ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یکی از رهبران القاعده در حمله پهپادی آمریکا در شمال سوریه کشته شد

آمریکا می‌گوید القاعده از خاک سوریه به عنوان پناهگاهی برای برنامه‌ریزی و اجرای تهدیدات بین‌المللی خود استفاده می‌کند. تهدیداتی که فراتر از سوریه و عراق، شهروندان آمریکایی و شرکای این کشور را هدف قرار می‌دهد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روز جمعه ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر یک حمله پهپادی در شمال غرب سوریه انجام داده که منجر به کشته شدن یکی از رهبران القاعده شده است.

جان ریگزبی، سخنگوی سنتکام اعلام کرد که عبدالرحیم المطار از رهبران ارشد گروه القاعده بوده است. ارتش آمریکا می‌گوید کشته شدن المطار سبب اختلال در توانایی القاعده برای طراحی و اجرای حملات جهانی‌اش خواهد شد.

در یک دهه‌ گذشته القاعده در بخش‌هایی از مرکز و شمال سوریه حضور داشته است. نیروهای آمریکایی معتقدند که القاعده در سوریه به دنبال تجدید سازمان خود برای طراحی حملاتی است که دایره آن فراتر از سوریه و عراق است.

حمله به محل استقرار رهبران القاعده در شمال غرب سوریه دو روز پس از حمله پهپادی و موشکی به پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در تنف در جنوب سوریه انجام شد.

روز پنج‌شنبه ۲۱ اکتبر یکی از سخنگویان سنتکام به صورت غیررسمی به اسکای‌نیوز گفته بود که احتمالا نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران پشت حمله به پایگاه تنف قرار دارند. اگر این ادعای سخنگوی سنتکام درست باشد، این برای چندمین بار در چهار ماه گذشته خواهد بود که ایران و آمریکا در سوریه روبه‌روی هم ایستاده‌اند. برخلاف حملات تقریبا دائم ایران و آمریکا به مواضع یکدیگر در عراق، از ابتدای بحران سوریه تا ابتدای تابستان امسال حمله مستقیمی از سوی آمریکا و ایران به مواضع نظامی‌شان انجام نشده بود.

بیشتر حملات به نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه را اسرائیل برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. اما در تیرماه امسال پس از حمله به مواضع نیروهای وابسته به ایران در ابوکمال در مجاورت گذرگاه القائم در جنوب شرق سوریه، رسانه‌های وابسته به سپاه انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه رفتند. در آن حمله تعدادی از نیروهای کتائب سید‌الشهدا از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس در عراق کشته شدند.

آمریکا انجام این حمله را رد کرد و گفت نقشی در آن نداشته است ولی در پاسخ، دست‌کم سه حمله به نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر در شرق سوریه انجام شد. ایران به صورت مستقیم انجام این حملات را نپذیرفت ولی کانال‌های خبری وابسته به سپاه قدس مانند صابرین‌نیوز نخستین رسانه‌ای بودند که جزئیات و اخبار مربوط به این حملات را پوشش می‌دادند.  

سنتکام تاکنون به صورت رسمی ایران را به عنوان متهم اصلی در حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در تنف یا حملات چند ماه پیش به میدان نفتی العمر معرفی نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.