ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراضات به بی‌آبی در خوزستان در پنجمین شب متوالی

در پنجمین شب اعتراضات خوزستان نیروهای امنیتی در اهواز با تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور در صدد مقابله با معترضان برآمدند. زنان حضور برجسته‌تری داشتند.

شامگاه دوشنبه ۲۸ تیر در شهرهای مختلف استان خوزستان، در پنجمین شب متوالی اعتراضات مردمی به تنش آبی ادامه داشت. علاوه بر بخش‌های گسترده‌ای از  اهواز از جمله جوی علوی، کمپلو و مندلی شهرهای سوسنگرد، شادگان، کوت عبدالله، حمیدیه، رامشیر، رامهرمز، ماهشهر، ویس، شهر جراحی و همچنین شاوور صحنه اعتراضات بود. نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه در این شهرها مستقر بودند و با این حال موفق نشدند مانع از اعتراضات مردم خورستان به بی‌آبی شوند.

در اهواز نیروهای امنیتی و یگان ویژه در حوالی کوی علوی با معترضان درگیر شدند. معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و آن‌ها هم با تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور در صدد پراکنده کردن معترضان برآمدند. «بالروح، بالدم، نفدیک یا اهواز» (خون و جانم فدای تو اهواز) از شعارهای معترضان بود.

در سوسنگرد معترضان با تجمع مقابل فرمانداری خواهان استعفای فرماندار شدند. شامگاه یکشنبه نیروهای امنیتی در این شهر شمار زیادی از معترضان را که در پارک شهر محاصره شده بودند بازداشت کردند. معترضان در شهرهای مختلف خورستان با سر دادن شعارهایی خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شدند. حضور زنان در اعتراضات شامگاه دوشنبه برجسته‌تر و نمایان‌تر از روزهای گذشته بود. معترضان هم پرشمارتر بودند.

انکار خشونت‌ها از طرف مقامات امنیتی استان

اعتراضات به بی‌آبی در چند شهر خوزستان از شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیر آغاز شد. قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان ابتدا منکر اعتراضات شده بود اما سرانجام در سومین روز اعترضات در گفت‌وگو با روزنامه همشهری تنش در استان را تائید کرد و از برگزاری جلسه ستاد بحران با حضور مسئولان دولتی خبر داد. با این حال همچنان انکار اعتراضات توسط برخی مسئولان ادامه دارد. والی اله حیاتی، معاون امنیتی استاندار خوزستان روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت:

«دشمنان نظام که از وحدت مردم با نظام عصبانی هستند کشته‌سازی و یا خبرهای جعلی درگیری نیروی انتظامی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.»

منابع مستقل کشته شدن دو جوان معترض به نام‌های مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله و قاسم خضیری نوجوان ۱۷ ساله را در جریان اعتراضات و در اثر شلیک نیروهای امنیتی تایید کرده‌اند.

نخل‌ها تشنه، هورها خشک و آه مردم گیراست

سید مجتبی محفوظی، نماینده آبادان بعد از ظهر دوشنبه در سخنانی در صحن علنی محلس شورای اسلامی گفت:

«استان خوزستان چندین سال است که هر روز با یک بحران مواجه است؛ گاهی گرد و غبار، سیل و بی‌آبی، خشکی تالاب‌ها و عطش مردم. ما در خوزستان هر روز شاهد یک بحران هستیم.»

نماینده آبادان با انتقاد از انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون و با تأکید بر اینکه پرآب‌ترین استان کشور به کویر تبدیل می‌شود تا با تاراج آب آن کویری آباد گردد، گفت:

«امروز نخل‌ها تشنه، هورها خشک، رودخانه‌ها بی‌آب و حقابه مردم در بالادست به یغما می‌رود، این حجم از دخالت در طبیعت مصداق فساد نیست؟ به داد خوزستان برسید! آه مردم این منطقه گیرا است.»

در اثر طرح‌های انتقال آب ۷۰۰ روستای استان دچار تنش آبی شده‌‌اند.  

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون روحانی یکشنبه ۲۷ تیر اعلام کرد که هیئت دولت با اختصاص هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع «مشکلات خوزستان» موافقت کرده است. قرار بود نیمی از این مبلغ در اختیار استان قرار گیرد، اما حسن روحانی، غروب روز یکشنبه گفت دستور داده که این بودجه ویژه فوراً و به طور کامل در اختیار استان خوزستان قرار گیرد. دوشنبه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که برای مدیریت خشکسالی و جبران کمبود منابع آب استان خوزستان، مبلغ ۵۷۵ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده است. بخشی از این مبلغ در اختیار ستاد فرمان اجرایی امام قرار می‌گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.