ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حاج داوود رحمانی، یکی دیگر از چهره‌های شاخص نظام ولایی − گزیده‌ای از بایگانی زمانه

یک جلاد معرفِ نظام زندان در ایران در گذشت. گزیده‌ای از نوشته‌هایی در بایگانی زمانه که در آنها به طور مستقیم یا در حاشیه به جنایات حاج داوود رحمانی اشاره شده است.

نظام ولایی با مجموعه‌ای از شخصیت‌ها معرفی شدنی است که وجود هر یک از آنها برای بدنام شدن یک مجموعه کافی است. تقریبا همه با پیگرد و شکنجه و کشتار سر و کار داشته‌اند، دست کم به عنوان مشوق و مبلغ سرکوب. برخی‌ها دست‌اندر کار دستگیری و بازجویی و شکنجه بوده‌اند، و بعدا شغل عوض کرده‌اند. عده‌ای هم همواره در کادر سرکوب و زندان باقی مانده‌اند.

یکی از چهره‌های شاخص نظام ولایی حاج داوود رحمانی است. او رئیس زندان قزلحصار در اوایل دهه ۱۳۶۰ بوده است. او مورد پشتیبانی اسدالله لاجوردی بود و پس از برکناری از ریاست زندان قزلحصار مدتی در دستگاه لاجوردی در زندان اوین کار کرد.

اکنون خبر می‌رسد که حاج داوود رحمانی مرده است. ۲۸ مهر ۱۴۰۰ روز تدفین او بوده است. او هم بی‌محاکمه درگذشت. پرونده‌اش ارثیه نظام ولایی است و از این رو گشوده است.

گزیده‌ای از نوشته‌هایی در بایگانی زمانه که در آنها به طور مستقیم یا در حاشیه به جنایات حاج داوود رحمانی اشاره شده است.

مرگ شکنجه‌گر زندان قزل‌حصار − نمای او در "حقیقت‌ ساده"
منیره برادران- صرف خبر مرگ مردی که آسیب‌هایی جدی به من و هزاران زندانی دیگر و خانواده‌هایمان وارد کرده، حس خاصی در من برنینگیخت اما حسی که خشمگین و منقلبم کرد، از عادی‌سازی‌ای بود که آگهی ترحیم او به نمایش گذاشت.

ایرج مصداقی - این مونوگرافی به توصیف سیر و سلوک حاج داوود رحمانی، رئیس زندان قزلحصار در اوایل دهه ۱۳۶۰ اختصاص دارد که همانند مرشدش اسدالله لاجوردی یک زندانبان نمونه است.

عفت ماهباز - اگر جمهوری اسلامی بخواهد اوين را موزه کند، کدام وسايل شکنجه را به نمايش می‌گذارد؟ آیا از سلول‌های دو متریِ سی چهل نفره‌ی زندانيان چیزی می‌گوید؟ از «شکنجه‌های نماز»؟ از زنان باردار اعدام‌شده؟

گفت‌و‌گو با نازلی پرتوی، زندانی سیاسی دهه ۶۰

نازلی پرتوی، زندانی سیاسی دهه ۶۰ که برادرش محمدعلی پرتوی را هم در سال ۶۷ اعدام کرده‌اند، در گفت‌و‌گو با زمانه می‌گوید جمهوری اسلامی پیش از این برای تثبیت پایه‌های حاکمیتش می‌کُشت و شکنجه می‌کرد اما امروز برای بقایش بی‌رحمانه شمشیر می‌زند.

بازرگان می‌گوید خیل عظیمی از جوانان ایرانی که در دهه ۶۰ زندانی کشیده یا اعدام شدند، برای سربلندی ایران، آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی می‌جنگیدند و به چنین ارزش‌هایی از صمیم قلب باور داشتند و برای تحقق این آرمان‌ها به میدان آمده بودند.

گفت‌و‌گوی «زمانه» با حسن شریعتمداری و عبدالکریم لاهیجی درباره فراخواندن شکنجه‌دیدگان برای ایستادگی در برابر انکار مقامات

منیره برادران - معرفی کتابی از شهلا طالبی با عنوان "روح انقلاب (جرقه‌هایی از خاطره از زندان‌های ایران)"

منیره برادران - گفت‌وگو با مهدی اصلانی درباره کتاب «کلاغ و گل سرخ»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.