ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردان بیش از زنان در تغییرات اقلیمی نقش دارند ولی زنان بیشتر آسیب می‌بینند

درحالی که زنان به‌صورت گسترده‌تر و پیچیده‌تر با تبعات ناگوار تغییرات اقلیمی مواجه می‌شوند، این مردان هستند که آلاینده‌های بیشتری تولید می‌کنند و نقش گسترده‌تری در تغییرات زیست‌محیطی دارند.

یک مطالعه نشان داده است که نقش مردان در تغییرات اقلیمی ۱۶ درصد بیش از زنان است.

بیشترین میزان این تفاوت در نتیجه آلودگی ناشی از مصرف بیشتر بنزین و گازوئیل برای اتومبیل‌ها ایجاد می‌شود. به گفته محققان، تاکنون نقش تفاوت‌های جنسیتی در میزان انتشار آلاینده‌ها چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است ولی برای مقابله با تغییرات اقلیمی باید به این جنبه هم توجه کرد.

نتیجه یک مطالعه گسترده که در سوئد انجام شد، نشان داد که «غذا» و «تعطیلات» به‌عنوان دو سرفصل مهم آلایندگی بیشتر هوا در زندگی زنان و مردان مجرد است. محققان دریافتند که تغییر عادت غذایی از مصرف گوشت و لبنیات به غذاهای گیاهی و استفاده از قطار به جای اتومبیل شخصی و هواپیما تا ۴۰ درصد، میزان انتشار آلاینده‌ها را در سبک زندگی این افراد کاهش می‌دهد.

آنیكا كارلسون كانیاما، از شركت تحقیقاتی اکولوپ Ecoloop در سوئد، كه هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت:

«ما فكر می‌كنیم كه در نظر گرفتن تفاوت بین زن و مرد مهم است. سبک غالب زندگی در زنان و مردان بر میزان انتشار آلاینده‌ها نقش مستقیمی دارند – به‌صورت عمومی و در سبک زندگی کنونی، زنان پول بیشتری برای دکوراسیون منزل، محصولات سلامتی و لباس و مردان هزینه بیشتری برای سوخت ماشین، غذا خوردن در بیرون، الکل و تنباکو صرف می‌کنند.»

در این تحقیق میزان سوخت فسیلی صرف شده در وسایل نقلیه‌ای که در کارهای خدماتی مانند تعمیرات، تاکسی و ... در نظر گرفته نشده است.

تحقیقات قبلی نشان می‌داد که در خانواده‌هایی که دارای یک اتومبیل هستند، مردان آن خانواده بیشتر از زنان از آن ماشین برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کنند و زنان چنین خانواده‌ای بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی جابه‌جا می‌شوند.

تعطیلات، حدود یک‌سوم انتشار آلاینده‌ها را برای مردان و زنان تشکیل می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بیشترین تاثیری که افراد می‌توانند در مبارزه با تغییرات اقلیمی داشته باشند، داشتن فرزند کمتر و به دنبال آن استفاده نکردن از ماشین و پرهیز از پرواز است.

مطالعات دیگری در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نشان داد که مردان بیشتر از زنان انرژی و گوشت مصرف می‌کنند که هر دو باعث انتشار گسترده آلاینده‌ها می‌شود.

اما کارلسون کانیاما گفت:

« تعجب می‌کنم که چرا مطالعات بیشتری در مورد تفاوت‌های جنسیتی در آلودگی زیست‌محیطی انجام نشده است. اختلافات کاملاً واضحی وجود دارد و احتمالاً در آینده نزدیک از بین نخواهد رفت.»

«توافق سبز» اتحادیه اروپا هفته گذشته به‌دلیل عدم توجه به تفاوت‌های جنسیتی در میزان انتشار آلاینده‌ها مورد انتقاد قرار گرفت.

لئونور گیسلر، وزیر محیط زیست اتریش گفت:

«بحران تغییرات اقلیمی یکی از چالش‌های اساسی زمان ما است و زنان و مردان به‌صورتی کاملا متفاوت تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، بخش عمده جمعیتی که تحت تأثیر «فقر انرژی» هستند را زنان شکل می‌دهند. بنابراین، اگر بخواهیم راه‌حل‌هایی بیایم و تحولی ایجاد کنیم که برای همه مفید باشد، در نظر گرفتن تفاوت‌های جنسیتی بسیار مهم است.»

فقر انرژی به وضعیتی گفته می‌شود که افراد به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های انرژی، دمای محیط خانه را بر اساس نقطه آسایش تنظیم نمی‌کنند. اتحادیه اروپا در توضیح مفهوم «فقر انرژی» در میان کشورهای عضوش نوشته که ۵۰ تا ۱۲۵ میلیون نفر از افرادی که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند محیط خانه‌شان به‌ویژه در پاییز و زمستان، سردتر از دمای آسایش است چرا که افراد به‌سختی می‌توانند از پس هزینه‌های انرژی برای گرم کردن خانه‌هایشان بربیایند.

حال نتایج این تحقیق نشان داده که زنان بیش از مردان در وضعیت فقر انرژی قرار دارند.

نادژ لارایگ، عضو دفتر محیط‌ زیست اروپا و از طرفداران اکوفمینیسم می‌گوید:

«سیاست‌های محیط زیستی اروپا در بهترین حالت، کورجنسیتی هستند و در بدترین حالت، سبب گسترش نابرابری‌های جنسیتی می‌شوند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.