ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابهام در سرنوشت دره پنجشیر- بایدن: عملیات تخلیه هزاران نفر از کابل ادامه دارد

خبرهای ضد و نقیض از اعزام نیروهای طالبان به دره پنجشیر. در همان حال تلاش‌های آمریکا برای خارج کردن اتباع خارجی و شهروندان افغانستانی از فرودگاه کابل ادامه دارد. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد ممکن است عملیات خروج به وقفه بیفتد.

بعد از اشغال افغانستان توسط طالبان، مخالفان برقراری امارت اسلامی در آن کشور پیرامون احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، فرمانده جبهه مقاومت علیه طالبان در پنجشیر واقع در شمال کابل گرد آمده‌اند. طالبان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که روز یکشنبه صدها تن از جنگجویان را برای اشغال پنجشیر به آن منطقه اعزام کرده است.

ابهام در سرنوشت پنجشیر

امرالله صالح در توییتر نوشت نیروهای طالبان در دره اندراب، در ورودی پنجشیر در محاصره قرار گرفتند و به سختی موفق شدند از دره خارج شوند. به گفته صالح نیروهای مقاومت بزرگراه سالنگ را مسدود کرده‌اند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت علیه طالبان یکشنبه ۳۱ مرداد در مصاحبه تلفنی از پنجشیر با خبرگزاری رویترز گفت به دنبال جنگ نیست اما اگر طالبان حاضر به مذاکره نباشند، جنگ هم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

فرزند احمد مسعود در ادامه این مصاحبه خواهان مذاکرات گسترده و همه‌جانبه با حضور همه اقلیت‌ها و گروه‌ها شد و از جامعه بین‌المللی خواست حکومت اقتدارگرای طالبان را به رسمیت نشناسد. پنجشیر تنها منطقه‌ افغانستان است که هنوز به اشغال طالبان در نیامده است.

احمد شاه مسعود در سال‌های دهه ۱۹۸۰ رهبری مقاومت گروهی از مجاهدین علیه اتحاد جماهیر شوری را به عهده داشت. فرزند او در ادامه مصاحبه با رویترز گفت:

«نیروهای مقاومت آماده‌اند که اگر طالبان قصد پنجشیر را کرد با آن‌ها وارد نبرد شوند. آن‌ها می‌خواهند دفاع کنند. آن‌ها می‌خواهند بجنگند و مقاومت کنند در برابر هر رژیم اقتدارگرایی.»

الجزیره می‌نویسد هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که نیروهای طالبان به پنجشیر اعزام شده‌اند. یک محافظ احمد مسعود به الجزیره گفته است هنوز نشانه‌ای از ورود نیروهای طالبان به دره پنجشیر در دست نیست. بر همین اساس ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد طالبان با خودروهایی که از ارتش افغانستان به غنیمت گرفته‌اند در امتداد بزرگراه سالنگ در حرکت‌اند.

بایدن: آمریکا عملیات خروج را ادامه می‌دهد

در همان حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه۲۲ اوت/ ۳۱ مرداد در یک نشست خبری در کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد آمریکا نسبت به خروج شهروندان آمریکایی و افغانستانی‌هایی که در معرض تهدید قرار دارند متعهد است. بایدن هشدار داد که ممکن است عملیات خروج به موانعی بربخورد از جمله حمله گروه دولت اسلامی (داعش) شاخه خراسان که همچنان در افغانستان فعال‌اند.

بایدن گفت از وزارت خارجه آمریکا خواسته است تلفنی یا از طریق ایمیل به اتباع آمریکایی مقیم افغانستان اطلاع دهد که واشنگتن برای خروج آن‌ها نقشه‌ای تدارک دیده است. رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد:

«بگذارید با صراحت بگویم خروج هزار نفر از کابل سخت و دردناک خواهد بود. فرقی هم نمی‌کند که این عملیات کی آغاز می‌شد.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نشست خبری خود گفت:

«هنوز امیدواریم که تا ضرب‌الاجل ۳۱ اوت روند خروج پایان یابد اما همزمان درباره تمدید مهلت فراتر از ۳۱ اوت در حال ارزیابی و بررسی هستیم.»

در یک هفته‌ای که از اشغال افغانستان توسط طالبان می‌گذرد هزاران نفر به فرودگاه کابل هجوم بردند تا کشور را ترک کنند. حدود ۲۰ نفر نیز در اطراف و داخل فرودگاه بین‌المللی کابل در اثر تراکم جمعیت و تیراندازی کشته شده‌اند.

همچنان هزاران نفر از افرادی که گذرنامه معتبر و ویزا دارند در پی فرصتی برای خروح از افغانستان‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.