ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیروزی احتمالی شوکت میرضیایف در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان

هنوز نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان اعلام نشده اما از هم‌اکنون می‌توان گفت پیروزی میرضیایف قطعی است.

 شوکت میرضیایف در غیاب احزاب اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان به احتمال قریب به یقین با اکثریت آرا در مقام خود به‌عنوان رئیس جمهوری این کشور ابقا می‌شود.

اگر پیروزی میرضیایف در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان تأیید شود، انتظار می‌رود که کارزار اصلاحات در این کشور به سوی گسترش روابط اقتصادی با روسیه و کشورهای غربی شتاب بیشتری بگیرد و در همان حال نظام سیاسی این کشور همچنان بسته و مرکزگزا باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شامگاه یکشنبه ۲۴ اکتبر، زین‌الدین  نظام‌خداجایف، رئیس کمیسیون انتخاباتی ازبکستان بعد از بسته شدن شعبه‌های اخذ رأی اعلام کرد که نرخ مشارکت ۸۹,۸ درصد بوده است. در انتخابات سال ۲۰۱۶ که میرضیایف برای نخستین بار به ریاست جمهوری ازبکستان رسید، نرخ مشارکت در انتخابات ۸۷,۷ درصد اعلام شده بود. زین‌الدین نظام‌خداجایف گفت:

«مردم ازبکستان پی بردند که انتخابات ریاست جمهوری مطابق موازین بین‌المللی و به‌طور شفاف و مطابق اصول دموکراتیک برگزار شده است.»

خشنودی مردم از اندک اصلاحات اجتماعی و اقتصادی

شوکت میرضیایف در دور نخست ریاست جمهوری خود موفق شد که روابط اقتصادی و سیاسی ازبکستان به‌عنوان کشوری با منابع زیرزمینی غنی با روسیه و کشورهای غربی را گسترش دهد. در دوران اسلام کریموف، نخستین رئیس جمهوری ازبکستان بعد از اعلام استقلال از اتحاد جماهیر شوروی، این کشور روابط پرتنشی با روسیه و غرب داشت.

رویترز می‌نویسد در مجموع مردم ازبکستان از اصلاحات راضی هستند.

میرضیایف برخی محدودیت‌ها برای انجام مناسک مذهبی را لغو کرد، قدرت نهادهای اطلاعاتی را محدود و برخی از زندانیان سیاسی را که در دوران اسلام کریموف صرفاً به خاطر عدم مدارا با کوچکترین مخالفتی به زندان افتاده بودند، آزاد کرد.

با این حال هنوز احزاب در ازبکستان آزاد نیستند و نمی‌‌توان از یک اپوزیسیون واقعی سخن گفت. برخی وبلاگ‌نویسان و برخی رسانه‌ها اما در انتقاد از دستگاه‌ها و مدیران دولتی مطالبی می‌نویسند و بدون مزاحمت منتشر می‌کنند. شخص رئیس جمهوری اما از این انتقادات کاملاً مصون است.

چهار نامزدی که با شوکت میرضیایف رقابت می‌کردند همه به احزابی تعلق دارند که از حامیان میرضیایف به‌شمار می‌آیند.

نورزودا عمرکولووا و خدیجه اولیمجونوا، دو دانشجوی هجده ساله در دانشگاه اسلامی تاشکند در مصاحبه با رویترز گفته‌اند که به میرضیایف رأی دادند به این دلیل که کیفیت و سطح زندگی آنان در دوران ریاست جمهوری او بهتر شده و او وعده داده که این روند در آینده هم ادامه پیدا کند.

یکی از این اصلاحات این است که در دوران میرضیایف زنان و دختران جوان اجازه دارند روسری سفید به سر کنند.

میرضایف وعده داده است که با تسریع رشد اقتصادی با فقر مقابله کند و شورای شهر و شهرداری‌ها را تقویت کند.

هنوز نتیجه قطعی انتخابات و گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان نظارت داشته اعلام نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.