ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه حمید نوری: شما چه فکر می‌کنید؟

آیا اخبار دادگاه حمید نوری را دنبال می‌کنید؟ این دادگاه چه قدر مهم است؟ آیا دادگاه می‌تواند زمینه‌ساز دستگیری و محاکمه دیگر عاملان کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت در خارج از ایران باشد؟ پیش‌بینی شما از نتیجه دادگاه چیست؟ در نظرسنجی زمانه شرکت کنید

موضوع نظرسنجی جدید زمانه، دادگاه حمید نوری است.

همزمان با آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، دادگاه حمید نوری در کشور سوئد به جریان افتاده است.

حمید نوری ۶۰ ساله، دادیار سابق قوه قضائیه در زندان گوهردشت، متهم به کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و مشخصاً در تابستان سال ۱۳۶۷ است.

نوری در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم، با حکم دادسرای این شهر به صورت موقت بازداشت شد. حالا پس از یک سال ونه ماه بازداشت موقت، دادگاه رسیدگی به اتهامات او از تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۲۱ آغاز به کار کرده است.

دادگاه در مجموع ۹۳ دادگاه شامل جلسه خواهد بود که جلسه آخر آن در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در طی این جلسات ۳۵ شاکی و ۲۵ شاهد که همه از خانواده‌های قربانیان کشتار ۶۷ یا جان به دربردگان هستند، روایت‌های خود را بیان خواهند کرد.

بر اساس کیفرخواست دادستانی سوئد، حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌روست: جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین) و قتل. هر دوی این اتهام‌ها به دلیل نقش مستقیم حمید نوری، با نام مستعمار حمید عباسی در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد خلق و کمونیست و مارکسیست در سال ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت مطرح شده است.

اگنس کالامار، گزارشگرویژه وقت اعدام‌های فراقانونی در سازمان ملل گفته است که «این نخستین گام مهم به سوی عدالت درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است.»

در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷، چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به طور مخفیانه اعدام شدند و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. گورستان خاوران در اطراف تهران، محل دفن بسیاری از اعدام شدگان تابستان ۶۷ است.

اعضای اصلی هیأت مرگ که در مورد سرنوشت زندانیان تصمیم می‌گرفتند، عبارت بودند از مرتضی اشراقی، حسینعلی نیری، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی؛ گروهی که آیت الله منتظری در جلسه‌ای در تابستان ۶۷ خطاب به آنها گفت : « شما را در آینده جزو جنایتکاران توی تاریخ می‌نویسند.»

در این نظرسنجی می‌خواهیم از شما بپرسیم: آیا اخبار دادگاه حمید نوری را دنبال می‌کنید؟ این دادگاه چه قدر مهم است؟ نظرتان در مورد اینکه دادگاه در سوئد برگزار می‌شود چیست؟ آیا دادگاه می‌تواند زمینه‌ساز دستگیری و محاکمه دیگر عاملان کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت در خارج از ایران باشد؟ پیش‌بینی شما از نتیجه دادگاه چیست؟

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر سه شنبه ۹ شهریور / ۳۱ اوت فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل نظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    نفوذ رژیم در اروپا خیلی قوی است. به علاوه رژیم گروگان های دو تابعیتی از سوئد و بقیه جاها برای روز مبادا ذخیره کرده. دادگاه نوری اول به درازا کشیده می شود تا مردم و جراید خسته بشوند و دیگر دنبال آن را نگیرند و از لیست موضوعات داغ خارج شود. بعد یک توافق زیر میزی بین رژیم و مقامات سوئدی و چند رشوه چاق و چله به قاضی و یکی دو تا وزیر و وکیل همراه با چاشنی آزادی یکی دو تا گروگان باعث می شود تا نوری یا تبرئه شود و یا به جای زندان رفتن یواشکی سوار هواپیما شده و یا به ایران بر خواهد گشت یا به یک جای خوش و آب و هوا منتقل شده و داستان تمام می شود می رود پی کارش. به هیچ سیستمی در هیچ کجای دنیا نمی شود اعتماد کرد. دنیا را ظلم و فساد برداشته. همه چیز در ظاهر وجود دارد ولی فقط یک لعاب مرده است و در داخل هیچی جز گند و فساد نیست.