ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در تونس مقررات منع رفت‌وآمد برقرار شد

مقررات منع رفت و آمد و برگزاری اجتماعات در تونس برقرار شد. جامعه بین‌الملل محتاطانه وقایع را دنبال کرده اما از بکار بردن واژه کودتا برای توصیف وقایع اخیر خودداری کرده‌اند.

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس به دنبال برکناری نخست وزیر مقررات سختگیرانه‌تری در کشور برقرار کرد.

بر اساس این مقررات که دیر وقت دوشنبه ۲۶ژوئیه اعلام شد، از ساعت ۷ شب تا شش بامداد مقررات منع رفت‌وآمد در سراسر کشور برقرار است. همچنین اجتماع بیش از سه نفر در اماکن عمومی تونس ممنوع شده است.

رئیس‌جمهوری تونس همچنین سفر‌های بین شهرها در ساعت خارج از منع مقررات رفت‌وآمد را به جز در مواردی که دلیل اضطراری پزشکی وجود داشته باشد ممنوع کرده است.

 هشام مشیشی، نخست‌وزیر در اولین اظهار نظر پس از برکناری، دوشنبه شب گفت که قدرت را به فرد منصوب رئیس‌جمهوری واگذار می‌کند.

مشیشی در یک بیانیه فیسبوکی گفت:

«به منظور حفظ امنیت تمام مردم تونس، اعلام می‌کنم که من مانند همیشه، در کنار مردم هستم و هیچ شغل یا مسئولیتی در کشور نخواهم داشت.»

قیس سعید که مستقل است و نماینده حزبی در قدرت نیست یکشنبه شب با استفاده از قدرتی که قانون اساسی در موارد اضطراری به او داده نخست‌وزیر را برکنار کرد. ساعاتی بعد وزیران دفاع و دادگستری برکنار شدند و ‍پارلمان برای ۳۰ روز به حالت تعلیق درآمد.

قیس سعید گفته ‌است هرگونه مخالفت خشونت‌آمیز با جدیت پاسخ داده خواهد شد.

احزاب اپوزیسیون کشور، از جمله اسلامگرایان، اقدام قیس سعید را محکوم و آن را کودتا توصیف کرده‌اند. سعید این اتهامات را رد می‌‌کند. بسیاری از مردم تونس نیز یکشنبه شب در حمایت از تصمیم سعید به خیابان آمدند.  

جامعه بین‌الملل محتاطانه وقایع را دنبال کرده اما از به کار بردن واژه کودتا برای توصیف وقایع اخیر خودداری کرده‌ است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با قیس سعید او را به پایبندی به اصول دموکراسی و حقوق بشر تشویق کرد. بلینکن همچنین از رئیس‌جمهوری تونس خواست تا عرصه گفت‌وگو با تمامی بازیگران سیاسی و مردم تونس را باز بگذارد.

سوء مدیریت در جریان پاندمی کرونا، نبود فرصت به ویژه برای جوانان و مشکلات اقتصادی از جمله مسائلی است که تونس با آن روبه‌رو است.

پاندمی کرونا به ویژه مردم را از پارلمان ناراضی کرده به طوری‌که با وجود گرمای تابستان و محدودیت‌های دوران کرونا به دنبال اعلام تصمیم قیس سعید در چندین شهر تونس مردم در حمایت از او به خیابان آمدند و خواهان انحلال پارلمان شدند.

در کشور ۱۲ میلیون نفری تونس حدود ۱۸ هزار نفر از بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند. سیستم درمانی کشور به شدت تحت فشار است و صنعت توریسم که برای اقتصاد تونس حیاتی است فلج شده است.

تا کنون تنها ۷ درصد جمعیت کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند. بیش از ۹۰ درصد تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های تونس پُر شده است.

قدرتمندترین اتحادیه کارگری تونس که در قیام ۲۰۱۱ تونس و آغاز بهار عربی نقشی کلیدی داشت گفته است که اقدام رئیس جمهوری  در تطابق با قانون اساسی و برای ممانعت از خطر و بازگردادندن کشور به وضعیت کارآمد و عادی صورت گرفته است.

روز دوشنبه صدها گروه ‌های رقیب در مقابل ساختمان پارلمان بطری و سنگ به روی یکدیگر پرتاب می‌کردند، اما شمار این افراد زیاد نبود و درگیری در همین حد باقی ماند.

ارتش ساختمان پارلمان و کاخ دولت را محاصره کرده و به نمایندگان پارلمان اجازه ورود به ساختمان را نداد.

راشد الغنوشی، رئیس پارلمان در بیانیه‌ای این اقدامات را با هدف «تغییر ماهیت حکومت سیاسی در تونس و تبدیل آن از یک حکومت دموکراتیک پارلمانی به یک رژیم ریاست جمهوری، فردی و اقتدارگرا» دانست.

رئیس جمهوری از حدود یک سال پیش با نخست‌وزیر اختلاف سیاسی دارد و شش ماه  است که اختلاف بین راشد الغنوشی و قیس سعید دولت را فلج کرده و اوضاع کشور را به‌هم ریخته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.