ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان را موجه خواند

رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم خود در مورد خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان دفاع کرد و گفت مردم افغانستان باید آینده خود را تعیین کنند. او گفت آمریکا برای ملت‌سازی به افغانستان نرفته بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سخن گفت. این سخنان بیانگر گسترده‌ترین اظهارات بایدن در مورد خروج آمریکا از افغانستان در برابر فشار منتقدان این عقب‌نشینی است.

جو بایدن با بیان این‌که مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان در ۳۱ اوت سال جاری به‌طور رسمی پایان می‌گیرد اعلام کرد که حدود ۶۵۰ سرباز برای تأمین امنیت سفارت ایالات متحده در کابل باقی خواهند ماند.

بایدن هدف حضور نظامی آمریکا در افغانستان را نابود کردن عاملان حملات تروریستی به آمریکا و جلوگیری از حمله دیگری به ایالات متحده دانست و گفت:

«ما به این اهداف دست یافتیم، به همین دلیل [به افغانستان] رفتیم. ما برای ملت‌سازی به افغانستان نرفته بودیم. این وظیفه مردم افغانستان است که در مورد آینده خود تصمیم بگیرند و این‌که چگونه می‌خواهند کشور خود را اداره کنند.»

بایدن از کشورهای منطقه خواست تا به ایجاد توافق سیاسی بین طرف‌های درگیر در افغانستان کمک کنند. او گفت که دولت افغانستان باید به دنبال توافق با طالبان باشد و به آن‌ها اجازه دهد که همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود:

«تنها راه برقراری صلح و امنیت در افغانستان این است که آن‌ها با طالبان یک شیوه زندگی را عملی کنند... احتمال ایجاد یک دولت واحد در افغانستان که کل کشور را کنترل کند بسیار بعید است.»

او کمیت نیروهای امنیتی افغانستان نسبت به جنگجویان طالبان ناچیز دانست و تأکید کرد که آمریکا پس از خروج نیروهای خود، به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به ویژه نیروی هوایی این کشور تجهیزات لازم را فراهم خواهد کرد.

بایدن گفت آمریکا قصد دارد مترجمان افغان را که در این کشور به نیروهای آمریکایی کمک کردند به خارج از کشور منتقل کند.

او گفت:

«آن‌ها به کشورهای ثالث منتقل می‌شوند و می‌توانند برای ورود به ایالات متحده درخواست ویزا کنند.»

کشورهای ثالث هنوز در حال بررسی هستند. یک مقام ارشد دولت گفت، گوام، قطر و امارات متحده عربی مکان‌های احتمالی خواهند بود.

جو بایدن در مورد نگرانی‌ها درباره حفظ حقوق زنان افغانستان نیز گفت کشورش به حمایت از حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان ادامه خواهد داد، اما مسئولیت اصلی آن اکنون به‌عهده دولت افغانستان و نیروهای مسلح این کشور است.

آمریکا آخر هفته گذشته پایگاه هوایی بگرام را که به‌مدت طولانی پایگاه عملیات نظامی این کشور در افغانستان بود، تخلیه کرد. پنتاگون می‌گوید خروج نیروهای آمریکایی ۹۰ درصد تکمیل شده است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با مخالفت برخی از رهبران نظامی آمریکا روبه‌رو شد که می‌خواستند حضور گسترده‌تری برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان و جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به پایگاه گروه‌های افراطی داشته باشند. بایدن اما با این سیاست مخالف بود.

دستور بایدن در آوریل مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان با حملات گسترده طالبان در افغانستان همزمان شد. نیروهای طالبان در شمال این کشور در حال جنگ با نیروهای دولتی هستند و کنترل منطقه‌ای در غرب افغانستان را که شامل یک گذرگاه مرزی بزرگ با ایران است، به دست گرفتند.

در هفته گذشته، طالبان مناطق مرزی با پنج کشور ایران، تاجیکستان، ترکمنستان، چین و پاکستان را تصرف کردند.

ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، هفته گذشته هشدار داد که این کشور ممکن است به سمت یک جنگ داخلی پیش رود.

منابع اطلاعاتی آمریکا معتقدند که ارتش افغانستان ضعیف است و چشم‌انداز دولت کابل برای بقا در کوتاه‌مدت روشن نیست.

برخی از جمهوری‌خواهان جو بایدن را به‌دلیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار داده‌اند، در حالی‌که این دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین بود که با طالبان بر سر خروج نیروهای آمریکایی توافق کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.