ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی زنان در کابل؛ حمله طالبان به خبرنگاران و زنان معترض

دختران افغان همچنان از رفتن به مدرسه محروم مانده‌اند و آموزگاران زن چند ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند. گروهی از زنان در کابل در اعتراض به این مسائل و وضعیت بد اقتصادی بار دیگر به خیابان آمدند. این اعتراض با حمله طالبان به خشونت کشیده شد.

گروهی از زنان در کابل، پنج‌شنبه ۲۹ مهر / ۲۱ اکتبر بار دیگر دست به اعتراض زدند. آن‌ها در اعتراض به بسته ماندن نهادهای آموزشی به‌روی دختران و وضعیت بد اقتصادی کشور و عقب‌ماندن پرداخت حقوق کارکنان دولت از جمله کارکنان زن، دست به تظاهرات زدند.

این اعتراض از مقابل ساختمان وزارت معارف آغاز شد و سپس زنان به سمت چهارراه پشتونستان رفتند تا در مقابل وزارت مالیه (دارایی) به اعترضا خود ادامه دهند.

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گزارش داده است که زنان معترض شعارهای «مکاتب دخترانه باید باز شود»، «ما صدای کودکان و مردان گرسنه هستیم»، «رکود اقتصاد؛ شکست حکومت» در این تظاهرات شرکت کردند.

به‌گفته زهرا محمدی، از برگزارکنندگان این تظاهرات، طالبان به تجمع زنان در مقابل وزارت مالیه حمله کردند و معترضان بر اثر فشار این گروه پراکنده شدند.

زهرا محمدی گفت طالبان هر کدام از معترضان را سوار تاکسی کرده و متفرق کردند. آن‌ها حتی زنان را تا نزدیکی خانه‌های‌شان تعقیب می‌کردند. با این حال کودکان کار، زنان و مردان از اقشار مختلف و مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به معترضان پیوسته بودند.

محمدی همچنین از حمله طالبان به خبرنگاران حاضر خبر داد و گفت طالبان مانع پوشش خبری این اعتراض شدند و سه خبرنگار از جمله دو خبرنگار خارجی و یک خبرنگار افغان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در حالی‌که طالبان به خبرنگاران اجازه ندادند از اعتراض زنان در کابل گزارش خبری تهیه کنند اما معترضان توانستند از جریان این اعتراض فیلمیرداری کنند و آن‌ها را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار دهند.

وحیده امیری، یکی دیگر از معترضان به روزنامه «اطلاعات روز» گفت طالبان در ابتدا با معترضان رفتار کمابیش خوبی داشتند، اما در اواخر دست به خشونت زدند.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر نیز شماری از آموزگاران زن در کابل و هرات دست به اعتراض زده بودند. معلمان زن خواستار بازگشایی مدارس به‌روی دختران بالاتر از کلاس هفتم و پرداخت دستمزد آموزگاران شده بودند.

۱۸ هزار آموزگار هرات از جمله ۱۰ هزار معلم زن، چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و بیشتر‌ آن‌ها با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

در سه ماه گذشته پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر در این کشور منتشر شده است. منع تحصیل دختران و تعلیق کارمندان زن ادارات یکی از صدها موارد نقض حقوق بشر است. وزارت امور زنان دولت افغانستان که در دو دهه گذشته بر توسعه توانمندی زنان افغان متمرکز بود هم‌اکنون جای خود را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر داده است.

تظاهرات اعتراضی زنان در حالی ادامه دارد که طالبان هر نوع تظاهرات را ممنوع اعلام کرده است. طالبان همچنین پیش از این نیز مانع از پوشش تظاهرات توسط خبرنگاران شده بودند. آن‌ها حتی در مواردی روزنامه‌نگاران را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.