ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌بینی سازمان ملل: بیش از نیم میلیون نفر افغانستان را ترک خواهند کرد

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید تا پایان سال جاری میلادی احتمالاً بیش از نیم میلیون نفر به دلیل تسلط طالبان بر افغانستان از این کشور خواهند گریخت. هزاران نفر هنوز منتظر خروج از افغانستان هستند. فرانسه و ترکیه با طالبان مذاکره کردند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جمعه ۵ شهریور / ۲۷ اوت اعلام کرد که در بدترین حالت، امسال حدود ۵۱۵ هزار نفر ممکن است افغانستان را ترک کنند. با این حال، هنوز مشخص نیست که وضعیت به چه شکل تغییر کند.

کلی کلمنتس، معاون کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت:

«بحران انسانی و آوارگی مردم در حال حاضر در داخل افغانستان روی می‌دهد اما وضعیت بسیار بحرانی و متغیر است و ما خود را برای سناریوهای مختلف آماده می‌کنیم.»

هنوز گروه زیادی از پناهندگان در گذرگاه‌های مرزی ایران و پاکستان منتظر مانده‌اند. کشورهای همسایه، از جمله تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تاکنون میلیون‌ها افغان را پذیرفته‌اند. سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواسته است که از این کشورها حمایت مالی کنند.

به‌گفته کلی کلمنتس این کشور بیش از ۲,۲ میلیون پناهجوی افغان را پذیرفته‌اند و در ماه‌های آینده نیز احتمال دارد با موج جدیدی از مهاجرت گسترده افغان‌ها روبه‌رو شوند.

ایتالیا اعلام کرده است که به‌زودی اجلاس ویژه گروه ۲۰ در مورد افغانستان را تشکیل می‌دهد. لوئیجی دی ماریو، وزیر امور خارجه ایتالیا در رم گفت دستیابی به یک توافق بین‌المللی در مورد افغانستان ضروری است. این کشور در حال حاضر ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

از سوی دیگر آلمان روز جمعه پس از پایان مأموریت تخلیه افراد در افغانستان، اعلام کرد که هنوز حدود ۳۰۰ آلمانی در افغانستان هستند و بیش از ۱۰ هزار افغان مایل به ترک کشور در وزارت خارجه آلمان ثبت نام کرده‌اند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) مأموریت تخلیه نیروهای مسلح آلمان در کابل پس از ۱۱ روز به پایان رسید.

گروه طالبان به نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داده است که روز ۳۱ اوت آخرین مهلت آن‌ها برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و پس از آن تاریخ، طالبان علیه حضور آمریکا اقدامات عملی انجام خواهند داد.

تخلیه افراد از فرودگاه کابل در حالی ادامه دارد که روز گذشته (پنج‌شنبه) در جریان دو انفجار در خارج از فرودگاه دست‌کم ۶۰ افغان از جمله چند کودک و ۱۲ نظامی آمریکایی کشته و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند. مسئولیت این انفجارها را گروه «دولت اسلامی» (داعش) برعهده گرفت.

مذاکرات فرانسه و ترکیه با طالبان

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان روز جمعه در توییتر اعلام کرد که یک هیأت فرانسوی پنج‌شنبه ۴ شهریور / ۲۶ اوت با نمایندگان طالبان در دوحه قطر مذاکره کرده است. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان این اولین بار است که چنین ملاقاتی صورت می‌گیرد.

به‌گفته سهیل شاهین، فرانسوا ریشیر، فرستاده فرانسه و هیأت همراه او «به طور تفصیلی» در مورد وضعیت فرودگاه کابل با هیأتی به سرپرستی شیرعباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان گفت‌وگو کردند. کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفته است که مذاکرات ، به منظور تسهیل تخلیه افراد از فرودگاه کابل صورت گرفته است.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که تا کنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ تبعه فرانسوی و افغان پیش از فرارسیدن مهلت ۳۱ اوت، از افغانستان خارج شده و وارد خاک فرانسه شده‌اند. روز گذشته ۱۵۰ نفر از افغان‌ها که از کشور خود گریخته‌اند در استراسبورگ ساکن شدند.

از سوی دیگررجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه گزارش داد که این کشور نخستین مذاکرات خود را با طالبان در کابل انجام داد. اردوغان گفت:

«ما اولین مذاکرات خود را با طالبان انجام دادیم که سه ساعت و نیم به طول انجامید. (...) در صورت لزوم، ما دوباره فرصتی برای انجام چنین گفت‌وگوهایی خواهیم داشت.»

این مذاکرات در بخش نظامی فرودگاه کابل انجام شد که سفارت ترکیه به‌طور موقت در آن‌جا مستقر شده است.

اردوغان با بیان این‌که طالبان از آنکارا خواسته است تا فرودگاه کابل را اداره کند، گفت ترکیه هنوز تصمیمی در پاسخ به این درخواست نگرفته است. به‌گفته‌ اردوغان، پیش از هر گونه تصمیم‌گیری در مورد فرودگاه کابل، باید آرامش در کابل برقرار شود.

رئیس جمهوری ترکیه به انتقاد از این کشور به دلیل روابط آنکارا با طالبان پاسخ داد و گفت این کشور نمی‌تواند در این منطقه بیثبات بی‌عمل بماند:

«شما نمی‌توانید بدون گفت‌وگو بدانید انتظارات آن‌ها از ما یا انتظارات ما از آن‌ها چه چیزی است. دیپلماسی چیست؟ همین است.»

روند خروج نیروهای ترکیه از افغانستان ادامه دارد. دومین کاروان نیروهای مسلح ترکیه که از افغانستان تخلیه شده بودند، روز جمعه به فرودگاه اسن بوغای آنکارا وارد شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.