ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم سقوط لیر ترکیه

مداخلات رجب طیب اردوغان در سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی و همچنین معامله تسلیحاتی با روسیه در روند ریزش لیر بی‌تأثیر نیست.

لیر ترکیه ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. با توجه به اینکه بانک مرکزی ترکیه قصد دارد نرخ بهره بانکی را باز هم بیشتر از قبل از کاهش دهد، انتظار می‌رود ریزش لیر ترکیه ادامه پیدا کند.

لیر ترکیه که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰ درصد ارزشش را مقابل دلار از دست داده، کماکان روی مدار نزولی قرار دارد.  

نیمی از ریزش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار اوایل سپتامبر سال جاری اتفاق افتاد. بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش نرخ تورم، نرخ بهره بانکی را کاهش داد و سبب‌‌ساز ریزش ارزش پول ملی شد.

اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره بانکی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواهان کاهش نرخ بهره بانکی است. همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته و اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره بانکی احتمال رشد نرخ تورم را نیز افزایش داده است. تورم ترکیه تا پایان اوت/ مرداد سال جاری بالای ۱۹ درصد بود. 

لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، در پایان معاملات روز گذشته بازهم سقوط کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود در مقابل دلار رسید و در کانال ۹,۳ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۱,۱۳ درصد افزایش به ۹,۳۰۹ لیر رسید.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰,۸۱۲ لیر و هر پوند معادل ۱۲,۷۸۸ لیر اعلام شد.

نگرانی از روابط ترکیه و آمریکا

الجزیره می‌نویسد به سبب آنکه عملکرد بانک مرکزی ترکیه قابل پیش‌بینی نیست، کارشناسان اقتصادی نیز از اظهار نظر درباره چشم‌انداز پول ملی ترکیه خودداری می‌کنند. اردوغان هفته گذشته دو نفر از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی ترکیه را که مخالف کاهش نرخ بهره بودند برکنار کرد. یک تحلیلگر اقتصادی به الجزیره گفته است:

«تصمیمات مهم درباره سیاست مالی ترکیه نه در بانک مرکزی که در کاخ ریاست جمهوری و توسط شخص رئیس جمهوری گرفته می‌شود.»

بلومبرگ می‌نویسد علاوه بر مداخلات اردوغان در سیاست‌گذاری‌‌های بانک مرکزی، نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، همچنان یکی از نگرانی‌های مهم معامله‌گران بازارهای ارز در این کشور است. اردوغان ماه گذشته بعد از دیدار و گفت‌‌وگو با پوتین در سوچی روسیه یک بار دیگر به تأکید اعلام کرد که مصمم است دومین سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه بخرد. احتمال تحریم ترکیه از سوی آمریکا به ریزش ارزش لیر دامن زده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.