ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنده جایزه نوبل در ادبیات: عبدالرزاق گورنه

رمان‌نویسی اهل تانزانیا (زنگبار) برنده جایزه ادبیات نوبل امسال شد. دلیل اعطای جایزه نوبل به گورنه از سوی آکادمی نوبل «فهم زیرکانه، دلسوزانه و راسخ در مورد اثر کلونیالزیم (استعمار)و سرنوشت پناهندگان در خلیج بین فرهنگ‌ها و قاره‌ها» عنوان شده است.

عبدالرزاق گورنه، نویسنده متولد تانزانیا (زنگبار) جایزه ادبیات نوبل در سال ۲۰۲۱ را برد. آکادمی سوئدی نوبل  ظهر روز پنج‌شنبه ۷ اکتبر/ ۱۵ مهر (به وقت استکهلم) هنگام اعلام نام گورنه دلیل اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال جاری به عبدالرزاق گورنه را «فهم زیرکانه، دلسوزانه و راسخ در مورد اثر کلونیالزیم (استعمار)و سرنوشت پناهندگان در خلیج بین فرهنگ‌ها و قاره‌ها» عنوان کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گورنه متولد سال ۱۹۴۸ است. او پیش از این استاد ادبیات انگلیسی و ادبیات پسا استعماری ( پست-کلونیالیزم) در دانشگاه کنت انگلستان بود.  

گورنه که در یکی از جزایر زنگبار (تانزانیا) بزرگ شده در سال‌های دهه ۱۹۶۰ به عنوان پناهجو وارد انگلستان شد. 

گورنه تا کنون ۱۰ رمان و شماری داستان کوتاه منتشر کرده است.

چهارمین رمان گورنه «بهشت»نام دارد که در فهرست کوتاه جایزه بوکر سال ۹۴ قرار داشت.

بهشت اثر عبدالرزاق گونره چاپ اول ۱۹۹۴ - انتشارات Hamish Hamilton

آندرس اولسون، دبیر کمیته نوبل گفت که این رمان  و تصویری که از سفر قهرمان یوسف جوان به نگارش درآمده ، آشکارا ارجاعی است به رمان «دل تاریکی» جوزف کنراد، اما در عین حال یک داستان عاشقانه غمگین است.

جدیدترین رمان گونره، «زندگی پس از مرگ» نام دارد. این داستان روایت الیاس  بچه ای است که توسط سربازان آلمان استعماری ربوده می‌شود و سال‌ها بعد و پس از جنگ علیه مردم خودش  به روستایش باز می‌گردد. این کتاب مورد تحسین منتقدان واقع شد.

آکادمی سوئدی نوبل  به دلیل آنکه اغلب برندگان جوایزش مردان اروپایی بوده‌اند، مورد انتقاد شدید قرار دارد.

در تاریخ ۱۲۰ ساله این جایزه تنها  به ۱۶ زن جایزه ادبیات نوبل اعطا شده است.آخرین باری که یک فرد سیاه پوست این جایزه را برد سال ۱۹۹۳ و خانم تونی موریسون بود.

تونی موریسون، برنده نوبل ادبیات و خالق «دلبند» و «آواز سلیمان»

به گفته آندرس اولسون، دبیر کمیته نوبل، آکادمی قصد دارد که سال آینده تنوع بیشتری را در اعلام نامزدان و برندگان داشته باشد.

در مصاحبه ای که اولسون اخیرا با «نیوریپابلیک»انجام داده گفت که آکادمی در نظر دارد کارشناسانی در زمینه زبان بویژه در مناطقی که آکادمی به آنها احاطه ندارد نظیر آسیا و آفریقا داشته باشد، و به این وسیله به فهرستی از نام‌های قابل توجه دسترسی پیدا کند.

سال گذشته مهم‌ترین جایزه ادبی جهان به لوئیس گلوک، شاعر آمریکایی تعلق گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.