ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: مقررات منع آمد و شد شبانه در ۳۱ ولایت

در افغانستان هیئت ارشد مذاکره‌کننده در دوحه نیز نتوانسته است مانع تداوم خشونت طالبان شود. منابع دولتی می‌گویند در دو ماه و نیم گذشته روزانه ۲۳۵ تن در این کشور کشته شده‌اند. دولت برای کنترل خشونت‌های طالبان مقررات منع آمد و شد شبانه وضع کرد.

طالبان که پیشتر همزمان با مناسبت‌های مذهبی به ظاهر دست از خشونت می‌کشیدند و آتش‌بس موقت اعلام می‌کردند امسال بی‌توجه به عید قربان بر خشونت‌هایشان افزودند. تنها در ولسوالی اسپین بولدک در ولایت قندهار به روایت مسئولان وزارت داخله طالبان ۱۰۰ غیرنظامی را تیرباران کرده‌اند. طالبان دست داشتن در تیرباران ۱۰۰ غیرنظامی که به گفته سخنگوی وزارت داخلی افغانستان «وطن‌دوست و روشن» بودند را انکار کرده است اما ساکنان دیگر مناطق افغانستان نگران تکرار تجربه آنچه که در اسپین بولدک گذشت، هستند.

در کاپیسا خدیجه الهام نماینده این ولایت در مجلس نگران است «اگر ولسوالی نجراب پس گرفته و طالبان به عقب رانده نشود و خط پیش بیاید» کابل نیز در معرض تهدید قرار بگیرد.

وزارت داخله افغانستان شنبه دوم مرداد اعلام کرد برای جلوگیری از خشونت‌ورزی طالبان در ۳۱ ولایت «قیود شب‌گردی» وضع کرده است.

بر این اساس محدودیت گشت‌وگذار افراد از ساعت ۱۰ شب تا ۴ بامداد در تمامی ولایت‌ها به استثنای کابل، پنجشیر و ننگرهار اجرایی می‌شود.

احمد ضیاء معاون سخنگوی وزارت داخله به روزنامه‌های افغانستان گفت:

این قیودات با هدف تأمین امنیت شهروندان، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و خنثی‌سازی فعالیت شبانه گروه طالبان اجرا شده است.

روزانه ۲۳۵ تن کشته می‌شوند

یک هیئت به سرپرستی عبدالله عبدالله، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس شورای مصالحه به دوحه رفته تا با نمایندگان طالبان گفت‌وگو کند. این دور از گفت‌وگوها هم اما همانند دورهای پیشین تا به امروز بی‌نتیجه مانده است.

گفت‌وگوهای بیهوده با طالبان در ماه‌های گذشته نه تنها مانع خشونت‌ورزی نشده که شمار قربانیان درگیری‌های نظامی و حملات پراکنده این گروه را فزونی داده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه یا «ACLED» تنها از آغاز ماه مه تا نیمه ژوئیه امسال ۱۷ هزار و ۶۲۱ تن، اعم از نیروهای طالب، نظامیان حکومتی و غیرنظامیان در جریان بیش از دو هزار و ۹۰۳ رویداد امنیتی کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش این موسسه بیشترین میزان خشونت‌ها و درگیری‌ها در حوزه جنوب، شرق و شمال‌شرق افغانستان رخ داده است.

طالبان کم بود داعش هم رسید

در نخستین روز عید قربان در افغانستان، اشرف‌غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری در انتقاد از بیهوده ماندن گفت‌وگوهای موسوم به بین‌الافغان که دور تازه آن با حضور یک هیئت ویژه به ریاست عبدالله عبدالله آغاز شده است، گفت: طالبان اراده به برقراری صلح ندارند و اکنون زمان کمر بستن علیه آنان فرا رسیده است. او هدف از سفر هیئت ویژه به دوحه را نیز اتمام حجت با طالبان اعلام کرد و افزود برای سه یا شش ماه آینده طرح آنی وجود دارد و هفته گذشته روی این بحث شده است که یک طرح عاجل و عملی وجود داشته باشد تا وضعیت جنگ را تغییر دهد.

طالبان هم در مقابل و در تداوم بهانه‌گیری‌هایش برای طولانی‌تر کردن مذاکرات اشرف‌غنی را مانع صلح  و شکست احتمالی مذاکرات را متوجه دولت افغانستان دانست. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه تروریستی روز یکم مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «امارت اسلامی موقف اصولی و مسالمت‌آمیز دارد، اما دشمنان خارجی و داخلی ما گام‌های ضد صلح بر‌می‌دارند و هیچ آمادگی برای مصالحه ندارند».

در این شرایط شورای امنیت سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود از فعالیت گروه دولت اسلامی- داعش – در حداقل ۱۵ ولایت افغانستان خبر داده است.

بربنیاد این گزارش داعش هم‌اکنون در بخش‌هایی از شرق، جنوب و جنوب‌شرق افغانستان از جمله در ولایت‌هایی چون نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و کندز پایگاه دارد.

در گزارش آمده‌است که شاخه خراسان داعش تلاش‌ها را برای جلب و جذب جنگ‌جو بیشتر کرده و رهبران این گروه امیدوارند ده هزار جنگجوی طالبان را که از توافق صلح با امریکا ناراضی‌اند جذب کنند.

دو نماینده مجلس افغانستان در واکنش به این گزارش شورای امنیت سازمان ملل حضور داعش در افغانستان را تایید کرده‌اند. به گفته حسن پکتیاوال، نماینده پکتیا در مجلس، القاعده در پکتیا نیز حضور دارد و اگر حکومت درباره رشد این شبکه توجه نکند اوضاع بدتر خواهد شد.

نعمت‌الله کریاب، نماینده کنر در مجلس هم از تداوم ارتباط طالبان و القاعده خبر داده و گفته است «طالبان روابط خود را با القاعده دارند و احتمال دارد آن اعضای طالبان که به‌علت توافق با امریکا با دیگر اعضا و رهبران شان مشکل دارند به این شبکه بپیوندند.»

طالبان در توافقنامه‌ای که با دولت آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ امضاء کرد تعهد کرده بود به گروه‌های مخالف دولت آمریکا اجازه ندهد از خاک افغانستان برای عملیات علیه این کشور استفاده کنند.

گروه دولت اسلامی پیشتر به دست داشتن در برخی از اقدام‌های تروریستی که مسئولان افغانستان آن‌ها را ترورهای هدفمند می‌خوانند، متهم شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.