ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیک پنجم کرونا در تهران اوج می‌گیرد

پیک پنجم کرونا در کشور در حالی رو به افزایش است که در تمام شهرهای قرمز، حتی در تهران تنها ۷ شغل تعطیل است. در حالی‌که تعطیلات شش روزه در تهران به‌تازگی پایان یافته، مسئولان بیمارستان‌ها در تهران می‌گویند میزان کنونی ورودی بیماران کرونایی نسبت به یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه است و بیمارستان‌ها توان کافی برای رسیدگی به مبتلایان را ندارند.

همزمان با اوج‌گیری موج پنجم کرونا، ناهماهنگی در اعمال محدودیت مشاغل مشهود است. روز گذشته، دوشنبه ۴ مرداد پس از پایان تعطیلات سراسری شش روزه استان‌های تهران و البرز، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران گفت فقط مشاغل گروه یک در تهران مجاز به فعالیت هستند اما محمد باقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، اعلام کرد که با پایان تعطیلات همه کشور مشمول مصوبه محدودیت هفت شغل هستند و سایر مشاغل می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند.

هفته گذشته اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که کلیه مشاغل صنفی با رعایت پروتکل بهداشتی به جز هفت گروه شغل صنفی شامل رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی به‌صورت بیرون بر می‌توانند فعالیت کنند)؛ تالارهای پذیرائی؛ سالن‌های سینما و تئاتر؛ پاساژها و بازارهای سربسته، به استثناء پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر به جز پوشاک، کیف، کفش و موبایل؛ استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن سازی؛ شهربازی و باغ وحش‌ها؛ نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی، در تمامی شهرهای سراسر کشور در وضعیت قرمز کرونایی مجاز است.

بدین ترتیب در حال حاضر در همه شهرهای قرمز، تنها فعالیت هفت شغل محدود و مابقی مجاز به فعالیت هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که حتی در تعطیلات سراسری تهران برای کنترل بیماری کوویدـ۱۹ که از سه‌شنبه هفته پیش آغاز شد و تا روز گذشته ادامه داشت همه اصناف غیرضروری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. دلیل آن «شرایط اقتصادی و نبود حمایت‌های دولتی» عنوان شده است.

این وضعیت در حالی است که خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان خمینی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است میزان فعلی ورودی بیماران کرونایی نسبت به یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه است و «این میزان از حجم مراجعه و بستری از ابتدای کرونا تا الان را نداشتیم».

به‌گفته صادق‌نیت» بیش از ۵۰۰ تخت‌ بیمارستان خمینی به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و مراجعات به شدت افزایش پیدا کرده است. او گفت:

«روزانه حدود ۴۰۰ نفر مراجعه سرپایی داریم و بیش از ۳۰۰ نفر هم بستری موقت برای دریافت درمان‌هایی مثل رمدسیور و امثال آن‌ها داریم.»

او درباره مراسم‌ ماه محرم تأکید کرد که «هرگونه تجمع و کنار هم قرار گرفتن در این شرایط توصیه نمی‌شود».

با این‌که ایران با موج پنجم کرونا روبه‌روست و واکسیناسیون عمومی به‌کندی پیش می‌رود، رضا عزت زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ۲۴ تیرماه اعلام کرد که کمیته کارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری مراسم ماه محرم موافقت کرده است.

حمید بهرامی، معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز ۲۶ تیر گفت:

«با توجه به تجربه به‌دست آمده و مطابق با دستورالعمل‌های اعلامی همچون سال گذشته برنامه‌های ماه محرم سال ۱۴۰۰ با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.»

این در حالی است که برگزاری مراسم محرم سال گذشته در موج دوم کرونا نیز خسارت‌هایی در پی داشت. در آن زمان کارشناس‌ها نسبت به برگزاری هرگونه تجمع غیرضروری هشدار داده بودند اما گروهی با راه انداختن هشتگ‌هایی مثل «محرم خط قرمز ماست»، مخالفان برگزاری مراسم محرم را بی‌دین و کافر خوانده بودند.

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینای تهران نیز سه‌شنبه ۵ مرداد با اشاره به این‌که در موج فزاینده پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت:

«الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت درب بیمارستان می‌مانند.»

به‌گفته طالب‌پور لود بیماری نسبت به پیک قلبی حدود سه یا چهار برابر بیشتر شده است و در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته و این بیمارستان حدود ۲۰۰ مریض کرونایی بستری دارد.

عبور فوتی‌های تهران از مرز ۱۵۰ نفر | هاشمی: تعطیلی ۶روزه تاثیر منفی داشت

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه گفت:

«تعداد فوتی‌های کرونا در تهران از مرز ۱۵۰ نفر هم عبور کرده و متأسفانه تعطیلات شش روزه در پایتخت نه تنها اثربخش نبوده، بلکه اثر منفی نیز داشته است.»

هاشمی خواهان تشکیل جلسه ویژه ستاد مقابله با کرونا در تهران شد.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز با اعلام این‌که آمار بستری‌های کرونا در تهران از ۱۰ هزار نفر گذشت، گفت:

«می‌خواهیم حداکثر ظرفیت نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی را پای کار بیاوریم و بعد اگر در ادامه نیاز شود، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.»

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت که روز دوشنبه ۴ مرداد منتشر شد در طول ۲۴ ساعت قبل از آن، ۳۲۲ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۱۲۲ نفر رسید.

همچنین در مدت ۲۴ ساعت، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران مبتلا به این ویروس به ۳ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

روند واکسیناسیون کرونا در کشور همچنان کُند است و بنابر آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۴۹ دوز رسید.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.