ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین

زندانیان سیاسی عالیه مطلب‌زاده، سپیده کاشانی و زهرا جمالی در پی شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین به کرونا مبتلا و به مرخضی اعزام شدند. علائم کرونا در میان تعدادی بیشتری از زندانیان زن مشاهده شده است.

در روزهای گذشته ویروس کرونا برای دومین بار تنها طی یک ماه گذشته در بند زنان زندان اوین شیوع پیدا کرد و همچنان تعداد مبتلایان و زندانیانی که علائم کرونا در آن مشاهده‌شده رو به افزایش است. در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان اوین، بنا به اطلاعاتی که در اختیار زمانه قرار گرفته است، تعدادی از زندانیان ازجمله عالیه مطلب‌زاده، سپیده کاشانی و زهرا جمالی به مرخصی فرستاده شدند.

ابتدا در تاریخ ۲۱ تیرماه سپیده کاشانی، فعال محیط زیستی و زینب همرنگ سیدبگلو، فعال صنفی معلمان به ویروس کرونا مبتلا شدند. در پی ابتلای این دو زندانی سیاسی به کرونا، گزارش‌ها از زندان اوین حاکی از این بود که علائم و نشانه‌های کرونا مانند تب و سرفه در بین تعدادی دیگر از زندانیان مشاهده شده است. با مثبت شدن تست کرونای سپیده کاشانی و زینب همرنگ آنها به قرنطینه منتقل شده بودند.

روز چهارشنبه ۲۳ تیر نیز تست کرونای زندانی سیاسی دیگری به نام مهیزاد پشت‌پناه (با نام مستعار شاپرک‌پناه) که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، مثبت اعلام شد.

بنا بر آخرین اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده، صبح روز یکشنبه ۲۷ تیر سپیده کاشانی در پی وخامت حالش به بیمارستان در بیرون از زندان منتقل شد. بعد از ظهر همان روز با مرخصی او موافقت و جهت ادامه رسیدگی‌ها و مراقبت‌های درمانی از بیمارستان به منزل خودش منتقل شد.

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین به زمانه می‌گوید مادرش ناهید تقوی، آرزو قاسمی و رضوانه احمد خان‌بیگی را به دلیل بروز علائم و نشانه‌های کرونا به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل کرده‌اند. به گفته مریم کلارن هر سه نفر این زندانیان تب و لرز شدید دارند. از این سه زندانی تست پی‌‌سی‌آر کرونا گرفته شده و قرار است طی ۷۲ ساعت نتیجه تست به آنها اعلام شود.

ناهید تقوی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی ۶۶ ساله است که در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۹۹ توسط سازمان اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و بیش از هفت ماه را در سلول انفرادی گذراند. با وجود وضعیت وخیم سلامتی او و شرایط نگران کننده شیوع ویروس کرونا در زندان اوین، همچنان با اعطای مرخصی به او موافقت نشده است.

صدرا عبداللهی همسر عالیه مطلب‌زاده، روزنامه‌نگار و نائب‌رئیس کانون دفاع از آزادی مطبوعات که دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند، به زمانه می‌گوید روز یکشنبه بعد از ملاقات حضوری از همسرش تست کرونا گرفته شد و نتیجه تست کرونای عالیه مطلب‌زاده مثبت اعلام شد. در پی مثبت شدن تست کرونای عالیه مطلب‌زاده با مرخصی او موافقت و ساعات پایانی روز دوشنبه ۲۸ تیر از زندان به صورت موقت آزاد شد.

علاوه بر عالیه مطلب‌زاده، با مرخصی زهرا جمالی، زندانی سیاسی و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر نیز موافقت شد. زهرا جمالی در روزهای گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده بود و در قرنطینه زندان اوین نگهدای می‌شد.

به گفته صدرا عبداللهی در نتیجه پیگیری‌های خانواده‌های زندانیان، رسیدگی‌ها به شرایط زندانیان در داخل بند زنان بهبود پیدا کرده است:

«درهای قرنطینه را باز کردند و به زندانیان ویتامین، سِرُم و برخی امکانات دیگر دادند و سعی کردند شرایط را بهتر کنند.»

راحله احمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و مادر صبا کُردافشاری، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، یک‌شنبه شب ۲۷ تیرماه، جهت شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش که در تاریخ ۲۴ تیرماه درگذشت، به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.

تلاش خانواده این فعال مدنی از روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، برای اعزام او به مرخصی و دیدار آخر با مادر سالخورده‌اش بی‌نتیجه ماند و در نهایت او موفق به آخرین دیدار با مادرش نشد. روز شنبه ۲۶ تیرماه، راحله احمدی به دنبال دریافت خبر فوت مادر، دچار فشار عصبی و در نتیجه آن، تشدید درد ناشی از دیسک کمر شد.

علت اصلی چگونگی شیوع ویروس کرونا در داخل زندان مشخص نیست. در روزهای گذشته خبر شیوع دوباره ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین بار دیگر موجی از نگرانی‌ را در میان زندانیان و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.