ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، افزایش تنش و راکت‌پراکنی در مناطق مرزی

تنش در نقاط تماس جمهوری اسلامی با اسرائیل در لبنان و آب‌های جنوبی ایران افزایش یافته است. پس از حمله هفته گذشته به نفت‌کش اسرائیلی که به کشته شدن دو نفر منجر شد، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا پاسخ احتمالی اسرائیل را محدود کند.

هواپیماهای اسرائیلی در ساعات اولیه بامداد روز پنج‌شنبه ۵ آگوست/ ۱۴ مرداد، مناطقی را در جنوب لبنان موشک‌باران کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حمله هوایی در پاسخ به شلیک راکتی روز چهارشنبه ۴ آگوست/ ۱۳ مرداد به خاک اسرائیل انجام شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل درباره این حمله گفت که بیروت در قبال اتفاقاتی که منشأ آن در داخل لبنان است، مسئولیت دارد.

دو منطقه حرجیه و الدمشقیه که در تسلط حزب‌الله لبنان هستند، هدف حمله هواپیماهای اسرائیلی بودند. البته حزب‌الله مسئولیت شلیک راکتی روز گذشته را نپذیرفته است و رسانه‌های اسرائیلی هم می‌گویند که این راکت‌ها را گروه‌های کوچک فلسطینی پرتاب کرده‌اند. البته همچنان تأکید شده است که تحرک نظامی گروه‌های فلسطینی در جنوب لبنان بدون اطلاع و هماهنگی با حزب‌الله بعید به نظر می‌رسد.

روز چهارشنبه چند راکت از این منطقه به سمت اسرائیل پرتاب شد. ارتش اسرائیل می‌گوید سه راکت پرتاب شده که یکی از آن‌ها قبل از رسیدن به مرز دو کشور سقوط کرده است. در لبنان شاهدان عینی به رسانه‌ها گفته‌اند که «چندین» موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است.

این حملات راکتی سبب کشته یا زخمی شدن کسی در اسرائیل نشد ولی صدای آژیر حمله در مناطق مرزی به صدا درآمد.

دو ساعت پس از این رویداد، ارتش اسرائیل نیز با توپخانه به سمت مناطقی در جنوب لبنان شلیک کرد.

حملات توپخانه‌ای اسرائیل هم کشته‌ای به جای نگذاشت ولی تعدادی مزرعه در روستاهای مرزی دچار حریق شدند.

مرز میان اسرائیل و لبنان پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل عمدتا آرام بوده است. تنش‌ها در این منطقه نیز در حد حملات راکتی گروه‌های کوچک‌تر و پاسخ محدود اسرائیل بوده است. با وجود این رویدادهای چند روز گذشته و حمله‌ به نفت‌کش تحت مدیریت اسرائیل در دریای عمان، سبب شده تا مناطق تماس نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی و اسرائیل متشنج باشد.

اسرائیل اعلام کرده است پاسخ مناسبی به حمله‌ای که گفته می‌شود ایران آن را برنامه‌ریزی کرده است، خواهد داد. آمریکا و بریتانیا هم گفته‌اند به احتمال زیاد ایران با استفاده از دو پهپاد انتحاری به این کشتی حمله کرده است. این دو کشور به اتفاق اسرائیل بر روی یک پاسخ هماهنگ به اقدام ایران کار می‌کنند. پاسخی که هنوز ابعاد و نوع آن مشخص نیست.

اسرائیل هم گفته مستقل از دیگر طرف‌ها به ایران پاسخ خواهد داد. همین تهدیدها سبب شده تا تنش در نقاط تماس افزایش یابد.

گفته می‌شود حمله و تلاش برای ربودن کشتی‌ها در بندر فجیره امارات که روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد اتفاق افتاد و راکت‌پراکنی محدود به اسرائیل که روز چهارشنبه روی داد، هشدار غیرمستقیم جمهوری اسلامی است که حمله متقابل اسرائیل، آمریکا و بریتانیا را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.