ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستاورد سفر مرکل به واشنگتن: حل اختلاف آلمان با آمریکا بر سر نورد استریم ۲

ایالات متحده آمریکا و آلمان سرانجام موفق شدند بعد از سال‌ها، اختلافات راهبردی خود بر سر خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ را کنار بگذارند. روسیه خشنود است. اوکراین و لهستان نه.

پروژه نورد استریم ۲ که به زودی به اتمام می‌رسد قرار است گاز را از طریق یک خط لوله که از زیر دریای بالتیک عبور می‌کند مستقیماً و بدون مداخله اوکراین از روسیه به سواحل آلمان انتقال دهد. ارزش این پروژه ۱۱ میلیارد دلار است و اگر به اتمام برسد ظرفیت انتقال گاز روسیه به آلمان با قیمت ارزان‌تر را دو برابر افزایش می‌دهد. این خط لوله به شرکت روسی گازپروم تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ایالات متحده آمریکا و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی خاطرنشان کردند که در گفت‌وگوهای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به یک راهکار سازنده برای حل اختلاف دست یافتند. بر این اساس آلمان متعهد شده است که با ایجاد یک صندوق مالی به ارزش یک میلیارد دلار به اوکراین برای احداث یک «شبکه سبز انرژی» کمک کند، با این هدف که دسترسی اوکراین به انرژی برای همیشه تضمین شود. آلمان متعهد شد که در بدو امر ۱۷۵ میلیون دلار به این صندوق واریز کند.

قرارداد انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین دو سال آینده به اتمام می‌رسد. طرفین توافق کردند که آلمان برای تمدید این قرارداد به مدت حداقل ۱۰ سال بکوشد. مذاکرات دراین‌باره می‌بایست یکم سپتامبر سال جاری آغاز شود.

انرژی به عنوان سلاح

 در این بیانیه گفته شده که اگر روسیه از انرژی به‌عنوان سلاح استفاده کرد، آلمان خود را متعهد می‌داند که همه اهرم‌هایی را که در اتحادیه اروپا در اختیار دارد برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به‌کار گیرد.

بر همین اساس هدف از این اقدامات این است که اتحادیه اروپا مانع از به‌کارگیری انرژی به‌عنوان سلاح از سمت روسیه برای دستیابی به «اهداف سیاسی خشن» در خاک اروپا شود.

در سال‌های گذشته رهبران سیاسی آمریکا و همچنین قانون‌گذاران آمریکایی نگران بودند که پروژه نورد استریم ۲ برای انتقال گاز از دریای بالتیک به آلمان سبب برتری راهبردی روسیه در اتحادیه اروپا شود.

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود آلمان را تحت فشار قرار داده بود اما توفیقی به‌دست نیاورد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از وابستگی بیش از حد اروپا به گاز روسیه اظهار نگرانی کرده بود. لهستان و اوکراین نیز که از مزایای مالی خط لوله انتقال گاز از طریق این کشورها برخوردار می شدند با احداث نورد استریم ۲ مخالف‌اند.

تحریم آلمان بی‌فایده است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با صراحت به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته است که ایالات متحده همچنان معتقد است که نورد استرم ۲ نه به نفع آلمان، نه به نفع اتحادیه اروپا و نه به نفع اوکراین و لهستان است.

در دوران ترامپ، آمریکا آلمان را تهدید کرده بود که اگر بر اجرای پروژه نورد استریم ۲  همچنان پافشاری کند، تحت تحریم اقتصادی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دولت بایدن به این نتیجه رسیده که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه آلمان به‌عنوان شریک راهبردی آمریکا آن هم به خاطر پروژه‌ای که عملا به اتمام رسیده است بی‌معنا و بی‌فایده است.

ناخشنودی اوکراین و لهستان، خشنودی روسیه

وزارت خارجه اوکراین و لهستان در بیانیه مشترکی اعلام کردند پروژه نورداستریم ۲ این دو کشور و همچنین اتحادیه اروپا را از نظر نظامی تهدید می‌کند و به روسیه این اطمینان را می‌دهد که همچنان به اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در کشورهای اروپایی ادامه دهد. دو کشور خاطرنشان کردند که همچنان نورد استریم ۲ را به‌عنوان یک تهدید امنیتی درک می‌کنند.  

همزمان با این تحولات کرملین از گفت‌وگوی تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیرامون خط لوله گاز نورد استریم ۲ خبر داد. سران دو کشور از حل اختلاف آلمان با آمریکا بر سر این پروژه ابراز خرسندی کردند.

طبق این بیانیه رئیس جمهوری روسیه از پایبندی طرف آلمانی به اجرای این طرح که فقط ماهیت تجاری دارد و هدف از آن تقویت امنیت انرژی در آلمان و اتحادیه اروپا است استقبال کرد. پوتین و مرکل همچنین پیرامون امکان تمدید توافق گازپروم روسیه و نفت و گاز اوکراین برای ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین پس از سال ۲۰۲۴ رایزنی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.