ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهرنوش اشترانی: دادخواهی اعدام‌شدگان دهه ۶۰ باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود

مهرنوش اشترانی، فرزند سلطانعلی اشترانی از اعدام شدگان سال ۱۳۶۲ در همدان به زمانه می‌گوید چالش‌های دادخواهی تغییر نکرده، همچنان همان مشکلات قبلی وجود دارد، اما باید دادخواهی را به یک مسئله و مطالبه عمومی تبدیل کرد.

علیه فراموشی
علیه فراموشی

در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) به عنوان کاندیدای پیروز در این انتخابات معرفی شد. انتخابات بی‌رمقی که با وجود تمام ترفندهای به کار گرفته شده توسط حکومت جمهوری اسلامی، پایین‌ترین میزان مشارکت در ۴۲ سال گذشته را به خود اختصاص داد و برای اولین بار میزان مشارکت به زیر ۵۰ درصد رسید.

همزمان با روی کار آمدن رئیسی به عنوان دومین چهره نظام در قامت رئیس‌جمهوری، بار دیگر نقش او به عنوان یکی از اعضای هیأت مرگ در اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ برجسته شده است.

با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری، چگونه باید نسبت به این موضوع اعتراض کرد؟ در شرایط موجود که حکومت سعی دارد ناقضان حقوق بشر را به سمت‌های بالا بگمارد، چالش‌ها، ابزارها و شیوه‌های نوین دادخواهی چیست؟ چرا حافظه جمعی اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؟ نقش شهروند مسئول و دخالت موثر در زمینه اعتراض به نقض حقوق بشر در قبال ناقضان حقوق بشر را چگونه می بینید؟

زمانه در این رابطه با مهرنوش اشترانی، فرزند سلطان‌علی اشترانی که فروردین ۱۳۶۲ به دلیل هواداری از سازمان فدائیان (اقلیت) در همدان اعدام شد، گفت‌وگو کرده است.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با مهرنوش اشترانی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مهرنوش اشترانی به زمانه می‌گوید ابراهیم رئیسی برای او نماد هیأت مرگ است. هرچند اشترانی معتقد است فاجعه قبل از اینکه رئیسی رئیس دولت شود رخ داده است زیرا پیش از رسیدن به ریاست جمهوری، رئیس دستگاه قضایی بوده به عنوان مجری عدالت بوده است.

به گفته مهرنوش اشترانی از زمانی که جنایت‌های جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته، همواره به شکل‌های متفاوت اعتراض به آنها در جریان بوده است. اشترانی می‌گوید عمومی‌تر شدن این دادخواهی و درگیر شدن هرچه بیشتر ذهن جامعه برای مقابله با چنین شرایطی حائز اهمیت دارد. او یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق این امر را صحبت کردن درباره کشتار دهه ۶۰ و مقابله با تحریف تاریخ و واقعیت از سوی حکومت می‌داند.

مهرنوش اشترانی به زمانه می‌گوید دادخواهی به معنای کشف حقیقت و اجرای عدالت است، از این‌رو چالش‌هایی که بر سر راه دادخواهی وجود دارد تفاوتی نکرده است.

سلطان‌علی اشترانی، پدر مهرنوش اشترانی فعالیت سیاسی خود را قبل از انقلاب آغاز کرد. او بعد از انقلاب با سازمان چریک‌های فدائی خلق فعالیت می‌کرد و بعد از انشعاب این سازمان در سال ۱۳۵۹ به جناح «اقلیت» پیوست.

سلطان‌علی اشترانی اوائل سال ۱۳۶۱ در منزلش واقع در همدان توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد، ولی در مورد دلائل بازداشت او چیزی گفته نشد. دوره بازجوئی او در زندان سپاه پاسداران همدان گذشت. او در این دوران به شدت شکنجه شده بود. خانواده اشترانی در ملاقاتی که ۴۰ روز بعد با او داشتند، متوجه شدند که پاهایش در اثر شکنجه باندپیچی شده بود.

سلطان‌علی اشترانی در ١٩ فروردین ۱۳۶۲ در همدان به همراه یکی از دوستانش به نام اکبر مسلم‌خانی، اعدام شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.