ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نان در تهران ۶۱ تا ۸۰ درصد گران شد

بر اساس نرخ‌نامه جدید اتحادیه نانوایان تهران هر یک قرص نان تا ۸۰۰ تومان گرانتر شده است. استانداری تهران در این‌باره از خود رفع مسئولیت کرد.

اتحادیه نانوایان سنتی تهران عصر یکشنبه ۲۷ تیر در اطلاعیه نرخ جدید نان در پایتخت را اعلام کرد. بر اساس نرخ‌نامه جدید هر یک قرص نان بربری با آرد یارانه‌ای نوع اول به صورت رسمی ۸۰۰ تومان گران شده است. این اتحادیه نرخ یک قرص بربری را ۱۸۰۰ تومان اعلام کرد.

اتحادیه نانوایان تهران نرخ جدید نان در پایتخت را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه نرخ انواع با گندم یارانه‌ای نوع یک که ارزان‌ترین نان ممکن در نانواهایی است افزایش یافته و هر یک قرص نان بربری با چانه ۶۰۰ گرمی ۱۸۰۰ تومان تعیین شده است که در مقایسه با نرخ قبلی ۸۰۰ تومان افزایش نشان می‌دهد. قیمت جدید نان تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم هم که قبلا ۴۵۰ تومان بود با ۱۰۰ درصد افزایش ۹۰۰ تومان اعلام شده است. براساس این اطلاعیه نرخ لواش و تافتون گردان ماشینی با وزن چانه ۱۶۰ گرم،  ۵۰۰ تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم، هزار تومان و هر کیلوگرم نان لواش اتوماتیک ۵ هزار تومان اعلام شده است که در مقایسه با نرخ قبلی از ۶۱ تا ۱۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع ۲ (گندم ۹۰۰ تومانی) به شرح ذیل تعیین شده است:

بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم: ۲۵۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۱۲۰۰ تومان، تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان، لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۶۵۰ تومان، سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرم: ۳۰۰۰ تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۰۰ گرم: ۱۵۰۰ تومان، لواش اتوماتیک هر کیلوگرم:۶۰۰۰ تومان.

تا پیش از ابلاغ نرخ‌نامه جدید قیمت انواع نان در تهران به صورت رسمی این چنین بود:

نان لواش و تافتون به نرخ یارانه‌ای ۳۰۰، نان تنوری یارانه‌ای ۵۵۰ ، بربری ساده دولتی هزار تومان، بربری کنجدی دولتی هزار و ۵۰۰ ، سنگک دولتی ساده هزار و ۲۰۰تومان.

شامگاه شنبه ۲۶ تیر اتحادیه نانوایان سنگ نرخ جدید هر قرص نان سنگک دولتی را دو هزار تومان اعلام کرد که بیانگر افزایش ۸۰۰ تومانی قیمت آن است.

مقام‌های دولتی تا به حال به صورت رسمی و علنی نسبت به افزایش بیش از ۶۰ درصد نرخ نان در تهران واکنشی نشان نداده‌اند اما خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع مطلع در استانداری تهران نوشت: این قیمت‌های اعلامی در استانداری تهران مورد بحث قرار نگرفته است.

این مقام آگاه که نامش فاش نشد اما از افزایش قیمت نان دفاع کرد و گفت: قیمت نان دو سال است که ثابت بوده و افزایش رسمی نداشته است همین امر باعث شده تا برخی نانوایان به طور یکجانبه اقدام به افزایش قیمت کنند و سردرگمی پیش آید، به همین دلیل آقایان در اتحادیه نشسته‌اند و نرخ مصوبی را برای نان در نظر گرفته و اعلام رسمی کردند. در حقیقت با این کار یکسان سازی قیمت در استان روی می‌دهد.

یک هفته قبل رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفته بود که این اتحادیه پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ نان را به استانداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است.

پیش از آنکه اتحادیه به صورت رسمی نرخ نان را افزایش دهد، برخی نانوایان در تهران به صورت غیررسمی قیمت نان را تا ۵۰ درصد افزایش داده بودند.

نانوایان افزایش هزینه حمل و نقل، قیمت انرژی و همچنین دستمزد و مزایای کارگران را از عوامل افزایش نرخ نان اعلام کرده بودند. قیمت حامل‌های انرژی از آخرین مرتبه‌ای که نرخ نان تغییر کرده بود و همچنین هزینه حمل و نقل به صورت مشخص افزایش یافته است. دستمزد کارگران نانوایی‌ها که اغلب به صورت روزمزد کار می‌کنند اما به بهانه ثابت ماندن نرخ نان، سرکوب شده است.

با افزایش قیمت نان در حالی که سطح واقعی دستمزدها در مقایسه با سال قبل افت کرده است، تامین معیشت برای کارگران و اقشار فرودست دشوارتر خواهد شد.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد شورای عالی کار هزینه یک سبد حداقلیِ بخورو نمیر، در صورتی که خانواده کارگری روزی فقط یک وعده غذای گرم بخورد و دو وعده‌ی دیگر را با نان و پنیر بگذراند را ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

سیاست‌های دولت برای آزادسازی قیمت کالاها و حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاها در سه سال گذشته سفره کارگران و تهیدستان شهری و روستایی را بیش از هر زمان دیگری تهی کرده است.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر حذف کالاهای پروتئینی، کاهش سرانه مصرف لبنیات و کنار گذاشته شدن میوه و سبزیجات از سبد خرید خانوارهای کم‌درآمد منتشر شده بود. با افزایش قیمت نان که قیمت مواد غذایی نشاسته‌ای مانند ماکارونی را نیز متاثر می‌کند، احتمال اینکه مصرف این گروه از کالاها نیز در طبقه فقیر جامعه کاهش یابد، بسیار زیاد است.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.