ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر جدید لبنان وعده داد «در اسرع وقت» کابینه خود را تشکیل دهد

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید منصوب‌شده در لبنان، پس از رایزنی‌های طولانی با گروه‌های اصلی پارلمان این کشور، از جمله حزب‌الله و جنبش میهنی آزاد میشل عون، وعده داد که دولت جدید را در اسرع وقت تشکیل دهد. او با چالش‌های بزرگی روبه‌روست.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز گذشته، دوشنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه نجیب میقاتی را پس از کسب آرای ۷۳ نماینده از ۱۱۸ نماینده پارلمان، به‌طور رسمی مأمور تشکیل دولت جدید کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه در پایان اولین روز رایزنی‌ها، نجیب میقاتی گفت می‌خواهد جلسات خود با رئیس جمهوری را افزایش دهد «تا به تشکیل دولت در اسرع وقت منجر شود».

میقاتی افزود او «اتفاق نظر تمام فراکسیون‌های پارلمانی را در مورد لزوم تسریع در روند تشکیل دولت جدید (...) به‌ویژه در شرایط دشوار کنونی» به‌دست آورده است.

او از کمبود اجناس و تورم شدید در کشور ابراز تأسف کرد و گفت:

«در حال حاضر حقوق ابتدایی یعنی زندگی مناسب، دسترسی به برق، سوخت، دارو و نان تبدیل به اولویت خواسته‌های شهروندان شده است.»

میقاتی روز سه‌شنبه با احزاب اصلی از جمله گروه شیعه حزب‌الله و متحد آن جنبش میهنی آزاد (CPL) متعلق به میشل عون مسیحی دیدار کرد.

محمد رعد، نماینده حزب‌الله گفت گروه او آماده «همکاری جدی» با میقاتی است. جنبش میهنی آزاد نیز به او گفت در دولت بعدی مشارکت نخواهد کرد اما مانع از تشکیل آن نخواهد شد.

میقاتی روز گذشته اعلام کرد که مأموریت اصلی دولت او اجرای ابتکار فرانسه است که در نهایت به سود لبنان و اقتصاد کشور خواهد بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چند روز پس از انفجار شدید چهارم اوت سال گذشته میلادی (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) در بندر بیروت به این شهر سفر کرد و پیشنهاد تشکیل دولتی متشکل از افراد کارشناس و غیر حزبی را مطرح کرد که بتواند در لبنان اصلاحات اداری و بانکی مطلوب را به پیش ببرد، اما تاکنون این پیشنهاد عملی نشده و برخی گروه‌های سیاسی لبنانی آن را مداخله در امور داخلی این کشور دانسته‌اند.

به گفته مجله فوربس، ثروت نجیب میقاتی تاجر ۶۵ ساله بالغ بر ۲,۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. او پیش از این دو بار در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ نخست‌وزیر لبنان بوده است. با این حال، بسیاری در لبنان او را به‌عنوان یکی از نمادهای قدرت متهم به فساد و پولشویی می‌کنند.

از اواخر اوت سال ۲۰۲۰، این سومین نخست‌وزیر منصوب‌شده برای تشکیل دولت جدید در لبنان است.

پیش از میقاتی، سعد حریری که مسئول تشکیل دولت جدید بود نتوانست با میشل‌عون بر سر تشکیل کابینه به توافق برسد او هفته گذشته از تلاش برای تشکیل دولت دست کشید و استعفای خود را اعلام کرد.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد. بانک جهانی این بحران را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ معاصر توصیف کرده است. واحد پول لبنان ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده و سبب تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده و در طول روز برق به‌مدت چند ساعت قطع می‌شود.

کشورهای خارجی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌‌اند که به‌شرط تشکیل دولت جدید به منظور پیشبرد اصلاحات، میلیون‌ها دلار به لبنان کمک خواهند کرد.

نجیب میقاتی باید همچنین لبنان را به سمت انتخابات پارلمانی که انتظار می‌رود سال آینده برگزار شود هدایت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.