ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزنامه همشهری کشته شدن دست‌کم ۸ نفر را در اعتراضات خوزستان تأیید کرد

همشهری، وابسته به شهرداری تهران درباره بازداشت‌شدگان در جریان اعتراضات خوزستان نوشت که تنها در سوسنگرد دست‌کم ۳۰۰ نفر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

روزنامه همشهری، متعلق به شهرداری تهران با انتشار یک گزارش، کشته شدن دست‌کم هشت نفر را در اعتراضات اخیر خوزستان تأیید اما آن را از «بخش‌های عجیب ماجرا» توصیف کرد.

این منبع همچنین نوشت که در جریان این اعتراضات تنها در شهرستان سوسنگرد دست‌کم ۳۰۰ نفر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

خیزش مردمی در استان خوزستان از روز ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در اعتراض به مدیریت نادرست منابع آبی و تشدید خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی و دامداری در شهر حمیدیه خوزستان آغاز و به سرعت به دیگر شهرهای استان کشیده شد.

نهادهای امنیتی و دیگر منابع رسمی هنوز آمار دقیقی از شمار جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات در شهرهای مختلف منتشر نکرده‌اند.

روزنامه همشهری اما در گزارش خود «بالا رفتن پرچم گروه‌های جدایی‌طلب» و «به دست گرفتن سلاح توسط عده‌ای معدود» را عامل سرکوب خشونت‌آمیز مردم خوزستان توسط مأموران امنیتی خواند. این در حالی‌ست که یک شاهد عینی در اهواز در روزهای گذشته در گفت‌‌وگو با زمانه درباره حضور افراد مسلح در تجمعات مسالمت‌آمیز شهروندان خوزستانی گفته بود: 

«بسیجی‌ها با صورت‌های پوشیده با چفیه قرمز از پایگاه بسیج خارج شدند و به میان مردم رفتند. آن‌ها سعی داشتند مردم را تهییج کنند و تحت تأثیر خودشان قرار دهند. به جرأت و به یقین می‌گویم کسانی که "پرچم الاحواز" را میان مردم آوردند از پایگاه بسیج بیرون آمده بودند.»

شاهدان عینی همچنین تأکید دارند نهادهای امنیتی نیروهایشان را با لباس عربی، صورت‌های پوشیده با چفیه و اسلحه برای منحرف کردن مطالبات مسالمت‌آمیز تجمع کنندگان و زدن برچسب تجزیه‌طلب به آن‌ها میان مردم فرستاده بودند.

روزنامه همشهری حضور پرتعداد نیروهای ضد شورش، مأموران امنیتی مسلح و لباس شخصی‌ها در برابر شهروندان معترض در خوزستان را به‌دلیل «اقدامات خشونت‌آمیز افراد معدودی که اقدامات مسلحانه داشته یا پرچم گروه‌های جدایی‌طلب را بالا برده‌اند»، توجیه کرد.

در این گزارش همچنین بدون اشاره به پروژه‌های انتقال آب برای مصارف صنعتی توسط دولت و سپاه پاسداران، آب‌گیری سد گتوند و بی‌برنامگی دولت در مدیریت منابع آبی استان خوزستان، «شلتوک کاری» را به‌عنوان یکی از عاملان اصلی بحران بی‌آبی در خوزستان قلمداد کرده است.

همشهری در ادعایی غیر واقعی تأکید کرد «۹۰ درصد آب» در استان خوزستان در شلتوک کاری مصرف می‌شود.

معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، روز هشتم مرداد ماه ۱۴۰۰ با انتشار یک ویدئو در حساب کاربری خود در توئیتر، نقش نهادهای بالادستی حکومت جمهوری اسلامی در خشکاندن عمدیِ تالاب هور العظیم را افشا کرد.

در این ویدئو از جمله به سخنان معاون سازمان محیط زیست و معاون وزیر رفاه درباره مجوز شورای عالی امنیت ملی به چینی‌ها برای خشکاندن هورالعظیم اشاره شده است.

روزنامه همشهری هم با اشاره به همین موضوع نوشت:

«تأسیسات نفتی یکی دیگر از دلایل اعتراضات مردم هستند. تأسیساتی که خیری برای مردم ندارند و با وجود مسئولیت‌های اجتماعی که دارند تا به مناطق اطرافشان خدمات‌رسانی کنند، حتی برای روستاهای در شعاع ۱۰۰ متری خود هم کاری نمی‌کنند.»

این منبع در انتهای گزارش خود نوشت که با وجود اعتراضات شهروندان در خوزستان، هنوز مشکلاتی از قبیل «فاضلاب خوزستان، خشکی هورالعظیم و بی‌آبی» حل نشده باقی مانده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.