ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل برای مقابله با ایران حضور خود در دریای سرخ را تشدید کرده است

فرمانده پیشین نیروی دریایی اسرائیل چند روز پس از پایان دوره تصدی خود اعلام کرد که ناوچه‌های موشکی و زیردریایی‌هایی این کشور برای محافظت از کشتی‌ها در برابر تهدیدهای فزاینده تهران در دریای سرخ مستقر شده‌اند.

الی شارویت، فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت:

«نیروی دریایی اسرائیل در مواجهه با تهدیدهای روزافزون ایران برای کشتیرانی اسرائیل، فعالیت‌های خود را در دریای سرخ به‌شکل تصاعدی افزایش داده است.»

شارویت حملات و حوادث ناگهانی برای کشتی‌های ایرانی را که به اسرائیل نسبت داده شده تأیید نکرد اما فعالیت‌های ایران در آب‌های آزاد را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اسرائیل توصیف کرد و گفت نیروی دریایی قادر است هرجا که لازم باشد برای حفاظت از منافع اقتصادی و امنیتی اسرائیل حمله کند.

فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل افزود:

«دولت اسرائیل از آزادی دریانوردی خود در سراسر جهان محافظت می‌کند و این مسئله به فاصله دور از کشور ربطی ندارد.»

شارویت در دوران تصدی خود مشغله فراوانی داشت. ناظر یک نیروی کوچک اما مجهز بود که وظیفه حفاظت از سواحل مدیترانه اسرائیل و دریای سرخ را بر عهده داشت، دروازه‌ای مهم برای واردات از آسیا.

در حالی که نیروی دریایی اسرائیل برتری زیادی نسبت به دشمنان خود در منطقه دارد، با این حال با مجموعه‌ای از تهدیدها روبه‌رو است. از یک سو حزب الله لبنان دارای زرادخانه موشک‌های هدایت‌شونده زمین به دریاست و حماس، حاکم غزه، گروه کوچکی از کماندوهای دریایی را پرورش و توسعه داده است، و از سوی دیگر فعالیت‌های نظامی ایران در سراسر منطقه اسرائیل را تهدید می‌کنند.

یکی از مهمترین وظایف نیروی دریایی اسرائیل، حفاظت از سکوهای گاز طبیعی اسرائیل در دریای مدیترانه است که اکنون ۷۵ درصد برق این کشور را تأمین می‌کند.

در شمال، حزب الله قصد خود را برای هدف قرار دادن این سکوها در صورت وقوع جنگ پنهان نکرده است. این گروه مورد حمایت ایران در جنگ ۲۰۰۶ با موفقیت به یک کشتی دریایی اسرائیل حمله کرد و چهار سرباز آن را کشت و از آن زمان گمان می‌رود ذخایر موشکی خود را بسیار ارتقا داده است. اسرائیل می‌گوید ایران به قاچاق سلاح‌های پیچیده به حزب‌الله ادامه می‌دهد.

شارویت تأیید کرد که اسرائیل محموله‌های تسلیحاتی زیادی که برای حزب‌الله ارسال می‌شوند رهگیری کرده است. او گفت:

«ما در مورد حمل دریایی سلاح‌ها بسیار هوشیار هستیم و هر بار که یک محموله سلاح است و نه چیز دیگر اقدام می‌کنیم.»

با این حال، با اشاره به نابه‌سامانی اقتصادی لبنان، شارویت گفت اسرائیل «هیچ علاقه‌ای» به توقف تحویل سوخت برای مصارف غیرنظامی ندارد.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر حزب‌الله واردات سوخت ایران از طریق سوریه به لبنان را آغاز کرد و کاروانی از حدود ۲۰ کامیون نفتکش حامل سوخت ایران وارد لبنان شد.

به‌گفته شارویت حماس دارای یک واحد کوچک اما نیرومند از کماندوهای دریایی آموزش دیده است. در جنگ ۲۰۱۴ غواص‌های حماس پیش از آن‌که کشته شوند توانستند به سواحل اسرائیل نفوذ کنند. شارویت گفت، از آن زمان به بعد، این واحد مجهز به تجهیزات پیشرفته‌ای است که به آن‌ها امکان می‌دهد از زیر آب تا سواحل اسرائیل حرکت کنند و شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است.

اسرائیل در درگیری‌های نظامی اخیر در ماه مه اعلام کرد که تلاش حماس برای پرتاب یک اژدر زیر دریایی به اهداف اسرائیلی را ناکام گذاشته است.

اسرائیل و مصر به دلیل محاصره دریایی و محدودیت‌های شدید علیه غزه با انتقادهایی روبه‌رو هستند. اسرائیل می‌گوید محاصره برای جلوگیری از اقدامات نظامی حماس لازم است، در حالی که منتقدان می‌گویند این سیاست به مجازات جمعی مردم غزه منتهی می‌شود.

شارویت اما گفت تفکیک حوزه‌های نظامی و غیرنظامی دشوار است زیرا حماس از آب‌های آزاد برای آزمایش موشک و آموزش تکاوران نیروی دریایی خود استفاده می‌کند. او گفت: «دریا بزرگترین بستر آزمایش‌های [نظامی] غزه است.»

اما بزرگترین دغدغه اسرائیل، ایران است. اسرائیل ایران را متهم به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای می‌کند. همچنین به حضور نظامی ایران در سوریه واقع در همسایگی اسرائیل و حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس و همچنین تهدیدهای مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی برای نابودی دولت یهود تأکید می‌کند.

در سال‌های اخیر، اسرائیل و ایران درگیر «جنگ در سایه» بوده‌اند که منجر به کشته شدن دانشمندان هسته‌ای ایران، انفجارهای مرموز در تأسیسات هسته‌ای ایران و به‌تازگی سلسله انفجارها در کشتی‌های باربری متعلق به ایران یا اسرائیل شده است. در بیشتر موارد، هیچ کس مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

ایران سال‌ها یک کشتی را در نزدیکی یمن لنگر انداخته بود که تصور می‌شد پایگاه سپاه پاسداران است. آن کشتی،‌ام‌وی ساویز، آوریل گذشته مورد حمله قرار گرفت که به اسرائیل نسبت داده شد.

دریای سرخ به‌عنوان یکی از مسیرهای اصلی حمل و نقل جهانی از جمله از طریق کانال سوئز و تنگه باب المندب از اهمیت استراتژیک برخوردار است. تقریباً تمام واردات اسرائیل از طریق دریا انجام می‌شود.

شارویت گفت:

«ما حضور خود را در دریای سرخ بسیار بیشتر کرده‌ایم. در آن‌جا به‌طور مداوم با کشتی‌های اصلی، یعنی ناوچه‌های موشکی و زیردریایی‌ها فعالیت می‌کنیم. آن‌چه در گذشته برای دوره‌های نسبتاً کوتاهی انجام می‌شد، اکنون به‌طور مداوم انجام می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.