ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معلمان و بازنشستگان در چند شهر تجمع کردند

در ادامه اعتراض معلمان به لایحه رتبه‌بندی که یک هفته قبل دوباره در مجلس مطرح شد، گروهی از معلمان معترض در شهرهای مختلف تجمع کردند. همزمان بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز دوباره به خیابان آمدند.

معلمان و بازنشستگان که در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی نامناسب و تبعیض تجمع کرده بودند، حالا در کشمکش دولت کنونی و سابق همان حداقل‌هایی را که به دست آورده بودند، در خطر می‌بینند.

لایحه دائمی شدن همسان‌سازی که در روزهای پایانی دولت دوازدهم به مجلس رسید بلاتکلیف مانده و نمایندگان مجلس می‌گویند تصویب آن موجب ایجاد «تکلف مالی» برای دولت و رشد نقدینگی می‌شود.

لایحه رتبه‌بندی هم به چنین سرنوشتی گرفتار شده بود اما اعتراض گسترده معلمان و تهدید آن‌ها به لغو کلاس‌ها در صورت عدم تصویب این لایحه، سبب شد دولت و مجلس هر دو عقب بنشینند. ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی) سوم مهر در کلام با «افزایش حقوق معلمان» موافقت کرد و مجلس هم لایحه رتبه بندی را پس از اصلاح «دوباره بارگذاری کرد».

لایحه‌ای که پیش از اصلاح نیز با انتقاد روبرو بود اما رضایت معلمان را جلب نمی‌کند و آن‌ها معتقدند که در لایحه جدید خواسته‌ها و حقوق صنفی معلمان نادیده گرفته شده است.

از همین رو یک‌شنبه یازدهم مهر دوباره در تهران، شیراز، اصفهان، اهواز و هرمزگان و چند استان دیگر به خیابان آمدند و از دولت و مجلس خواستند «بدون حُقه و کلک» رتبه بندی حقوق معلمان را تصویب و اجرا کنند.

در تهران گروهی از معلمان و بازنشستگان به نشانه اعتراض به لایحه ای که در مجلس یازدهم «اصلاح» شده است، در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

در تصاویری که از تجمع معلمان در تهران منتشر شده آن‌ها پلاکاردهایی را به همراه دارند که بر روی آن مطالباتشان نوشته شده است.

یکی از حاضران در تجمع تهران هم می‌گوید ما برای مطالبه گری آمده‌ایم. حقوق‌مان را مطالبه می‌کنیم اما التماس نخواهیم کرد.

تصاویر و ویدیوهایی از تجمع معلمان و بازنشستگان در شهرهای اهواز، شیراز، رشت، قزوین، بندرعباس و کرمانشاه نیز منتشر شده است.

در اصفهان و اهواز معلمان شعار دادند: معلم بیدار است از تبعیض بیزار است.

در تجمع امروز معلمان در تهران و هرمزگان حضور «معلمان جوان» و گروه‌هایی که به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نزدیک‌اند پر‌رنگ تر از قبل است. آن‌ها پلاکارد و دست نوشته‌هایی که در آن‌ها از «دولت انقلابی» و «مجلس انقلابی» تقاضای حمایت شده بود را به همراه داشتند.

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تابستان امسال تلاش کردند با «سازماندهی موازی» مانع اتحاد سراسری معلمان شوند.

همزمان با این اقدام‌ها انجمن‌های اسلامی معلمان که به «اصلاح طلبان» نزدیک‌اند و تشکل‌های همسو با این گروه‌ها نیز بر این عقیده‌اند که مشکلات معلمان از طریق گفت و گو با نمایندگان مجلس و دولت برطرف خواهد شد.

معلمان معترض اما یک هفته قبل -سوم مهر- همزمان با بازگشایی نمادین مدرسه‌ها در ایران، به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در حداقل ۴۰ شهر تجمع کردند.

خواسته معلمان معترض تصویب لایحه رتبه بندی حقوق فرهنگیان بر اساس مطالبات و پیشنهادهای معلمان است. آن‌ها می‌گویند که دولت حسن روحانی و مجلس سیزدهم در لایحه رتبه‌بندی معلمان را فریب داده‌اند.

اعتراضات صنفی معلمان ایران در سال‌های اخیر شدت گرفته است. حکومت اما به جای پاسخگویی به این مطالبات معلمان معترض و اعضای تشکل‌های صنفی را در شهرهای مختلف بازداشت و محاکمه کرده است.

عزیز قاسم‌زاده، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان گیلان از جمله افراد مرتبط با تشکل‌های صنفی است که یک هفته قبل در محل سکونتش بازداشت شد. پیش از آن شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده بود دوازده معلم در زندان نگهداری می‌شوند و چندین تن از اعضای کانون‌های صنفی به مراجعه قضایی احضار شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Abyf

    مااکثریت بازنشستگان تامین اجتمایی دراین حکومت ودراین روزگاربعدازسی سال کاروازدست دادن تمام عمرجوانی بدبخت ترفقیرترگرسنه ترازهرزمان دیگرهستیم واحمق ترین وبیسوادترین ظالمترین کسان برای باقیمانده این عمرپرازنکبت وبدبختی وزیرپارفتن کرامت انسانی ماتصمیم میگیرنداگرغیرازاین بودذره ای رحم دروجودشان بودوضعیت زندگی ماچنین نبودآیازندگی مارابازندگی خودمقایسه وآیاابرازمیکنندحب مقام وجاه ورفاه آنهابازندگی مافرسنگهافاصله داردتاکنون که کارنامه چنین نشان میدهداگرغیرازاین بودچرا وضع مابعدازسی سال کارچنین وضع آنهاتازه ازراه رسیده چنین یعنی ماچندملیون پیرمردازاین مابهترانهانادان بودیم لیاقت ماچنین زندگی ولیاقت اینهاچنین