ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات اقلیمی: یخچال‌های بالای قله‌ها در سوئد آب می‌شوند

گرمایش زمین با ذوب یخچال‌ها باعث کاهش ۲۰ متر از ارتفاع بلندترین کوه سوئد، کبنه‌کایزه در سه دهه گذشته شده است.

هر سال همزمان با ذوب یخچال‌ها از ارتفاع کوهی در سوئد دو متر کاسته می‌شود. 

پژوهشگران می‌گویند که تغییرات اقلیمی با ذوب یخچال‌ها باعث کاهش ۲۰ متر از ارتفاع بلندترین کوه سوئد، کبنه‌کایزه از نیمه سال‌‌های دهه ۹۰ میلادی تا به امروز شده است.

کبنه‌کایزه، تنها قله یخچالی باقی‌مانده در سوئد، سال گذشته دو متر دیگر از ارتفاع خود را از دست داد. به گفته پژوهشگران دانشگاه استکهلم دلیل ذوب یخچال‌ها افزایش دمای هوا به سبب تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است. 

سال ۲۰۱۹، قله جنوبی کوه کبنه‌کایزه پس از ذوب یک سوم از یخچال‌هایش عنوان بلندترین قله سوئد را از دست داد و به رده دوم سقوط کرد. قله شمالی که هیچ یخچالی ندارد اکنون بلندترین کوه این کشور به شمار می‌رود.

دانشگاه استکهلم چهارشنبه ۲۷ مرداد / ۱۸ اوت در بیانیه‌ای نوشت:

«روز ۱۴ اوت (۲۳ مرداد)، ارتفاع قله جنوبی کبنه‌کایزه ۲۰۹۴,۶ متر بالای سطح دریا اندازه‌گیری شد. این پایین‌ترین ارتفاعی است که از زمان اندازه‌گیری ارتفاع این قله در سال‌های دهه ۱۹۴۰ میلادی تا به امروز ثبت شده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«کاهش ارتفاع قله و تغییر ظاهر برف‌انباشت با افزایش دمای هوا قابل توجیه است. البته تغییر شرایط باد که بر محل انباشت برف در زمستان نیز تأثیر می‌گذارد می‌تواند بر کاهش ارتفاع قله جنوبی تأثیر گذاشته باشد.»

به گفته پژوهشگران این دانشگاه، تغییر ارتفاع قله انعکاس گرم شدن اقلیم سوئد در درازمدت است.

به تازگی نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی ملل متحد در گزارشی نوشت که گرمایش جهانی سبب ذوب استثنائی یخچال‌ها شده و به مرحله غیرقابل کنترل نزدیک می‌شود.

بیشترین ارتفاع قله جنوبی کوه کبنه‌کایزه در اواسط سال‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی ۲۱۱۸ متر اندازه‌گیری شده بود.

کوه کبنه‌کایزه در ۱۵۰ کلیومتری شمال مدار شمالگان در رشته کوه‌‌های اسکاندیناوی قرار دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک اُرُدیست

    و بشر همچنان در سراسر جهان بی پروا هر روز مشغول سوزاندن میلیونها بشکه سوخت فسیلی و گاز است . رفتار جنون آمیز انسان فارغ از هر گونه تعقلی باعث نابودی هزاران هزار گونه گیاهی و جانوری شده است و گویا این مسیر انتهایی ندارد و می رود تا زمین را نابود و غیر قابل زیست کند. در کتاب سرخ ، فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی می گوید: ((آدم ها، بزرگترین دشمنان و آفت زمین هستند. تنها راه نجات زمین، کاستن از زاد و ولد آدمهاست.))