ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف فروش بلیت قطار - حمل و نقل ریلی ۴۰ تا ۶۰ درصد گران خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی درحالی که با قطعیت گفته است «هنوز» بلیت قطار گران نشده، در مورد توقف عرضه بلیت از روز ۱۱ مرداد و مذاکراتش با شرکت‌های ریلی سکوت کرده است.

بلیت قطار به‌صورت قطره‌چکانی به فروش می‌رسد و برای تاریخ یازدهم مرداد به بعد هیچ بلیتی برای فروش عرضه نشده است.

گفته می‌شود دلیل توقف عرضه بلیت، فشار شرکت‌های فعال در حمل و نقل ریلی است تا وزارت راه و شهرسازی را مجبور کنند هرچه زودتر با افزایش قیمت پایه بلیت قطار موافقت کند.

ایلنا گزارش داده است که نمایندگان شرکت‌های ریلی در مذاکره با وزیر راه موافقت کرده‌اند تا به شرط افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت از روز ۱۱ مرداد‌ماه، در ۱۰ روز نخست مرداد بلیت‌فروشی کنند. همین موضوع سبب شده تا این شرکت‌ها بخش فروش بلیت برای تاریخ‌های بعد از ۱۰ مرداد را غیرفعال نگاه دارند.

به موازات این تحولات، کمیته کارشناسی شورای عالی ترابری نیز با پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی در بهای پایه بلیت قطار موافقت کرده است و این موضوع در نشست آتی این شورا به رای گذاشته خواهد شد. گفته شده است که وزارت راه با افزایش قیمت خدمات در حوزه ریلی موافق است ولی اجرای این کار را تا زمان روی کار آمدن دولت جدید به تعویق انداخته است.

با این حال شرکت‌های ریلی منتظر افزایش رسمی بهای پایه بلیت نشده‌اند و در برخی مسیرها بلیت قطار تا ۵۰۰ هزار تومان بیشتر از بهای مصوب عرضه می‌شود.

شرکت‌های ریلی مدعی‌اند که این افزایش قیمت غیرقانونی نیست و مسافران باید نیمی از بهای صندلی‌هایی که به‌دلیل شرایط کرونایی باید خالی بمانند را پرداخت کنند.

شرکت قطارهای جمهوری اسلامی، رجا هیچ توضیحی در مورد افزایش غیرقانونی قیمت بلیت نداده است. همچنین در مورد توقف پیش‌فروش بلیت و غیرفعال بودن امکان خرید از تاریخ ۱۱ مرداد به بعد نیز موضع رسمی اعلام نشده است.

وزیر راه: هنوز با افزایش قیمت موافقت نکرده‌ایم

اما برخلاف روایت شرکت‌های ریلی از مذاکراتشان با مقام‌های شرکت راه‌آهن و وزارت راه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید «هنوز» هیچ موافقتی با افزایش قیمت پایه بلیت صورت نگرفته است:

«هنوز هیچ موافقتی با افزایش قیمت بلیت قطار نداشته‌ایم، شرکت‌های ریلی در جلسه انجمن شرکت‌های ریلی تقاضای خود را فقط مطرح کردند و شرکت راه‌آهن تقاضای آنها را نپذیرفته است.»

در هفته‌های گذشته محمد رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اعلام کرد که این انجمن پیشنهاد افزایش قیمت ۶۰ درصدی بلیت قطار را به شورای عالی ترابری ارائه کرده‌ است.

رجبی گفته بود که وضعیت پذیرش مسافر و سفرهای ریلی نسبت به سال گذشته و به‌ویژه نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ بهتر شده و رونق گرفته با این حال «شرکت‌های ریلی توان پرداخت حقوق پرسنل خودشان را هم ندارند و عوامل بسیاری مانند انرژی، حقوق و دستمزد، تأمین تجهیزات و... چند برابر شده است.»

حال وزیر راه و شهرسازی هم پذیرفته که در جلسه آتی شورای عالی ترابری قرار است موضوع افزایش قیمت‌ها به رای گذاشته شود:

«‌ضرورت دارد تقاضای شرکت‌های ریلی بابت افزایش قیمت بلیت قطار در شورای عالی ترابری مطرح شود؛ در ‌جلسه‌ای هم که با انجمن شرکت‌های ریلی داشتیم اعلام کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا موضوع کارشناسی شود و پس از بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی، در شورای عالی ترابری بررسی شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.