ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوای مسلح افغانستان: بیش از ۳۰ ولسوالی از طالبان پس گرفته شد

اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی در اکثر نقاط این کشور از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر موضع داده‌اند. فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز می‌گوید حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان ادامه می‌یابد.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان دوشنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه در یک نشست خبری در کابل گفت نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور در یک هفته گذشته، ۱۵۴ عملیات شامل حملات هوایی، توپخانه‌ای، تصرف ولسوالی‌ها و دستگیری علیه طالبان انجام دادند و کنترل بیش از ۳۰ ولسوالی را به‌دست گرفتند.

شینواری گفت:

«در مناطقی که تهدیدها شدید است، نیروهای امنیتی و دفاعی در حالت دفاعی قرار دارند. ابتدا در این مناطق دفاع بیشتر می‌شود و سپس با تجدید نیرو، نیروها به حالت تعرضی تغییر موضع می‌دهند.»

به‌گفته سخنگوی قوای مسلح افغانستان تاکنون در بیشتر نقاط کشور این روند اجرا شده و نیروها به حالت تعرضی تغییر موضع داده‌اند.

نیروهای افغانستان در بیشتر ولسوالی‌هایی که از دست طالبان بازپس گرفته‌اند مواضع دفاعی ایجاد و یا این مواضع را تقویت کرده‌اند.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر طالبان به حملات‌شان در کشور شدت بخشیده‌اند. در جریان کم‌تر از سه ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ ولسوالی به‌دست طالبان سقوط کرده است. دولت افغانستان گفته در بیشتر مناطقی که به دست این گروه سقوط کرده است، طالبان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

اجمل عمر شینواری در این‌باره گفت طالبان تنها در اسپین‌بولدک قندهار حدود ۴۰۰ خانواده را آواره و حدود ۱۰۰ غیرنظامی را تیرباران کرده‌اند. او تأکید کرد که این گروه در ولسوالی مالستان نیز دست به چنین اقداماتی زده است.

رویترز در گزارشی که جمعه یکم مرداد / ۲۳ ژوئیه منتشر کرد به نقل از مقام‌های آمریکایی و افغانستانی نوشت ارتش افغانستان استراتژی جنگی خود را تغییر می‌دهد. بر این اساس، استراتژی جدید شامل «واگذاری مراکز منطقه‌ای» برای محافظت از مراکز پُرجمعیت، مانند کابل است اما از نظر سیاسی این استراتژی خطرناک، قلمرو را به شورشیان طالبان واگذار می‌کند.

وزارت دفاع افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که ژنرال بسم‌الله محمدی، سرپرست این وزارتخانه با ژنرال فرانک کنت مک‌ کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در کابل دیدار کرده است.

به‌گفته فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان مک‌ کنزی در این دیدار از ادامه‌ حملات هوایی نیروهای آمریکایی در حمایت از نیروی هوایی افغانستان خبر داده است.

فرمانده سنتکام روز گذشته (یکشنبه) نیز گفته بود که اگر طالبان به حملات نظامی‌ خود پایان ندهند، هدف حملات هوایی نیروهای آمریکایی قرار خواهند گرفت.

نیروهای آمریکایی چند روز پیش مواضع طالبان را در بخش‌های مختلف قندهار و هلمند در جنوب افغانستان هدف قرار داده بودند. وزارت دفاع آمریکا گفته بود این حملات هوایی در حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان انجام شده است.

طالبان حملات هوایی نیروهای آمریکایی را سرپیچی از توافق‌نامه‌ دوحه دانسته و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بود.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دوشنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه در گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در جریان شش ماه نخست سال جاری میلادی به بالاترین سطح خود رسیده و در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته‌ میلادی، ۴۷ درصد افزایش یافته است.

در این مدت، در مجموع یک‌هزار و ۶۵۹ غیرنظامی در افغانستان کشته و سه‌هزار و ۲۵۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل هشدار داده است که اگر خشونت‌ها کاهش نیابد، ممکن است افغانستان شاهد بالاترین آمار تلفات غیرنظامیان در سال جاری باشد.

تلفات غیرنظامیان همزمان با آغاز رسمی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به‌شدت افزایش یافته و در ماه‌های مه ‌و ژوئن میزان آن با آمار کل تلفات غیرنظامیان در جریان چهار ماه نخست سال جاری میلادی برابری می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.