ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به یک کشتی تجاری منتسب به اسرائیل در اقیانوس هند

یک کشتی باری با پرچم لیبریا که پیشتر متعلق به یک سرمایه‌دار اسرائیلی بوده، در اقیانوس هند مورد اصابت موشک قرار گرفت. وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد در حال بررسی نقش ایران در این حمله است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و لبنان، یک کشتی باری با پرچم لیبریا که از عربستان سعودی به امارات متحده عربی در سفر است روز شنبه سوم ژوئیه/۱۲ تیر در اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت.

براساس گزارش‌ شبکه N12 اسرائیل و به نقل از یک مقام وزارت دفاع اسرائیل که نامش فاش نشد، خدمه این کشتی که احتمال می‌رود مورد اصابت موشک قرار گرفته باشد، سالم‌اند. به کشتی نیز آسیب زیادی وارد نشده و به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع اسرائیل همچنین اعلام کرده در حال بررسی نقش احتمالی گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در این حمله است. شبکه المیادین، متعلق به حزب‌الله لبنان اولین منبعی بود که خبر حمله به کشتی اسرائیلی را گزارش کرد. المیادین گفت این کشتی با «یک سلاح ناشناس» مورد حمله قرار گرفته است.

رسانه‌های اسرائیل ابتدا اعلام کردند کشتی مذکور به نام CSAV Tyndall متعلق به شرکت دریانوردی «زودیاک» (Zodiac Maritime Ltd) بوده؛ شرکت بین‌المللی کشتیرانی مستقر در لندن که مالکیت آن‌را ایال عوفر، سرمایه‌دار اسرائیلی برعهده دارد. شرکت «زودیاک» اما در بیانیه‌ای اعلام کرد کشتی CSAV Tyndall دیگر متعلق به این شرکت نیست.

داده‌های ردیابی «رفینیتیو آیکان»( Refinitiv Eikon) نشان می‌دهد کشتی CSAV Tyndall آخرین بار در جده پهلو گرفته بود و اکنون در سواحل دبی به‌سر می‌برد. یک مبنع آگاه به نیویورک تایمز گفته که مالکیت کشتی فوق به‌تازگی به فرد دیگری منتقل شده که هیچ رابطه‌ای با اسرائیل ندارد.

یک مقام امنیتی اسرائیل هم به این روزنامه گفته که حمله به این کشتی حاصل یک اشتباه محاسباتی از سوی ایران است که احتمالا اطلاعات ناقصی درباره مالکیت کشتی داشته. براساس اطلاعات پایگاه داده‌ سازمان بین‌المللی دریانوردی ایالات متحده آمریکا، کشتی CSAV Tyndall اکنون متعلق به کمپانی دیگری در لندن است که Polar 5 LTD نام دارد.

حمله روز شنبه آخرین مورد از جنگ «پنهان» دریایی میان ایران و اسرائیل و حملاتی‌ست که تل‌آویو و تهران یکدیگر را به دست‌داشتن در آن متهم می‌کنند بدون این‌که طرف مقابل مسئولیت انجام آن‌را بپذیرد. دست کم در سال جاری میلادی دو شناور دیگر متعلق به اسرائيل در ماه‌های مارس و آوریل مورد حمله قرار گرفتند. اسرائیل ایران را مسئول انفجار در این کشتی‌ها معرفی کرد. از سوی مقابل یک کشتی باری ایران هم در ماه آوریل در دریای سرخ مورد اصابت مین قرار گرفت. نیویورک تایمز می‌گوید مقام‌های اسرائيلی در گفت‌وگو با کاخ سفید نقش خود در این حمله را تایید کرده‌اند.

تنش میان اسرائیل و ایران در ماه‌های اخیر به‌خاطر حملات «خرابکارانه» در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.