ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صداها برای مقابله با بحران اقلیمی بلند می‌شود: ضرورت اقتصاد سبز

ائتلاف جهانی برای توافق جدید سبزمی‌خواهد دولت‌ها تدابیری را در پیش گیرند که موجب تقویت اقتصاد سبز شده و نیز برای دسترسی به واکسن در سطح جهانی و تجدیدسازمان بدهی‌‌های کشورهای فقیر جهان همکاری کنند.

ائتلاف جدیدی از دولت‌های جهان می‌خواهد که در همکاری با یکدیگر دوره انتقالی عادلانه‌ای برای اقتصاد سبز فراهم آوردند.

این گروه که متشکل از سیاستمدارانی از اروپا و کشورهای درحال توسعه است می‌گوید: مردم سراسر جهان به یک «توافق سبز جهانی» که بحران اقلیمی را مهار کند و جهان طبیعی را بازگرداند نیاز دارند.

«ائتلاف جهانی برای توافق جدید سبز» در آستانه اجلاس اقلیمی کاپ۲۶(Cop26) سازمان ملل که نوامبر امسال در گلاسگو برگزار می‌شود، از سیاستمداران خواسته تا دوره انتقالی عادلانه‌ای برای اقتصاد سبز فراهم آورند. 

از نمایندگان پارلمان بریتانیا کارولین لوکاس تنها نماینده حزب سبز و کلایو لوئیس  از حزب کارگر دیده می‌شوند.

نمایندگانی از برزیل، آرژانتین، اندونزی، مالزی، کاستاریکا، پارلمان اروپایی، آمریکا و چند کشور دیگر از اعضای این ائتلاف هستند.

ایلهان عمر، نماینده کنگره آمریکا از ایالت مینه‌سوتا گفت که آب وهوای غیر متعارفی که در آمریکا و سراسر جهان دیده می‌شود باید به منزله هشدار تلقی شود. تغییرات اقلیمی در حال وقوع است و تهدیدی عینی برای بشر محسوب می‌شود. ما عواقب وحشتناک بی عملی در مقابله با تغییرات اقلیمی را دیده‌ایم. آتش‌سوزی‌ جنگل‌های غرب آمریکا، طوفان‌های شدید، موج گرما در استرالیا، جاری شدن سیل در سراسر جهان همه از تبعات گرمایش جهانی هستند. بلایای طبیعی روزبروز بدتر خواهند شد مگر آن که با هم به عنوان جامعه جهانی اقدام کنیم.

سیل ژوئیه ۲۰۲۱ -بیش از ۱۵۰ کشته در آلمان و ۳۱ کشته در شرق بلژیک حاصل سیل ویرانگری بودکه به گفته کارشناسان از تبعات بحران اقلیمی است(عکس از خبرگزاری فرانسه)

ائتلاف جهانی برای توافق جدید سبزمی‌خواهد دولت‌ها تدابیری را در پیش گیرند که موجب تقویت اقتصاد سبز  شده و نیز برای دسترسی به واکسن در سطح جهانی و تجدیدسازمان بدهی‌‌های کشورهای فقیر جهان همکاری کنند. 

از کشورهای جهان خواسته شده تا دانش خود در رابطه با ابتکارهای موفق را با دیگر کشورها سهیم شوند و به عنوان نمونه به طرح کربن‌زدایی که اخیرا در کاستاریکا راه افتاده اشاره شده است.

اغلب کشورهای جهان وعده «بازسازی بهتر از قبل پاندمی» را داده‌اند اما کشورهای انگشت شماری در حال سرمایه‌گذاری بر روی تاسیسات جدید مورد نیاز هستند.

مطالعات جدید نشان داده که تنها یک دهم از ۱۷ تریلیون دلاری که برای نجات اقتصادهای ضربه خورده اختصاص داده شده، صرف پروژه‌های کاهش گاز‌های گلخانه‌ای یا بازسازی طبیعت شده است. 

هرچند بیش از ۳ تریلیون دلار سرمایه روانه صنایعی شده که برای محیط زیست مضرهستند. 

مانون آبری، عضو پارلمان فرانسه می‌گوید که دولت‌‌ها باید تمرکز خود را معطوف به عدالت اجتماعی و تغییرات اقلیمی کنند: «نتایج بحران اقلیمی هر روزهشدار دهنده تر می‌شود. بر نابرابری‌ها افزوده شده و آنها که فقیرترند بیش از سایرین تحت تاثیر بحران اقلیمی هستند. اگر ما سیاست‌های اقلیمی عادلانه، نظام‌مند و موثر می‌خواهیم، لازم است که در تغییرموضعی رادیکال از تجارت آزاد و ایدئولوژی بازار آزاد روی گردانیم»

جسد سوخته یک مار استوایی در پانتانال بولیوی، آتش‌سوزی‌های اوت ــ عکس: Aizar RALDES / AFP

این ائتلاف در حال حاضر ۲۱ عضو از ۱۹ کشور دارد. جونیا واپیچانا، نخستین زن بومی که در برزیل به عنوان نماینده فدرال انتخاب شده گفت:

«من اهمیت  این نکته را درک می‌کنم که ما همگی در قبال توافق جدید سبز مسئول هستیم. به همین دلیل است که به ائتلاف پیوسته‌ام تا از طریق کارم در پارلمان به تقویت روندی که منجر به دفاع از حقوق زیست محیطی و مردم بومی شود کمک کنم.»

کره زمین روز بروز گرمتر می‌شود به طوری‌که دهه سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نیز داغ‌ترین دهه ثبت شده در تاریخ است. انتظار می‌رود میزان انتشار کربن در سال ۲۰۲۱ دومین رکورد در تاریخ ثبت شده را بدست آورد.

پدیده های حاد آب و هوایی سال گذشته در سراسر جهان رکورد  شکستند. از تندبادهای دریایی و چرخندها در آمریکا و هند گرفته تا موج گرمای شدید در استرالیا و قطب شمال، جاری شدن سیل در بخش‌های عظیمی از آفریقا ،اروپا و آسیا و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در آمریکا همگی بی‌سابقه بودند.

رود لوآر در فرانسه که در فصل‌های گرم چند سال اخیر به شدت کم آب شد؛ ۲۰۱۹ ـــ عکس: LOIC VENANCE / AFP

دانشمندان هشدار داده‌اند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است و دلیل اصلی این تخریب مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.