ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین هفته اعتراضات تابستان ۱۴۰۰: نمایش همبستگی در تهران، تبریز، کرج، کرمانشاه

دوشنبه ۴ مرداد گروهی از مردم در تهران در حمایت از اعتراضات خوزستان به خیابان آمدند. ساعاتی بعد فردیس کرج شاهد نمایش همبستگی با خوزستانی‌ها بود. ۱۲ روز از آغاز اعتراض‌ها از سوی شهروندان عرب خوزستان می‌گذرد.

پس از گذشت ۱۲ روز از آغاز اعتراض‌ها از سوی شهروندان عرب خوزستان، موج اعلام همبستگی و پیوستن به این اعتراض‌ها به نقاط دیگر ایران از جمله تهران و تبریز کشیده شده است.

مردم معترض در فردیس کرج در حمایت از اعتراضات خوزستان به خیابان آمدند. بنا به ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، گروهی از مردم دوشنبه شب چهارم مرداد در فلکه دوم فردیس کرج از جمله شعار می‌دادند: «نترسید، نترسید، با همه با هم هستید»؛ «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «مرگ بر دیکتاتور».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ساعاتی پیش از آن، در تهران مردم در خیابان‌های جمهوری و انقلاب در حمایت از اعتراضات خوزستان راهپیمایی کردند.

این تظاهرات در دوازدهمین روز از آغاز اعتراضات در خوزستان در خیابان جمهوری تهران آغاز شد و مردم شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ ، تانک فشفشه آخوند باید گم بشه»، «ایرانی با غیرت حمایت حمایت»، «بی‌غیرتا نشستن منتظر چی هستن».

گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از کندی سرعت اینترنت یا اختلال در آن در بخش‌هایی از تهران خبر می‌دهند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ویدئوهایی حاکی از بستن جاده به دست معترضان در کرمانشاه نیز منتشر شده است. ویدئوی دیگری منتسب به این شهر از استقرار نیروهای امنیتی در آنجا خبر می‌دهد. برخی گزارش‌های تأییدنشده حاکی از درگیری نیروهای امنیتی با مردم هستند.

در دو روز گذشته خیابان‌های چند شهر شاهد اعتراض جمعی بودند. تبریز، سقز و بجنورد از جمله شهرهایی بودند که بعدازظهر و شامگاه شنبه ۲ مرداد تجمعات اعتراض‌آمیزی در همبستگی با تظاهرات اخیر در استان خوزستان در آنها برپا شد.

در تبریز نیز همزمان با اعتراضات در اتصال اینترنت اختلال به وجود آمد. گروهی از معترضان نیز دستگیر شدند.

اینترنت در خوزستان شب گذشته نیز همچون شب‌های پیش از آن با قطعی مواجه بود.

شامگاه یکشنبه ۳ مرداد از کوی علوی اهواز خبر رسید که دو ورودی اصلی آن تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته است و مأموران همه افراد در حال خروج یا ورود به این منطقه را تفتیش کرده و از برخی می‌خواهند تلفن‌های همراه خود را باز کنند تا در صورت وجود ویدئوی اعتراضات آن‌ها را بازداشت کنند.

پیش از این نیز در حمایت از اعتراضات خوزستان مردم در کرمانشاه، لرستان، یزدانشهر اصفهان و ... دست به تظاهرات زده‌اند.

روایت‌هایی از کشته‌شدگان اعتراض‌ها:

گزارش‌ها از دومین هفته اعتراضات

در پی اعتراضات مردم در خوزستان و گسترش آن در چند شهر دیگر ایران، از تهران نیز خبرها و فیلم‌هایی از تظاهرات گروهی از مردم منتشر شده است. آن‌ها علیه حکومت شعارهایی سر دادند.

مسئولان حکومتی همچنان هرگونه عملکرد غلط و کم‌کاری در مورد خوزستان را انکار می‌کنند. حسن روحانی باز هم از «حق اعتراض مردم» سخن گفت اما همچنان «دست‌های آلوده دشمن» و «تحریکات برخی جریان‌های داخلی» را برجسته کرد. معاون اول او نیز ریشه مشکلات کنونی خوزستان را «خشکسالی» و «بهره‌برداری‌های غیرقانونی از آب» می‌داند.

حکومت و رسانه‌های امنیتی به‌جهت تشدید خط سرکوب، سناریوسازی برای اعتراضات در خوزستان را کلید زده‌اند. پس از آنکه صدا و سیما معترضان را به «خارج از کشور» نسبت داد، خبرگزاری فارس هم از کشته و زخمی شدن ۱۹ تن از ماموران امنیتی طی روزهای گذشته خبر داد.

رهبر جمهوری اسلامی همچون بحران‌ها و چالش‌های قبلی، این بار نیز در مورد رویدادهای خوزستان مسئولیتی به گردن نگرفت. او در همین حال «دشمن» را فراموش نکرد و گفت بهانه به دست دشمن ندهید.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید کشته شدن دست‌کم هشت معترض در جریان اعتراض‌های استان خوزستان، خواستار توقف استفاده از سلاح‌های جنگی علیه معترضان، قطع کردن اینترنت و سرکوب شدید معترضان شد.

هشتمین شب اعتراضات در شهرهایی از خوزستان و لرستان و بوشهر و اصفهان ادامه یافت. بنا به گزارش‌های تأییدنشده، نیروهای امنیتی دو معترض را در ماهشهر کشتند.

اعتراض‌های خوزستان در هفتمین شب در ایذه و مسجد سلیمان و دیگر مناطق ادامه یافت. یک هفته پس از آغاز اعتراض‌های فراگیر در این استان، فریاد همبستگی از دیگر نقطه‌های ایران بلندتر شده است.

درباره اعتراضات خوزستان بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.