ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نیروهای دولتی افغانستان با طالبان در بادغیس ادامه دارد

در حالی‌که گفته می‌شد طالبان با تصرف شهر قلعه نو ولایت بادغیس را به کنترل خود درآورده است، نیروهای امنیتی ویژه به بادغیس اعزام شده و مانع از تصرف این شهر شده‌اند. آن‌ها در حال پاک‌سازی شهر هستند.

وزارت دفاع ملی افغانستان پنج‌شنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه اعلام کرد که شب گذشته نیروهای تازه‌نفس کماندو برای پاک‌سازی شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس در شمال غرب افغانستان، به این ولایت اعزام شدند.

وزارت دفاع ملی گفته که با رسیدن نیروهای کماندو، عملیات نیروهای دفاعی و امنیتی در این ولایت شدت گرفته است و به‌زودی قلعه نو به‌طور کامل از وجود طالبان پاک‌سازی خواهد شد.

نیروهای طالبان روز گذشته (چهارشنبه) پس از سقوط ولسوالی‌های ولایت بادغیس، وارد قلعه نو شدند. خبرهای اولیه حاکی از آن بود که این شهر به تصرف طالبان درآمده است و بدین ترتیب نخستین ولایت افغانستان به‌طور کامل در دست طالبان قرار دارد.

روز گذشته پس از انتشار این خبر، وزارت دفاع ملی اعلام کرد که نیروهای ارتش مراکز فرماندهی پلیس، ریاست امنیت ملی و مقام ولایت بادغیس را از وجود طالبان پاک‌سازی کرده‌اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی روز چهارشنبه در توئیتی نوشت در جریان عملیات نیروهای ارتش برای پاک‌سازی شهر قلعه ‌نو، به نیروهای طالبان تلفات سنگینی وارد شده و آن‌ها در حال فرار از شهر هستند.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس نیز از حملات هوایی به مواضع طالبان در شهر قلعه ‌نو خبر داد و افزود در ضدحمله‌های نیروهای امنیتی و دفاعی، تلفات سنگینی به طالبان وارد شده است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز از صلیب سرخ و مؤسسات خیره خواسته است که اجساد «ده‌ها تن» از افراد طالبان را به‌دلیل گرمای هوا به خانواده‌های آن‌ها انتقال دهند.

عبدالطیف روستایی، مسئول بهداشت عمومی بادغیس اعلام کرد که در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه در شهر قلعه ‌نو یک کودک، یک زن و دو نوجوان زخمی شدند و حال زن مجروح وخیم است.

روز گذشته نیروهای امنیتی و دفاعی ولسوالی‌های آب‌کمری و مقر بادغیس را ترک کردند. در پی آن، پنج مقام نظامی و غیرنظامی بادغیس نیز با ده‌ها نیروی امنیتی و خیزش مردمی به طالبان پیوستند. پیش از این، ولسوالی‌های قادس و جوند نیز به‌دست طالبان سقوط کرده بود و ولسوالی بالامرغاب از یک سال به این طرف در کنترل طالبان بود.

با وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان، تاجیکستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد.

حسن سلطانوف، نماینده دائمی تاجیکستان در سازمان پیمان امنیت جمعی، اعلام کرد که دوشنبه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه از هم‌پیمانان خواسته است تا برای مقابله با چالش‌ها از سوی افغانستان کمک کنند.

سلطانوف در نشست این سازمان گفت:

«تاجیکستان به‌عنوان کشوری با طولانی‌ترین مرز با افغانستان، اقدامات لازم را برای مهار اوضاع و مقابله با تهدیدها و چالش‌های ناشی از این کشور انجام می‌دهد. اما با توجه به وضعیت موجود در منطقه و همچنین واقع شدن برخی از قسمت‌های مرزی با افغانستان در مناطق کوهستانی دور افتاده، به نظر می‌رسد کنار آمدن با این کار دشوار است.»

حسن سلطانوف از سازمان پیمان امنیت جمعی خواهان حفاظت از مرزهای جنوبی تاجیکستان شد.

با پیشروی طالبان و سقوط برخی ولسوالی‌ها در شمال افغانستان، در روزهای اخیر صدها نفر از نیروهای امنیتی افغانستان از مرز عبور کرده و وارد خاک تاجیکستان شده بودند.

هفته گذشته مقام‌های تاجیکستان از ورود صدها عضو نیروهای امنیتی افغانستان از گذرگاه مرزی شیرخان بندر در ولایت قندوز به این کشور خبر دادند. این هفته نیز از ورود بیش از یک‌هزار نفر از نیروهای امنیتی از ولایت بدخشان به تاجیکستان گزارش شد.

در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان حملات طالبان به ولایت‌های افغانستان شدت گرفته است.

روز گذشته نشستی بین هیأت‌هایی از سوی دولت افغانستان و طالبان در تهران برگزار شد. همزمان گفته می‌شود تحرکاتی در مذاکرات صلح بین‌افغان در دوحه صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.