ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراض به بی‌آبی در خوزستان

در چهارمین شب اعتراضات خوزستان نیروهای امنیتی در سوسنگرد به روی معترضان آتش گشودند. یک نفر مجروح شد. شمار زیادی از معترضان بازداشت شدند.

شامگاه یکشنبه ۲۷ تیر در شهرهای مختلف استان خوزستان اعتراضات مردمی به مشکل بی‌آبی ادامه داشت. بر اساس ویدئوها و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیروهای امنیتی در سوسنگرد به روی معترضان آتش گشودند؛ دست‌کم یک نفر در این درگیری‌ها مجروح شده است.

شامگاه گذشته مردم شوش و جوانان خشمگین این شهر در اعتراض به بی‌آبی به سمت فرمانداری شوش حرکت کردند. معترضان مقابل فرمانداری تجمع کردند.

 در حمیدیه نیز شماری از معترضان با شعار «هیهات منا الذله» روبروی گارد ویژه به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه دادند. الباجی هم صحنه تظاهرات خیابانی بود. معترضان الباجی جاده اندیمشک – اهواز را مسدود کردند.  

در سوسنگرد اما نیروهای بسیج، یگان ویژه و نیروی انتظامی به خشونت روی آوردند. مأموران با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل سعی کردن معترضان را پراکنده کنند. عده‌ای از معترضان به پارک شهر پناه بردند اما نیروهای امنیتی آن‌ها را محاصره و شماری از معترضان را هم بازداشت کردند. از تعداد بازداشت‌شدگان اطلاع موثقی در دست نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شنبه گذشته ماهشهر، شوشتر، آبادان، شادگان و لالی شاهد اعتراضات مردمی بود. در روز یکشنبه نیروهای امنیتی با هدف جلوگیری از ادامه اعتراضات به بازداشت‌های گسترده دست زدند و با تجمعات پراکنده در این شهرها مقابله کردند.

تلاش برای مصادره کشته‌شدگان

اعتراضات به بی‌آبی در چند شهر خوزستان از شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیر آغاز شد. قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان ابتدا منکر اعتراضات شده بود اما سرانجام در سومین روز اعترضات در گفت‌وگو با روزنامه همشهری تنش در استان را تائید کرد و از برگزاری جلسه ستاد بحران با حضور مسئولان دولتی خبر داد.

منابع مستقل کشته شدن دو جوان معترض به نام‌های مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله و قاسم خضیری نوجوان ۱۷ ساله را در جریان اعتراضات و در اثر شلیک نیروهای امنیتی تایید کرده‌اند.

خبرگزاری امنیتی فارس ادعا کرده است که معترضان این دو نفر را به قتل رسانده‌اند. در اعتراضات آبان ۹۸ نیز خبرگزاری‌ فارس در تلاش برای مصادره کشته‌شدگان و بسیجی جلوه دادن قربانیان بود. پایگاه اطلاع‌رسانی حقوق بشر در ایران اما تایید کرده است که قاسم خضیری بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شد و در بیمارستان جان باخت.

دستور روحانی برای تخصیص فوری و کامل بودجه ویژه به خورستان

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون روحانی یکشنبه ۲۷ تیر اعلام کرد که هیئت دولت با اختصاص هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع «مشکلات خوزستان» موافقت کرده است. قرار بود نیمی از این مبلغ در اختیار استان قرار گیرد، اما حسن روحانی، غروب روز یکشنبه گفت دستور داده که این بودجه ویژه فوراً و به طور کامل در اختیار استان خوزستان قرار گیرد.  

 همزمان با تداوم اعتراضات در خوزستان خبرگزاری ایرنا از امضاء تفاهمنامه رفع تنش آبی برای ۴۷۱ روستای خوزستان بین ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر داد.

فاضل عبیات معاون عمرانی استاندار خوزستان رقم این تفاهمنامه را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که به گفته او ۵۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ را ستاد اجرایی فرمان امام و یکهزار میلیارد ریال را دولت تامین می‌کند.  به این ترتیب در وهله نخست ستاد اجرایی فرمان امام از تنش آبی در استان خوزستان بهره‌مند می‌شود.

به گفته امام جمعه خوزستان در اثر طرح‌های انتقال آب ۷۰۰ روستای استان دچار تنش آبی شده‌‌اند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.