا حتی در مواردی همچون انتقال آب از خزر و خلیج فارس و یا سدسازی‌های گسترده، مخرب و آسیب‌زا می‌دانند. جمهوری اسلامی همچنین در میان حکومت‌های معدودی همچون در ترکیه و عراق و اریتره و لیبی قرار دارد که رسماً به توافق اقلیمی پاریس نپیوسته اند.

در دهه‌های اخیر همه مقام‌های جمهوری اسلامی توسعه اقتصادی را اصل گرفته اند و سیاست‌گذاری‌های زیست‌محیطی را در اولویت قرار نداده اند. ناپایداربودن توسعه علی‌رغم نتایج بالقوه مثبت کوتاه‌مدت، به تخریب گسترده محیط زیست و از بین رفتن منابع طبیعی همچون آب‌ انجامیده است. اکنون که کشور در یک بحران اقتصادی شدید به سر می‌برد، آیا محیط زیست جایی در سیاست‌گذاری‌ها دارد؟ راه‌حل بحران آب چیست و پاسخ حکومت به آن چگونه بوده؟ در نظرسنجی زیر، می‌خواهیم پاسخ چنین پرسش‌هایی را از شما بپرسیم.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر جمعه ۲ ژوئیه/ ۱۱ تیر فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل نظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    ایران در منطقه ای خشک قرار دارد و همچنین گرمایش زمین به این مسئله خشکی بیشتر دامن زده است. این که ایران همیشه با مشکل آب روبرو بوده است اتفاقا باید دولت های ایران را به فکر وادار می کرد و سیاست های خود را به گونه ای طراحی می کردند که این مسئله در راس برنامه های اقتصادی و توسعه شهری قرار می گرفت. ولی همه می دانیم که هیچ کدام از دولت های که در حکومت اسلامی سکان کشور را به دست گرفتند نه تنها چنین سیاستی در پیش نگرفتند بلکه به علت عدم آگاهی و دانای و از همه مهم تر منفعت طلبی های طبقاتی و مذهبی و ناسیونالیستی بر همه چیز ارجعیت داشته تا جای که امروز ایران با یک ابر بحران آبی روبروست و اگر به صورت تعجیلی تصمیم گرفته نشود به زودی شاهد در گیری های قومی و منطقه ای بر سر آب خواهیم بود. که البته حکومت اسلامی نه میل به تغییر دارد و نه پول و دانش کافی را