ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار بنت و بایدن:گزینه‌های دیگر در صورت شکست دیپلماسی روی میز است

پس از یک بار تعویق دیدار، رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل با هم دیدار کردند و مهم‌ترین محور این گفت‌وگو موضوع ایران بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۷ اوت در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با اشاره به استفاده از «گزینه‌های دیگر» در صورت شکست دیپلماسی با تهران گفت که ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

بنت با وجود مخالفت خود با تلاش‌های واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای ایران، اظهار داشت که از اظهارات بایدن «خوشحال» است و این نشان‌دهنده پر شدن شکاف بین رویکردهای اسرائیل و آمریکا در قبال تهران است.

بایدن گفت:

«ما همچنین در مورد تهدید ایران و تعهد خود برای اطمینان از اینکه ایران هرگز سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند، بحث خواهیم کرد. ما دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهیم و می‌بینیم که ما را به کجا می‌برد. اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، آماده هستیم که به گزینه‌های دیگر روی آوریم.»

بنت مانند بنیامین نتانیاهو سلف خود، از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای چندجانبه با تهران بوده است.

با این حال، او از اظهارات بایدن استقبال کرد و بر اشاره رئیس جمهوری آمریکا به سیاست‌های جایگزین دیپلماسی تاکید کرد.

نخست وزیر اسرائیل گفت:

«من از شنیدن سخنان روشن شما مبنی بر اینکه ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود خوشحال شدم و تاکید کردم که ما راه دیپلماتیک را امتحان خواهیم کرد، اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد.»

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن روز پنجشنبه تلفنی با بنت صحبت کرده تا «از وی به‌خاطر به تعویق انداختن دیدار آنها در سایه حملات تروریستی در کابل تشکر کند.»

به نظر می‌رسد ایران مهم‌ترین موضوع در مذاکرات دوجانبه روز جمعه بوده است.

در توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه خود کاهش داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ توافقنامه را لغو کرد و کمپین فشار حداکثری علیه ایران را آغاز کرد.

تهران با لغو تعهدات خود به این پیمان، از جمله با افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم و کوتاه کردن زمان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای، اقدام ترامپ را تلافی کرد.

رهبران ایران تاکید می‌کنند که فناوری هسته‌ای را برای اهداف صلح آمیز می‌خواهند و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستند. منتقدان اسرائیل اغلب اشاره می‌کنند که این کشور زرادخانه هسته‌ای خود را دارد و برخلاف ایران، عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نیست.

بنت روز جمعه ایران را صادرکننده اصلی «تروریسم، بی‌ثباتی و نقض حقوق بشر» خواند.

او گفت:

«ما یک استراتژی جامع ایجاد کرده‌آیم که با دو هدف در مورد آن صحبت خواهیم کرد. هدف اول این است که تجاوزات منطقه‌ای ایران را متوقف کرده و آن را به عقب برگردانیم و مورد دوم این که ایران را به طور دائمی از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نگه داریم.»

بایدن در دوران نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری، قول داد که توافق هسته‌ای با ایران را بازگرداند. اما شش دور مذاکرات غیر مستقیم با دولت ایران در وین نتوانست راهی برای بازگشت به توافق ایجاد کند.

مذاکرات از ماه ژوئن با انتخاب رئیس جمهوری محافظه کار، ابراهیم رئیسی(عضو هیات مرگ) متوقف شد. کابینه رییسی روز چهارشنبه از مجلس ایران رای اعتماد گرفت.

اوایل این هفته واشنگتن گفت که هنوز به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای است که به طور رسمی به عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» (JCPOA) شناخته می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:

«ما به صراحت اعلام کردیم که به طور عمیق برای منافع ملی ما تلاش برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.»

از فلسطینیان خبری نیست

بنت که با تشکیل فلسطین مخالف است در این دیدار یک‌بار هم از فلسطین و فلسطینیان نامی نبرد. او اوایل هفته گفته بود که مذاکرات صلح با فلسطینیان را احیا نمی‌کند.

او که خود قبلاً شهرک نشین بوده، متوقف کردن فعالیت شهرک‌سازی را رد کرده است.

بنت قبل از ورود به واشنگتن به نیویورک تایمز گفت:

«این دولت نه الحاق می‌کند و نه یک کشور فلسطینی تشکیل می‌دهد.»

بایدن اما گفت که روابط با فلسطینیان در دستور کار این دیدار خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما همچنین راه‌های پیشبرد صلح و امنیت و رفاه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.