ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوریس جانسون: جمهوری اسلامی انوشه آشوری را آزاد کند، عراقچی: به انگلیس باج نمی‌دهیم

معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درخواست بوریس جانسون برای آزادی شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران را «باج‌خواهی» خوانده است. خانواده آشوری و خانواده نازنین زاغری روز گذشته در مقابل دفتر بوریس جانسون تجمع کردند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه ۲۲ مرداد در حساب توییتر خود نوشت:

«در چهارمین سال دستگیری نادرست انوشه آشوری من بار دیگر از ایران می خواهم که کار درست را انجام دهد و فوراً او را آزاد کند. انوشه و دیگر اتباع انگلیسی که به ناحق در ایران زندانی هستند باید بتوانند نزد خانواده‌های خود در بریتانیا بازگردند.»

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا چند ساعت قبل از بوریس جانسون توییتی دقیقا مشابه همین نوشته را منتشر کرده بود.

انوشه آشوری، شهروندن دوتابعتی بریتانیایی۰ایرانی در سال ۱۳۹۸ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفته بود که در آنجا دستگیر شد. مقام‌های امنیتی در تهران او را به جاسوسی برای سازمان اطلاعات اسرائیل یا همان موساد متهم کرده‌اند. آشوری ۶۵ ساله است و دو فرزند و تعدادی از اعضای خانواده‌اش در لندن زندگی می‌کنند.

روز جمعه خانواده آشوری به همراه ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، دیگر شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران در مقابل دفتر نخست‌وزیر بریتانیا تجمعی اعتراضی برگزار کردند و خواستار ملاقات با بوریس جانسون شدند. درخواستی که البته بی‌پاسخ ماند و به جای آن، جانسون یک توییت در حمایت از انوشه آشوری و دیگر زندانیان دوتابعبتی در ایران نوشت.

اما توییت دومینیک راب و بوریس جانسون با واکنش سریع عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی مواجه شد.

عراقچی ابتدا در پاسخ به توییت دومینیک راب نوشت که «شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که معامله آزادی ۱۰ زندانی از جمله انوشه آشوری هفته‌ها پیش نهایی شد اما دوستان شما در واشنگتن اجرای آن را متوقف کردند.

آشوری و ۹ نفر دیگر به دلیل اهداف سیاسی توسط آمریکا گروگان گرفته شده‌اند. امیدوارم این موضوع را برای مردم خودتان توضیح دهید.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اشاره عراقچی به گفت‌وگوهایی است که در حاشیه نشست احیای برجام در وین انجام شده است. گفته شده که موضوع تبادل زندانیان دوتابعیتی بخشی از این توافق است. به جز انوشه آشوری و نازنین زاغری، مهرداد رئوف(ایرانی-بریتانیایی)، سیامک و باقر نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی(ایرانی-آمریکایی)، احمدرضا جلالی(ایرانی سوئدی)، ناهید تقوی (ایرانی-آلمانی)، کامران قادری و مسعود مصاحب (ایرانی-اتریشی)از جمله شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران هستند.

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته با بازداشت شهروندان دوتابعیتی که غالبا تابعیت یکی از کشورهای غربی را داشته‌اند به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی سیاسی یا اقتصادی استفاده کرده است. از این لحاظ جمهوری اسلامی تنها نظام سیاسی در دنیا است که از شهروندانش به عنوان گروگان در گفتگوهای سیاسی استفاده می‌کند.

با این‌حال عباس عراقچی تنها به دادن پاسخ به دومینیک راب قانع نبود و روز شنبه ۲۳ مرداد در پاسخ به توییت نخست‌وزیر بریتانیا نوشت که جانسون به دنبال «باج‌خواهی» از ایران در رابطه با «بدهی معوق این کشور به ایران» است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

 در سال‌های گذشته، مذاکرات برای آزادی نازنین زاغری و دیگر شهروندان ایرانی-بریتانیایی با مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت ویژه به موضوع بدهی لندن بابت لغو قرارداد تانک‌های چیفتن سفارشی در سال‌های آخر دوران حکومت پهلوی گره خورده است.

هنوز رای نهایی دادگاه درباره پرداخت این بدهی‌ها صادر نشده ولی هربار که در زمان برگزاری دادگاه تعویقی رخ می‌دهد، مقام‌های قضایی در تهران اتهام جدیدی را به نازنین زاغری تفهیم می‌کنند. نازنین زاغری پس از گذراندن پنج سال محکومیتش باید اسفندماه سال ۱۳۹۹ آزاد می‌شد ولی پس از آنکه دادگاه رسیدگی به شکایت ایران از بریتانیا در لندن به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد، یک اتهام دیگر متوجه نازنین زاغری شد و او مجددا به یک سال زندان دیگر محکوم شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.