ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو محدودیت‌ها و نرخ پایین واکسیناسیون: شیوع کووید ۱۹ در شرق اروپا رو به وخامت می‌رود

در شرایطی که کشورهای شرق اروپا کمترین میزان واکسیناسیون در این قاره را عملی کرده‌اند و نیمی از جمعیت هنوز یک دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، شمار موارد ابتلا به کرونا در اروپای شرقی از ۲۰ میلیون نفر فراتر رفت. سه کشور از پنج کشوری که در هفته‌های گذشته بیشترین مرگ و میر را در جهان گزارش کرده‌اند، یعنی روسیه، اوکراین و رومانی در شرق اروپا قرار دارند.

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۲۴ اکتبر/دوم آبان با ارائه آمارهای کرونا در شرق اروپا اعلام کرد این منطقه با بدترین موج شیوع از زمان شروع همه‌گیری درگیر شده است.

بر اساس گزارش «دنیای ما طبق داده‌ها» (Our World in Data) مجارستان که ۶۲ درصد از جمعیتش دست کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کردند در صدر کشورهای این منطقه قرار دارد، در حالی که به عنوال مثال اوکراین به تنها ۱۹ درصد از ساکنانش حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده است.

داده‌های رویترز که بر آمارهای رسمی ارائه‌شده تا روز جمعه اتکا می‌کند، نشان می‌دهد موارد جدید ابتلا به کرونا در شرق اروپا به‌طور پیوسته افرایش یافته و در حال حاضر حداقل به طور متوسط ۸۳ هزار و ۷۰۰ مورد جدید در روز ثبت می‌شود. رقمی که بالاترین میزان از نوامبر سال ۲۰۲۰ است.

بی‌اعتمادی گسترده به نظام درمان

مایک رایان، مدیر اورژانس سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گفت پس از برداشته‌شدن محدودیت‌ها، گردهمایی‌های خانگی که همزمان با فرارسیدن زمستان افزایش پیدا کرده‌اند، به تشدید همه‌گیری منجر شده‌اند.

گفته می‌شود موج کووید-۱۹ بسیاری از ساکنان اروپای شرقی را که میان پافشاری بر نافرمانی و پشیمانی از واکسینه‌نشدن سرگردان کرده‌ است. همزمان اما اعتراض‌ها به محدودکردن فضاهای سرپوشیده به حضور افراد دارای گواهینامه واکسیناسیون از جمله در صوفیه بلغارستان ادامه دارد و شهروندانی که واکسینه نشدند، خواهان دسترسی به سینماها، موزه‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های نمایش و کنسرت هستند.

طبق نتایج یک نظرسنجی کمیسیون اروپا موسوم به یوروبارومتر، دست کم یک نفر از هر سه نفر در اکثر کشورهای شرق اتحادیه اروپا به نظام سلامت و درمان اعتماد ندارند، در حالی که این میانگین برای کل اروپا ۱۸ درصد است.

توسل دوباره برخی از کشورها به تعطیلی و قرنطینه

برمبنای تحلیل رویترز، بیش از ۴۰ درصد از کل موارد جدید گزارش شده در شرق اروپا در روسیه ثبت شده و در هر پنج دقیقه ۱۲۰ نفر مثبت تشخیص داده شده‌اند.

 میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه که روز جمعه برای چهارمین روز متوالی رکورد مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ را ثبت کرد گفته نظام درمان این کشور تحت فشار زیادی قرار دارد. در روسیه نیز که واکسن اسپوتنیک را با تبلیغات فراوان ساخت و به برخی از کشورها از جمله ایران نیز صادر کرد، تنها ۳۶ درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

مسکو هفته آینده به تعطیلی و قرنطینه دست خواهد زد.

داده‌های منتشر شده از دیگر کشورها نیز حاکی از وخامت همه‌گیری ست. اسلواکی اواخر هفته جاری نزدیک به ۳هزار ۵۰۰ مورد جدید ابتلا را ثبت کرد که از ماه مارس بی‌سابقه بوده است. در چنین شرایطی این کشور ۵ و نیم میلیون نفری یکی از پایین‌ترین نرخ های واکسیناسیون را در اروپا دارد و کمی بیش از نیمی از جمعیت خود را واکسینه کرده است.  

در رومانی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و سردخانه‌ها تکمیل شده است. میزان ابتلا در این کشور نیز که نرخ واکسیناسیون پایینی دارد هفته گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. کووید-۱۹ در رومانی در ماه اکتبر هر پنج دقیقه یک نفر را کشته است.

اوکراین هم روز جمعه برای دومین روز متوالی بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را ثبت کرد. این کشور همچنین وضعیت اضطراری را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کرد.

برخی از گزارش‌ها به سرایت شیوع کرونا از شرق اروپا به کشورهای همسایه خبر می‌دهند.

همزمان با شرق اروپا تعداد موارد ابتلا در برخی از کشورهای غربی نیز افزایش ناگهانی پیدا کرده است. روز شنبه آلمان ۹هزار و ۲۶۷ مورد جدید ابتلا، فرانسه ۶ هزار و ۲۹۱ مورد ابتلا و ۲۳ مورد مرگ، و هلند نیز ۵ هزار و ۶۷۶ مورد ابتلا و ۲۳ مورد مرگ بیماران کووید-۱۹ را ثبت و گزارش کردند که نسبت به هفته‌های گذشته افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.