ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتصال دوباره: درهای نمایشگاه کتاب فرانکفورت به روی مردم باز شد

حدود ۳۰۰ نویسنده از سراسر جهان به آلمان سفر کرده‌اند. از نویسندگان ایرانی، فریبا وفی و امیر حسن چهل‌تن و از ناشران، انتشارات سوژه به‌طور مستقل حضور دارند.

هفتاد و دومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت به‌شکل تلفیقی (حضوری و مجازی) با حضور ناشران و نویسندگانی از سراسر جهان با شعار «اتصال دوباره» آغاز به کار کرد.

سال گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت به‌سبب همه‌گیری ویروس کرونا به شکل مجازی برگزار شد. در سال جاری هنوز اوضاع به حالت عادی برنگشته: تعداد ناشران حاضر کمتر از دوران قبل از کروناست و تعداد بازدیدکنندگان هم محدود شده است.  

یورگن بوس، رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به بحران همه‌گیری ویروس کرونا طی سخنانی گفت:

«صنعت کتاب در حال گذار از یکی از سخت‌ترین مشکلات و چالش‌های طول تاریخ بشریت بوده است. سعی کردیم دوباره نمایشگاه به حالت عادی بازگردد، ولی فعلاً به‌صورت محدود تنها روزانه ۲۵ هزار نفر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. حدود ۳۰۰ نویسنده از سراسر جهان به آلمان سفر کرده و بیش از ۱۴۰۰ برنامه در طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.»

در سالن‌های اصلی تدابیر بهداشتی ویژه‌ای به کار گرفته شده، و برای تضمین سلامت مردم تجمع‌ها هم به‌صورت محدود برگزار می‌شود. بوس در ادامه سخنانش گفت:

«با وجود محدودیت‌ها ناشران بسیاری از ۸۰ کشور جهان در نمایشگاه حاضر هستند و این نشان‌دهنده اهمیت نمایشگاه و صنعت چاپ و نشر کتاب است. امسال برای اولین بار ناشرانی از اروگوئه، بالی، کامرون، کلمبیا، بنگلادش و قزاقستان نیز در نمایشگاه حاضر هستند.»

تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا حدود سیصد هزار نفر از بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان در فرانکفورت دیدن می‌کردند. شمار ناشران نیز بالغ بر ۷۵۰۰ ناشر و معادل چهار برابر ناشرانی بود که در سال جاری در نمایشگاه حضور دارند. بی‌جهت نیست که شعار هفتاد و دومین نمایشگاه کتاب فرانکفورک «اتصال دوباره» است.

به گزارش خبرگزاری آلمان در سال جاری دو هزار ناشر از ۸۰ کشور جهان و بیش از ۳۰۰ نویسنده از سراسر جهان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارند.

در سال جاری کانادا مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. مارگارت اتوود، نویسنده سرشناس کانادایی و از فعالان حقوق زن به‌طور مجازی سخنانی ایراد کرد.

حضور پررنگ انتشارات سوژه

در سال‌های گذشته وزارت ارشاد اسلامی شرایطی فراهم می‌آورد که چند نویسنده مورد تأیید حکومت برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به آلمان سفر کنند. در سال جاری از این خبرها نیست.

افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات شمع‌ومه در مصاحبه با خبرگزاری ایبنا گفته بود:

«پیش از همه‌گیری، نمایشگاه کتاب فرانکفورت در هشت سالن بزرگ برگزار می‌شد، هر سالن به اندازه رواق مصلی تهران بود. امسال این نمایشگاه را در سه سالن برگزار می‌کنند، البته سالن‌ها بزرگ هستند اما همین مساله را هم به تغییرات مهم منوط کردند. غرفه‌ها را کوچک کردند و برای ایران غرفه ۴۰ متری در نظر گرفتند. برای همین غرفه شرط‌هایی اعلام کردند؛ مانند اینکه در یک لحظه نباید بیش از ۱۰ نفر در غرفه باشند. حتی درباره چیدمان صندلی‌ها نظر می‌دهند. سال‌های گذشته چنین مسائلی مطرح نبود و غرفه ایران ۲۰۰ متر بود.»

نمایشگاه کتاب فرانکفورت بر خلاف نمایشگاه کتاب لایپزیگ بیشتر جنبه تجاری دارد و برای اقتصاد نشر جهانی مهم است. در دوران همه‌گیری کرونا فروش کتاب در آلمان و سایر کشورهای اروپایی به‌طور محسوسی افزایش یافت و ناشران با رونق اقتصادی مواجه شدند.

انتشارات سوژه به مدیریت مجید محیط با دست پر در این نمایشگاه حضور دارد: مجموعه داستان «به باران» نوشته فریبا وفی، مجموعه اشعار «جنگ تمام شده بود و حالا داشت صلح آدم می‌کشت»  از گروس عبدالملکیان و همچنین مجموعه‌ای از اشعار شاعران فارسی‌زبان در ایران، تاجیکستان، افغانستان و شاعران تبعیدی را به گزینش و ترجمه علی عبداللهی و کورت شارف و نیز رمانی از مریم جهانی را همراه با آثاری دیگر منتشر کرده است.

امیر حسن چهل‌تن و فریبا وفی به‌طور مستقل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارند.

یکشنبه هفته آینده نمایشگاه کتاب فرانکفورت با اهدای جایزه صلح کتابفروشان آلمان به تسیتسی دانگارمبگا، نویسنده زیمباوه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.