ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع روسیه: خروج عجولانه نیروهای خارجی اوضاع افغانستان را وخیم کرده است

سرگئی شویگو خروج نیروهای خارجی از افغانستان را عجولانه خواند و گفت وخامت اوضاع در افغانستان نیاز به اقدامات ویژه دارد. اشرف غنی نیز در اظهارنظری گفت دولت افغانستان هیچ‌گاه از ناتو و آمریکا نخواسته است که در تصمیم خروج‌شان از افغانستان تجدید نظر کنند.

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چهارشنبه ۶ مرداد / ۲۸ ژوئیه در دیدار با شیرعلی میرزو، همتای تاجیکستانی خود خروج نیروهای خارجی به‌ویژه نیروهای آمریکایی از افغانستان را عجولانه خواند و گفت این اقدام شتاب‌زده اوضاع در افغانستان را به‌سرعت وخیم کرده است. شویگو گفت:

«افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان در پس‌زمینه خروج عجولانه نیروهای خارجی از این کشور باعث وخامت سریع اوضاع در افغانستان شد که مستلزم اتخاذ تدابیر مناسب است و چنین اقداماتی در حال حاضر جریان دارد.»

وزیران دفاع و تاجیکستان درباره اوضاع در مرز بین افغانستان و تاجیکستان و اقدامات مشترک برای خنثی کردن تهدیدهای مرتبط با افزایش درگیری‌ها در افغانستان گفت‌وگو کردند.

نیروهای طالبان از هفته‌ها قبل در حال پیشروی در افغانستان هستند و بسیاری از مناطق این کشور را اشغال کرده و تحت کنترل خود درآورده‌اند. حملات و پیشروی‌های طالبان با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان شدت گرفته است.

به‌تازگی صدها سرباز افغان پس از درگیری با نیروهای طالبان به تاجیکستان گریختند. کمیته‌ امنیت ملی تاجیکستان، ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک‌هزار و ۳۷ سرباز افغانستان «برای نجات جان خود» از مرز گذشته و وارد تاجیکستان شده‌اند.

آمریکا قصد دارد تا پایان ماه اوت تمامی نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) سه‌شنبه شب ۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه در توییتی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی به‌صورت «منظم و مسئولانه» از افغانستان خارج می‌شوند و تا کنون بیش از ۹۵ درصد روند خروج این نیروها تکمیل و معادل ۹۸۴ محموله‌ هواپیمای سی۱۷ از افغانستان خارج شده است.

روسیه نگران بدتر شدن اوضاع در افغانستان است و به همین دلیل در تاجیکستان یک پایگاه نظامی ایجاد کرده است. قرار است روسیه، تاجیکستان و ازبکستان ماه آینده در مرز تاجیکستان و افغانستان مانور نظامی مشترک برگزار کنند.

روسیه همچنین برای تقویت نیروی نظامی تاجیکستان، سلاح‌های پیشرفته در اختیار این کشور قرار داده است.

همزمان محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان چهارشنبه ۶ مرداد / ۲۸ ژوئیه در کابل گفت دولت افغانستان هیچ وقت از ناتو و آمریکا نخواسته است تا در تصمیم خروج نظامیان‌شان از افغانستان تجدید نظر کنند و تصمیم خروج نیروهای خارجی توسط خود آن‌ها گرفته شده است.

اشرف غنی تأکید کرد که دولت افغانستان به این تصمیم احترام می‌گذارد و با خروج نیروهای ناتو و آمریکا افغانستان وارد فصل جدید روابط با جهان شده است و از این بابت خرسند است.

رئیس جمهوری افغانستان افزود:

«مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آماده‌اند تا از کشور دفاع کنند و برای آن قربانی دهند.»

غنی جنگ در افغانستان را یک جنگ داخلی ندانست و گفت این جنگ، «جنگ میان شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی» به‌ویژه «جیش‌محمد»، «لشکر طیبه» و داعش است.

او همچنین گفت مردم افغانستان صلح می‌خواهند و نفع همسایگان این کشور هم در صلح و ثبات افغانستان است و دولت افغانستان حاضر است تا با طالبان در هر جایی که این گروه خواسته باشد، مذاکره کنند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز که در این نشست حضور داشت روند مذاکرات صلح در دوحه را کُند خواند و گفت:

«اگر یکی از طرف‌ها بر این باور باشند که بحران افغانستان راه حل نظامی دارد، به چیزی دست نخواهند یافت.»

فوادحسین چودری، وزیر اطلاعات پاکستان روز چهارشنبه در اسلام‌آباد گفت سیاست‌های آمریکادر افغانستان شکست خورده است و پاکستان و افغانستان هر دو بهای آن‌را می‌پردازند.

چودری گفت: «ابرقدرت‌ها بازی‌‌ خود را انجام می‌دهند و سپس منطقه را ترک می‌کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.