ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش برای «متمدن و نو» جلوه دادن طالبان در ایران و پاکستان

با گسترش حملات طالبان در افغانستان نگرانی مردم این کشور به‌ویژه زنان از قدرت گرفتن دوباره طالبان و پایمال شدن حقوق‌شان بیشتر شده است. با این حال مسئولان طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران خود را «معتدل» نشان می‌دهند و مسئولان حکومتی پاکستان هم از طالبان «متمدن و نو» سخن می‌گویند.

در روزهای اخیر تمایلاتی در ایران و پاکستان، کشورهای همسایه افغانستان دیده می‌شود که سعی دارند طالبان را به‌گونه دیگری جلوه دهند. پس از آن‌که هفته گذشته ایران میزبان هیئت‌های طالبان و دولت افغانستان برای مذاکرات صلح بود برخی رسانه‌های ایران با مسئولان طالبان به‌گفت‌وگو نشستند. وب‌سایت انصاف‌نیوز که به اصلاح‌طلبان نزدیک است دوشنبه ۲۱ تیر گفت‌وگو با ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان را منتشر کرده است.

سخنگوی طالبان در این گفت‌وگو از «رابطه دوستانه» با مرزبانان ایرانی در اسلام قلعه که به‌تازگی آن را به تصرف خود در آورده‌اند، سخن گفت و ضمن درخواست این‌که «ایران به مسائل داخلی کشور ما کاری نداشته باشد»، گفت:

«بدون شک می‌خواهیم با جمهوری اسلامی ایران رابطه‌ای برادرانه و قوی داشته باشیم. ایران همسایه‌ ما است و ارزش‎‌های مشترک با یکدیگر داریم.»

مجاهد گفت طالبان با گروه «دولت اسلامی» (داعش) مخالف است و با آن «جنگیده است».

او در این مصاحبه حجاب اجباری زنان را مسئله فرهنگی در افغانستان دانست و از رعایت آن دفاع کرد و گفت:

«زنان حجاب اسلامی دارند، از گذشته چارچوب اسلامی رعایت می‌شد و محجوب بودند. در گذشته زنان افغان با چادر از خانه بیرون می‌آمدند. این پوشش اسلامی است و باید داشته باشند.»

سخنگوی طالبان افزود خروج زنان بدون محرم از خانه و عقد دختران منعی ندارد و «اگر حضور زنان با شریعت اسلام در تضاد نباشد، ما طرفدار فعالیت آن‌ها هستیم».

طالبان در حالی تلاش می‌کنند تصویر دیگری از خود ارائه دهند که ساکنان شماری از مناطق افغانستان که به‌تازگی به‌دست این گروه افتاده‌اند، می‌گویند طالبان هنگام ورود به این مناطق محدودیت‌هایی علیه زنان اعمال کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که افراد این گروه با زنان همچون دوران حکومت‌شان در کابل رفتار و برخورد می‌کنند. طالبان به زنان اجازه‌ بیرون‌ آمدن از خانه بدون محرم را نداده و آن‌ها را مجبور به پوشیدن برقع کرده‌اند.

روز دوشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه علنی این مجلس گفت:

«تبعیض و برخوردهای غیرانسانی و اسلامی علیه زنان در مناطق تحت تصرف طالبان نگران‌کننده است.»

رحمانی از سازمان ملل متحد، کمیسیون حقوق بشر افغانستان، کمیسیون حقوق بشر اروپا و نهادهای حامی حقوق زنان و نهادهای مدنی داخلی و بین‌المللی خواست که به نگرانی‌ها در مورد بدرفتاری طالبان با زنان رسیدگی کنند و زنان را مورد حمایت قرار دهند.

در سوی دیگر، شیخ رشید احمد، وزیر کشور (داخله) پاکستان نیز روز گذشته یکشنبه ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه اعلام کرد که «طالبان نو و متمدن افغان» صلح را ترجیح خواهند داد و اسلام‌آباد هرگونه حکومت در افغانستان با حمایت مردم را خواهد پذیرفت.

شیخ رشید احمد تقسیم قدرت در افغانستان را «بهترین» راه جلوگیری از جنگ داخلی در افغانستان دانست و افزود:

«گفت‌وگو با طالبان به نفع همه است. ما از صلح در کشور همسایه خود افغانستان حمایت خواهیم کرد. (...) اگر چین بخواهد ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند، این کار بدون تأمین صلح در افغانستان امکان‌پذیر نخواهد بود. خط آهن را که می‌خواهیم به ازبکستان برسانیم، بدون ثبات در افغانستان امکان‌پذیر نیست. چین، روسیه، ایران و پاکستان در یک منطقه تغییر یافته قرار دارند.»

او از تمام رهبران و سیاستمداران افغانستان و طالبان خواست تا گفت‌وگوهای‌ خود را ادامه دهند.

گروه طالبان در ماه‌های اخیر که نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان خارج می‌شوند به حملات خود در بخش‌هایی از این کشور شدت بخشیده است. در بیش از دو ماه اخیر حدود ۱۰۰ ولسوالی به‌دست طالبان سقوط کرده است.

چهارشنبه هفته‌ گذشته ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه هیأتی از سوی طالبان به سرپرستی شیرمحمد عباس استانکزی به ایران رفت. این هیأت با نمایندگان دولت افغانستان به سرپرستی محمدیونس قانونی در حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ ایران دیدار کردند. دیدار دو هیأت در روز دوم با صدور بیانیه‌ مشترکی، پایان یافت. در این بیانیه آمده بود که جنگ راه‌ حل مسأله‌ افغانستان نیست و باید همه‌ تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه‌ حل سیاسی و صلح‌آمیز متمرکز شود.

در ادامه‌ سفرهای منطقه‌ای طالبان، هیأتی از دفتر سیاسی این گروه به سرپرستی شیرمحمد عباس استانکزی شنبه ۱۹ تیر / ۱۰ ژوئیه به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان سفر و با مسئولان این کشور در باره مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی به‌شکل تفصیلی گفت‌وگو کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • غارت شده

    جهان با مماشات با طالبان و اسلاین ایران به دنیا خیانت کرده و شریک جنایت طالبان و اسلامیان عقب مانده ایران است.