ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو درجه گرمتر شدن هوا خطر گردبادها را افزایش می‌دهد

انتظار می‌رود که تا نیمه این قرن جمعیت کره زمین به حدود ۱۰ میلیارد نفر برسد. این افزایش جمعیت بر تسریع گرمایش زمین اثر می‌گذارد و گرمایش زمین نیز موجب بروز گردبادهایی شدید تر و بیشتری شده که جمعیت بیشتری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

روند صعودی گرمایش زمین و افزایش متوسط درجه حرارت آن از یک به دو درجه سانتیگراد تا اواسط قرن حاضر، افراد بیشتری را در معرض خطر گردبادهای استوایی قرار می‌دهد.

در حال حاضر، تندباد و گردباد از جمله مخرب‌ترین بلایای طبیعی در سراسر جهان به حساب می‌آیند و به طور بالقوه ۱۵۰ میلیون نفر هر سال در معرض خطر تندباد و گردبادها قرار دارند. 

نتایج یک مطالعه‌ جدید نشان می‌دهد که تا نیمه قرن بیست و یکم اگر به جای یک درجه، دو درجه سانتیگراد به دمای متوسط زمین افزوده شود، ۲۵ درصد به میزان افراد تحت خطر افزوده خواهد شد.

اثرات مخرب تندبادها به ویژه ساکنین کشورهای سواحل شرق آفریقا و ایالات متحده آمریکا را تهدید می‌کند.

توبیاس گیگر پژوهشگر موسسه پوتسدام برای مطالعات اقلیمی و از نویسندگان اصلی این مطالعه جدید که در نشریه «تغییرات اقلیمی نیچر» منتشر شده است، می‌گوید:

«اگر ما رشد جمعیت را مضاف بر دو درجه گرمایش زمین در نظر بگیریم، در سال ۲۰۵۰ یک افزایش ۴۰ درصدی از افراد در معرض خطر گردبادها را خواهیم داشت.»

انتظار می‌رود که تا نیمه این قرن جمعیت کره زمین به بالاترین حد حدود ۱۰ میلیارد نفر برسد. این افزایش جمعیت بر تسریع گرمایش زمین اثر می‌گذارد و گرمایش زمین نیز موجب بروز گردبادهایی شدیدتر  و بیشتر شده که جمعیت گسترده‌تری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. 

کارشناسان زیست محیطی و اقلیمی و کشورهای جهان اکنون محدود کردن گرمایش زمین تا حد کمتر از دو درجه سانتیگراد را هدف قرار داده‌اند. با این وجود حتی با فرض حصول این هدف، همچنان اثرات زیست محیطی و مخرب اقلیمی بر زندگی انسان‌‌ها ادامه خواهد یافت.

گیگر می‌گوید: «اگر ما به سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و به هدف حد دو درجه سانتیگراد برسیم، تنها در سال ۲۱۰۰ می‌توانیم شمار افراد تحت تاثیر گردبادهای مخرب را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.» 

کره زمین روز بروز گرمتر می‌شود به طوری‌که دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ داغ‌ترین دهه ثبت شده در تاریخ است. انتظار می‌رود میزان انتشار کربن در سال ۲۰۲۱ به ثبت دومین رکورد تاریخی منجر شود.

پدیده‌های حاد آب و هوایی سال گذشته در سراسر جهان رکورد  شکستند. از تندبادهای دریایی و چرخندها در آمریکا و هند گرفته تا موج گرمای شدید در استرالیا و قطب شمال، جاری شدن سیل در بخش‌های عظیمی از آفریقا ،اروپا و آسیا و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در آمریکا همگی بی‌سابقه بودند.

نتایج تحقیق اخیر و ده‌ها مطالعه‌ای که در ماه‌های اخیر صورت گرفته نشان از ضرورت اقدامی فوری دارد. 

 اگر برای وضعیت حاضر چاره‌ای اندیشیده نشود و اقدامی فوری صورت نگیرد، جهان به سوی سه درجه سانتیگراد گرمتر شدن پیش خواهد رفت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.