ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدارها درباره موج بعدی کرونا؛ بیماریابی ضعیف و الزام اصناف به واکسیناسیون اجباری

احتمال وقوع موج ششم کرونا شدت گرفته. همزمان بیماریابی ضعیف و ناکافی بودن تست‌ها بر نگرانی‌ها دامن می‌زند.

طبق آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی نرم افزار ماسک در روز یکم آبان‌ماه، در حال حاضر ۱۶ شهر در سراسر کشور، در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع کرونا قرار دارند. همچنین ۱۱۹ شهرستان به رنگ نارنجی و ۲۲۷ شهرستان به رنگ زرد درآمده‌اند. وضعیت ۸۶ شهرستان هم آبی اعلام شده است.

این رنگ‌بندی، افزایش میزان شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور در طی روزهای اخیر را نشان می‌دهد.

ماسک، نرم افزاری هوشمند است که با استفاده از داده‌های ارائه شده از سوی منابع رسمی، نقشه‌ای از سطح گسترش بیماری کرونا در کشور و شهر و محل زندگی کاربران ارائه می‌دهد.

هم زمان با افزایش سطح همه‌گیری کرونا در کشور، علی اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره احتمال وقوع پیک ششم کرونا در کشور اعلام کرده است: 

«متاسفانه می‌بینیم که در برخی نقاط کشور حدود ۱۰۰ درصد افزایش بستری شدن در مراکز درمانی را داشته‌ایم. شکی ندارم که موج بعدی کرونا با این شکل رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اکنون می‌بینیم اتفاق می‌افتد.»

او گفته:

«به خاطر مسافرت‌هایی که در هفته‌های اخیر بوده، همچنین مخالفت و مقاومت برخی با اجباری بودن واکسیناسیون شاهد این موارد هستیم.»

گفته‌های این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در حالی است که با وجود هشدار جامعه پزشکی مبنی بر لزوم جلوگیری از برگزاری مراسمات مذهبی، اوایل مهرماه امسال، پیاده روی دسته جمعی موسوم به اربعین، با حمایت نهادهای حکومتی در ایران برگزار شد.

این پیاده روی در حالی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد که بسیاری از شهرهای کشور همچنان درگیر موج پنجم کرونا بودند.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم با اشاره به اینکه وضعیت بیماری کرونا در برخی استان‌ها افزایشی بوده، گفته است:

«البته باتوجه به اینکه رفتار این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و تاکنون در هیچ کجای دنیا پیش‌بینی‌ها درباره کووید ۱۹ نتوانسته به صورت ۱۰۰ درصد محقق شود، همیشه باید بدترین سناریوها را هم مدنظر قرار دهیم که ممکن است مجددا بیماری شعله‌ور شود.»

او همچنین با اشاره به بیمار یابی ضعیفِ سیستم بهداشتی کشور گفته:

«ابتدا باید الزامات بیماریابی فعال را ببینیم. زیرا هنوز تست‌گیری ما ضعیف است. ما روزانه ۱۰۰ هزار نفر را تست می‌کنیم. در حالی که به عنوان مثال انگلیس با ۵۴ میلیون نفر جمعیت روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تست انجام می‌دهد. اصلا بیماریابی ما با بیماریابی کشورهایی که در کنترل پاندمی نسبتا موفق بوده‌اند، قابل قیاس نیست.»

به‌گفته او، ممکن است در روزهای آینده، در ادارات دولتی از کارمندان به‌صورت هفتگی تست کرونا گرفته شود.

این گفته‌های طبرسی در حالی است که رئیس اتاق اصناف در استان البرز هم از اجباری شدن واکسن کرونا برای اصناف خبر داده و گفته است:

«در صورتی که فعالان واحدهای صنفی در خصوص ضرورت تزریق واکسن بی‌توجه باشند، چاره‌ای جز تعطیل کردن واحد نداریم.»

به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز حصاری، هم زمان با هشدارها درباره احتمال شروع موج ششم کرونا در کشور گفته است:

 «با زمزمه‌هایی از شیوع موج ششم کرونا واحدهای صنفی موظف به رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند و در کنار آن فعالان این حوزه باید حداقل یک دز واکسن کرونا را زده باشند. مدارک تزریق واکسن در واحدهای صنفی موجود باشد تا در صورت مراجعه بازرسان امکان ارائه آن وجود داشته باشد.»

به‌گفته او، برای پیشگیری از ورود به موج ششم و به تبع آن تعطیلی مجدد صنوف، واحدهای صنفی باید سهم خود را ایفا کنند و بهترین راه دریافت واکسن است.

نبود برنامه جامع برای مدیریت همه‌گیری کرونا در کشور، نفوذ مافیای واردات دارو در ارکان حکومتی در ایران و ممانعت از ورود به‌موقع واکسن معتبر به کشور، فقدان هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مدیریتی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی‌ و نظامی، دخالت مراجع مذهبی و غلبه خرافات بر مدیریت علمیی همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، باعث شده تا ایران به‌عنوان یکی از نا موفق‌ترین کشورها در کنترل کرونا در جهان شناخته شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.