ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات وین تا زمان روی کار آمدن رئیسی (عضو هیئت مرگ) معلق می‌ماند

تهران می‌گوید بعد از اتمام فرآیند انتقال دولت آمادگی لازم برای حضور در مذاکرات وین را به دست می‌آورد. روحانی گفته بود اگر مجلس کارشکنی نمی‌کرد توافق هفت ماه پیش حاصل شده بود.

یک مقام دیپلماتیک که نام و سمت او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته است  تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی بعد از آغاز به کار دولت رئیسی در اواسط اوت سال جاری به مذاکرات وین برای احیای برجام بازمی‌گردد.

یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند. همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. علاوه بر شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند، تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است. یک مقام دیپلماتیک به رویترز گفت:

«آن‌ها آماده نیستند که تا قبل از تشکیل دولت بعدی به مذاکرات برگردند. ما از اواسط اوت به بعد با هم صحبت می‌کنیم.»

رویترز می‌نویسد، مشخص نیست كه آیا این به آن معناست که بعد از برگزاری مراسم تحلیف در ۱۴ مرداد مذاکرات احیای برجام در وین از سر گرفته می‌شود یا پس از استقرار دولت رئیسی (عضو هیئت مرگ).   

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأیید کرد که ایران به سبب تغییر دولت هنوز آمادگی از سرگیری مذاکرات وین را ندارد:

«ما آماده بودیم به مذاکرات ادامه دهیم، اما ایرانی‌ها به خاطر تغییر دولت به وقت بیشتری نیاز دارند.»

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:

«هرگاه فرایند انتقال دولت در ایران به اتمام رسید ما آماده‌ایم به وین برگردیم و به گفت‌وگوها ادامه دهیم.»

این سخنگو یادآوری کرد که هرچند ایالات متحده آمریکا خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای است اما این پیشنهاد به طور نامحدود روی میز نخواهد ماند.

پیش از این سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا پیش‌بینی کرده بود حصول توافق برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست. تهران می‌گوید بازگشتش به برجام به سادگی قابل راستی‌آزمایی است، اما راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا دست‌کم سه تا شش ماه زمان می‌برد.

در آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند. بر اساس این قانون دولت مکلف شد غنی‌سازی ۲۰ درصدی را که پس از برجام تعلیق شده بود مجدداً از سر بگیرد، پس از سه ماه مهلت اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و هر گونه توافق برای احیای برجام را به تصویب مجلس برساند.

 حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۴ تیر در جلسه هیئت دولت گفت که مذاکرات برای احیای برجام در اسفندماه به نتیجه رسیده بود ولی اجازه ندادند که توافق انجام شود. روحانی گفت مجلس شورای اسلامی با مصوبه هسته‌ای کاری کرد که دست دولت برای توافق را بست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.