ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق فولاد

امیرسام گودرزی − دریافت مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، و اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، از مهمترین خواسته‌های معترضان است.

تجمعات اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق فولاد در برخی شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، اهواز، شاهرود و چند شهر دیگر همچنان ادامه دارد.

آخرین مورد تجمع آنان، در روز سه‌شنبه ۴ آبان بود.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق فولاد، با حضور مقابل ساختمان صندوق مرکزی بازنشستگان فولاد در تهران خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. دریافت مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، و اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، از مهمترین خواسته‌های معترضان است.

بیان خواست‌ها

در تجمع چهارم آبان در تهران معترضان با در دست داشتن برگه‌ها و پلاکاردهایی که روی آنها خواسته‌ها و انتظارات‌شان ذکر شده بود، بار دیگر بر مطالبات خود تأکید داشتند:

  • «متناسب‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد با سایر صندوق‌های بازنشستگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی»
  • «برقراری حقوق و درمان بازنشسته فولاد از طریق جدول هفت قانون بودجه»
  • «تبعیض و افزایش کمتر حقوق بازنشسته فولاد نسبت به سایر بازنشستگان، یعنی هدایت خانواده بازنشسته فولاد به معضلات اجتماعی»
  • «چرا نظارتی بر اجرای مصوبات مجلس و دولت و تبعیت از احکام قوه قضاییه در صندوق فولاد نیست؟»
  • «برقراری دستورالعمل‌های هماهنگ با آیین‌نامه فولاد و قوانین و مقررات حاکم بر صندوق‌های دولتی»
  • «افزایش ۲۵ درصد متوسط حقوق بازنشستگان فولاد خواستی مطابق مصوبه همسان‌سازی دولت و آیین نامه فولاد»
  • «مطالبات بازنشسته فولاد چه شد؟»
  • «برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد و مقررات حاکم بر صندوق بازنشستگی»
  • «خودگردانی صندوق فولاد حیات خلوت ریخت و پاش دولتی‌ها»
  • «ماهیت حقوقی صندوق فولاد‌ دولتی است. بودجه آن چرا در جدول متفرقه‌های قانون بودجه است؟»

پای صحبت معترضان

■ یکی از بازنشستگان صندوق فولاد درباره تجمع صبح چهارم آبان و مطالبات‌شان گفت:

«ما برای گرفتن حق و حقوق‌مان اینجا جمع شدیم تا مسئولان، مظلومیت ما را ببینند. صندوق بازنشستگی فولاد تخلف کرده و ۲۵ درصد حقوق ما معادل حدود ۲ میلیون تومان از جیب ما برداشته و در واقع دزدی کرده است. ما تا زمانی که صندوق حق و حقوق‌مان را ندهد دست از تجمع بر نخواهیم داشت و اعتراضات خود را در کف خیابان ادامه خواهیم داد.»

■ بازنشسته دیگری بیان داشت:

«مسئولین ارشد صندوق فولاد باید به قشر زحمتکش بازنشستگان که عمرشان را در راه خدمت به صنایع فولادی کشور صرف کرده‌اند، توضیح بدهند که با این وضع تورم و گرانی روز افزون با چه مجوزی دو میلیون تومان از متوسط افزایش حقوق بازنشسته فولاد کم کرده‌اند؟ آیا این عدل و انصاف است؟ » یک معترض نیز گفت: «گرانی و کمبود کالا در کشور بیداد می‌کند. شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم قیمت اجناس دو برابر شده. بعد در چنین شرایطی بجای اینکه حقوق ما را متناسب با نرخ تورم افزایش دهند، ۲ میلیون تومان هم کسر کرده‌اند و پاسخگو هم نیستند. در نهایت با این وضع ما روز به روز بیشتر فقیر می‌شویم.»

■ یکی دیگر از مهمترین خواسته‌های بازنشستگان صندوق فولاد، اصلاح احکام همسان‌سازی مطابق با نرخ تورم است. یکی از بازنشستگان در این‌باره گفت:

«بسیار بدیهی‌ست وقتی تورم در جامعه گسترش پیدا می‌کند و قیمت کالاها سر به فلک می‌گذارد، باید حقوق‌ها و دستمزدها هم به همان نسبت بالاتر رود وگرنه فقر و تنگدستی بیشتر شده و معضلات اجتماعی هم افزایش پیدا می‌کند. این نه تنها خواسته ما بازنشستگان فولاد که خواسته همه مردم است.»

■ بازنشسته دیگری با اشاره به قانون همسان‌سازی این پرسش را مطرح کرد:

«مسئولان صندوق فولاد بگویند با ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد در سال ۱۳۹۹ چه کردند؟ اگر دزدی‌ها و فسادها نبود، الان ما این مشکلات را نداشتیم. تمام مشکلاتی که امروز قشر بازنشسته صندوق فولاد کشور با آن روبروست، ناشی از همین فسادها، دزدی‌ها و زد و بندهاست.»

■ یکی دیگر از بازنشستگان معترض صندوق فولاد از بی‌توجهی دولت‌ها به مطالبات‌شان گفت:

«من به عنوان یک بازنشسته صندوق فولاد افتخار می‌کنم که جوانی و سلامتی‌ام را در راه پیشرفت صنایع فولاد کشور گذاشتم. کار در صنعت فولاد جزو مشاغل سخت و پرخطر محسوب می‌شود که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود. من و همکارانم در دوران فعالیت، وظیفه خودمان را مطابق آیین‌نامه استخدامی فولاد به نحو احسن انجام دادیم ولی متأسفانه تا نوبت به دوران بازنشستگی رسید شاهد بی‌مهری و کم لطفی دولت‌ها بودیم. دولت‌ها عملاً نسبت به انجام تعهداتشان در قبال بازنشستگان کوتاهی کردند و وضعیت به اینجا رسید که می‌بینید و ما هر هفته برای اعتراض جمع می‌شویم.»

■ بازنشسته دیگری اعتراضش را این گونه بیان کرد:

«من نمیدانم این ظلم قرار است تا کی باشد؟ هیچکس هم پاسخگو نیست. ما نمی‌دانیم باید چکار کنیم. خدایا خودت به ما کمک کن. حق ما را از اینها بگیر. از مردم ماهی ۲ تومن می‌گیرند و برای همسان‌سازی تا جایی که توانستند پول ما را خوردند. این تجمعات تا زمانی که به حق خود نرسیم ادامه دارد و ما در کف خیابان هستیم.»

سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰، تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰، تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران

اعتراض ادامه خواهد داشت

از دیگر مشکلات این بازنشستگان می‌توان به مشکلات درمانی و کسر پول بیمه عمر و حوادت از بازنشستگان ستادی و معدنی اشاره کرد. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در شهریور سال جاری نوشت قرار است بازنشستگان متضرر، این تخلف را به دفتر ریاست جمهوری و سایر ارگان‌های پیگیری‌کننده انعکاس دهند. آن چیزی که در گفته‌های بازنشستگان صندوق فولاد پیدا بود این است که اعتراضات آنان تا رسیدن به نتیجه همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.