ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۴۰۰ نفر از دوستداران محیط‌ زیست در نامه‌ای خواستار اعطای مرخصی به هومن جوکار شدند

۱۴۰۰ نفر از دوستداران محیط‌زیست با امضای نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه خواستند به دلیل وخامت حال پدر هومن جوکار، از فعالان محیط‌ زیستی زندانی مرخصی اعطا کنند.

 ۱۴۰۰ نفر از دوستداران محیط‌زیست با نوشتن نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه خواستار اعطای مرخصی به هومن جوکار، فعل محیط‌ زیستی محبوس در زندان اوین شدند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی امتداد، هوشنگ جوکار، پدر هومن جوکار با وجود دریافت دو دوز واکسن به کرونا مبتلا شده و در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد ریه‌اش از دست رفته، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده است.

امضاکنندگان این نامه از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند با توجه به ابتلای پدر، مادر و همسر هومن جوکار به گونه جدید ویروس کرونا و وخامت حال پدرش در بیمارستان، با مرخصی او از زندان موافقت کند.

در بخشی از این نامه نوشته شده:

«شما می‌توانید در این روزها که غم و بیماری بر سر این خانواده آوار شده با موافقت درخواست مرخصی هومن جوکار بعد از ۱۲۸۰ روز، پیش از آنکه خیلی دیر شود امکان حضور به حق او را دست‌کم برای چند روز در کنار خانواده‌اش مهیا کنید.»

در گزارش امتداد آمده چند روز قبل و پس از وخامت حال پدر هومن جوکار و بستری شدن او در بیمارستان، این فعال محیط زیست زندانی تنها به صورت تحت الحفظ، به همراه مأموران برای عیادت پدرش از زندان خارج شد که این دیدار دقایق کوتاهی به طول انجامید.

سپیده کاشانی، همسر هومن جوکار و از دیگر متهمان پرونده معروف به محیط‌ زیستی‌ها نیز در تاریخ ۲۱ تیرماه در زندان اوین به ویروس کرونا مبتلا شد و چند روز بعد، در پی وخامت حالش به بیمارستان در بیرون از زندان منتقل شد. سپیده کاشانی از روز یکشنبه ۲۷ تیر به مرخصی استعلاجی اعزام شد و مراحل درمان را بیرون از زندان سپری می‌کند.

هومن جوکار، فعال محیط‌ زیست و مدیر سابق پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به همراه شش تن دیگر از کارشناسان محیط زیست، از بهمن سال ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی توسط مأموران امنیتی بازداشت شد و در زندان به سر می‌برد. بازداشت این فعالان محیط‌ زیستی و محاکمه آنها بر اساس اتهام «جاسوسی» در حالی است که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع اصلی تشخیص جاسوسی در کشور این اتهام را نپذیرفته است.

یک مقام امنیتی سابق در وزارت اطلاعات در گفت‌وگویی با انصاف‌نیوز به تاریخ ۱۸ تیر ۱۴۰۰ که ساعاتی بعد حذف شد، در رابطه با پرونده محیط‌ زیستی‌ها گفته بود هرگز شفاف گفته نشد فعل آنها چه بوده که قاضی نتیجه بگیرد مرتکب افساد فی‌الارض شدند.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و مراد طاهباز، هفت فعال محیط زیست هستند که از اوایل بهمن‌ ماه ۱۳۹۶ توسط مأموران سازمان اطلاعات سپاه به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده و پس از صدور احکام سنگین، تاکنون در حبس به‌ سر می‌برند. عبدالرضا کوهپایه، نفر هشتم از این جمع بود که عصر شنبه ۱۷ اسفند ۹۸ به مرخصی اعزام شد. او که به چهار سال حبس محکوم شده بود،  مشمول «عفو نوروزی» سال ۹۹ شد و به زندان بازنگشت: با اجرایی شدن «عفو نوروزی»، شهناز اکملی، عبدالرضا کوهپایه و امیر نوری آزاد شدند

هومن جوکار سال ۱۳۹۸ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «همکاری با دول خارجی» به ۸ سال زندان محکوم شد. او اکنون بیش از ۱۲۸۰ روز است که بدون حتی یک ساعت مرخصی، دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.