ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خوزستان؛ «مشکل آب حادتر از مشکل کرونا»

نماینده دشت آزادگان در مجلس می‌گوید تنش آبی همه خوزستان را در بر گرفته و مردم در برخی شهرهای این استان در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند. او بحران آب در تالاب هورالعظیم را یکی از «هولناک‌ترین فجایع زیست محیطی در تاریخ» نامید.

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان دوشنبه ۱۴ تیر وضعیت آب در خوزستان را بسیار بد توصیف کرد و گفت:

«مردم خوزستان در وضعیتی به‌مراتب خطرناک‌تر از وضعیت کرونایی قرار دارند، زیرا تامین آب مورد نیاز آن‌ها به خطر افتاده است.»

ساعدی افزود:

«مردم در برخی شهرهای خوزستان مثل هویزه و دشت آزادگان، در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند تا آب خریداری کنند و این مسأله، فاجعه است.»

تنش آبی در خوزستان و کاهش آورد سدهای استان، شرایط دشواری را در تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان خوزستانی به‌وجود خواهد آورد. افزون بر این تولید برق و کشت‌های تابستانه کشاورزان نیز با مشکل جدی مواجه شده است.

به‌گفته ساعدی برخی رودخانه‌های خوزستان خشک شده‌اند، از جمله رودخانه جراحی کاملاً خشک شده، کارون به یک «نهر کوچک» تبدیل شده و رودخانه کرخه که از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است نیز وضعیت خوبی ندارد.

نماینده دشت آزادگان از وزارت نیرو انتقاد کرد و با اشاره به وضعیت تالاب هورالعظیم گفت:

«وزارت نیرو وظایف اولیه خود در قبال طبیعت و تأمین حق‌آبه‌های زیست محیطی را انجام نمی‌دهد. (...) وزارت نیرو موظف است که حق‌آبه شرب انسانی، حق‌آبه‌های زیست محیطی و حق‌آبه مورد نیاز کشاورزان و دامداران را تأمین کند.»

ساعدی از عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز انتقاد کرد و گفت عیسی کلانتری «هیچ کاری برای هورالعظیم انجام نداده است».

او افزود:

«اتفاقاتی که امروز در هورالعظیم رخ داده است، یکی از هولناک‌ترین فجایع زیست محیطی در تاریخ است. در هورالعظیم ماهیان بسیاری از بین رفته‌اند و دام‌های ساکنان حاشیه تالاب نیز تلف شده‌اند و این تالاب، وضعیت خوبی ندارد.»

بحران در تالاب هورالعظیم وخیم‌تر از هر زمانی شده است. خشکسالی و کمبود بارش و بی‌توجهی مقام‌ها به مسأله محیط زیست و ورود پساب‌های صنعتی و کشاورزی باعث شده که تالاب هورالعظیم به‌عنوان زیست‌بوم ماهی‌ها و گاومیش‌ها به محل مرگ آن‌ها تبدیل شود. امرار معاش مردم محلی نیز که وابسته به آن است، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

روابط عمومی آبفای دزفول نیز روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از امروز تا ۲۴ تیرماه برخی مناطق این شهرستان از ساعت ۱۲ شب تا ۶ بامداد با افت فشار آب و مناطق مرتفع‌تر با قطعی آب شرب مواجه خواهند شد.

آبفای دزفول گفته است این اقدام با هدف ذخیره‌سازی و افزایش ظرفیت مخازن تامین آب انجام می‌شود.

بحران آب در خوزستان سال گذشته موجب بروز اعتراضاتی در این استان شد.

بحران خشکسالی شدید در ایران در نیم قرن اخیر بی‌سابقه اعلام شده و دامنه آن بسیار فراتر از یک منطقه یا یک استان است.

گفته می‌شود میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به پارسال کاهش ۴۰ درصدی داشته است. خطر دامن‌گیر شدن بحران خشکسالی و کمبود بارندگی دست‌کم ۲۷ استان کشور را تهدید می‌کند. آمارهای دولتی از خالی شدن دست‌کم ۳۰ هزار روستا از سکنه حکایت دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.