ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش شهرک‌سازی‌ها در اسرائیل: دولت بنت در آستانه صدور مجوز ساخت ۳هزار خانه جدید در کرانه باختری

یک سازمان ناظر بر شهرک‌سازی‌های اسرائیل اعلام کرد دولت در آستانه صدور مجوز ساخت نزدیک به ۳هزار واحد مسکونی در زمین‌های اشغالی کرانه باختری‌ست. ایالات متحده آمریکا از اسرائیل خواسته «خویشتنداری» کند.

یک گروه ناظر بر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در فلسطین، یکشنبه ۲۴ اکتبر/ دوم آبان اعلام کرد اسرائیل قرار است در هفته پیش رو مجوز ساخت و ساز هزاران خانه جدید در کرانه باختری را برای شهرک‌نشینان یهودی صادر کند.  

دولت جدید اسرائیل به فاصله کوتاهی پس از روی کار آمدن و در راستای آن‌چه طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل خوانده می‌شود، گسترش بیشتر شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را تصویب کرد. براساس گزارش‌ها این مصوبه دست کم ۳۱ پروژه ساخت‌وساز در زمین‌های اشغالی را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از هاگیت اوفران، از اعظای گروه اسرائیلی ضد شهرک‌سازی «اکنون صلح» اعلام کرد قرار است روز چهارشنبه کمیته‌ای در دولت اسرائیل تشکیل جلسه دهد تا طرح ساخت ۲۸۰۰ خانه را در قلب کرانه باختری تأیید کند. اقدامی که بار دیگر بر ریشه هرگونه تلاش برای ایجاد کشور مستقل فلسطین تیشه خواهد زد. به گفته او بیش از نیمی از این واحدهای مسکونی مجوز نهایی دریافت می‌کنند و می‌توانند از آغاز سال آینده میلادی ساخت و ساز را آغاز کنند.

طرح ساخت نزدیک به ۳ هزار خانه جدید در کرانه باختری با ابراز نگرانی ایالات متحده آمریکا، متحد و حامی بزرگ اسرائیل روبه‌رو شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه تل‌آویو را به خویشتنداری فراخواند و گفت کاخ سفید در مورد طرح‌های گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین «نگران» است. او از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست «از اقدامات یک‌جانبه‌ای که باعث تشدید تنش می‌شود و زیربنای تلاش‌ها برای پیشبرد راه حل دو کشور را هدف قرار می‌دهد» خودداری کنند.

مقام‌های فلسطین برای تشکیل کشور مستقل به دنبال بازیابی مالکیت خود بر کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی‌اند - مناطقی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد -. فلسطینی‌ها شهرک‌سازی‌های اسرائیل را که به‌رغم مغایرت با قوانین بین‌المللی ادامه پیدا کرده و نزدیک به ۷۰۰هزار شهرک‌نشین یهودی را در خود جای داده، از موانع اصلی «صلح» می‌دانند.

جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری بارها گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین را غیرقانونی خوانده و خواستار توقف آن شده‌اند. رژیم اسرائیل اما با این بهانه که کرانه باختری در کتاب مقدس و تاریخ، سرزمین قوم یهود است، به اشغال اراضی فلسطینیان و پیشبرد شهرک‌سازی‌های ادامه می‌دهد.   

ساکنان مناطق اشغالی بارها به شهرک‌سازی‌های اسرائیل اعتراض کرده‌اند اما اسرائیل این اعتراضات را «شورش» می‌خواند و با گرفتن جان معترضان یا زخمی‌کردن آن‌ها، اعتراضات را سرکوب می‌کند.

به گفته هاگیت اوفران اسرائیل همچنین قرار است برای فلسطینیان نیز در مناطق اشغالی کرانه باختری مجوز حدود ۱۶۰۰ خانه را صادر کند. مجوزهایی که طبق گفته منتقدان به ابتکار روستاییان و نه دولت اسرائیل انجام خواهد شد و تنها کسری از رقم مجوزهایی‌ست که فلسطینی‌ها سالهاست درخواست کرده‌ و دریافت نکرده‌اند.

گروه «صلح اکنون» پیشتر در ماه اوت نیز در گزارش خود اعلام کرد طرح ساخت ۹ هزار واحد مسکونی نزدیک فرودگاه اتاروت (بین محلات فلسطینی کفرعقاب، قلندیه و ار-رام جنوب رام‌الله) ریخته شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.