ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آرامش دوستدار، نویسنده منتقد فرهنگ دینی، درگذشت

عنوان کتاب اصلی دوستدار، "امتناع تفکر در فرهنگ دینی"، معرف دیدگاه اوست.

۵ آبان ۱۴۰۰، آرامش دوستدار، در شهر کلن (آلمان) درگذشت. او متولد ۲ خرداد ۱۳۱۰ بود. در خانواده‌ای بادیانت بهایی رشد کرده بود، اما خود باورمند نبود. اعضای خانواده متجدد و فرهنگ‌دوست بودند و با روشنفکران عصر خود در تهران در رابطه‌ی نزدیک قرار داشتند. آرامش دوستدار کتاب‌خوان بار آمد. در درس ادبیات مدتی آموزگارش جلال آل احمد بود. این دو بعداً رابطه با همدیگر را حفظ کردند.

آرامش دوستدار: "امتناع تفکر در فرهنگ دینی" (چاپ اول، پاریس ۱۳۸۳)
آرامش دوستدار: "امتناع تفکر در فرهنگ دینی" (چاپ اول، پاریس ۱۳۸۳)

آرامش دوستدار در سال ۱۳۳۷ برای تحصیل به آلمان رفت و در آنجا رشته اصلی تحصیلی خود را فلسفه انتخاب کرد؛ روان‌شناسی و دین‌شناسی تطبیقی رشته‌های فرعی انتخابی او بودند. سرانجام از دانشگاه بُن با رساله‌ای درباره نیچه دکترا گرفت. پس از آن به تهران بازگشت و در دانشگاه تهران استخدام شد. از ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۸ فلسفه تدریس کرد. با "انقلاب فرهنگی" اخراج شد و مجبور شد کشور را ترک کند. او دوباره به آلمان بازگشت و با همسر آلمانی‌اش، دورتئا، در شهر کلن آلمان اقامت گزید.

در ایران مقاله‌هایی از او چاپ شد و کتابی با عنوان "ملاحظات فلسفی در دین و علم" (نشر آگه، تهران، ۱۳۵۹). در این کتاب او دین را با ناپرسایی آن مشخص کرد. همین نکته اساس انتقاد از فرهنگ دینی در آثاری شد که بعداً در آلمان نوشت. در آنها به نقد فرهنگ دینی پرداخت، از این زاویه که ناپرسا است، و چون ناپرسا است، نمی‌اندیشد. نقد فرهنگ دینی با انتشار مقالاتی در نشریه "الفبا" (۱۳۶۳-۱۳۶۱، شماره ۱ تا ۵) شروع شد که به همت غلامحسین ساعدی در پاریس منتشر می‌شد. این مقاله‌ها به دلیل موضوع و زبان‌شان جلب توجه کردند. بعداً آنها در قالب کتاب "امتناع تفکر در فرهنگ دینی" (چاپ اول، پاریس ۱۳۸۳) درآمدند. "درخشش‌های تیره" (پاریس، ۱۳۷۰)، "خویشاوندی پنهان" (کلن، ۱۳۸۷) و "زبان و شبه‌زبان، فرهنگ و شبه‌فرهنگ" (کلن، ۱۳۹۷) از دیگر آثار او هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    نقد و طنز او در نوشتارهایش منحصر بفرد بود . آینه ایی در مقابل ما گذاشت تا خود را به آن شکل که هستیم ببینیم ، نه آن شمایل کاذب متوهم که در طول تاریخ تلخ مان از خود ساختیم !

  • صابری

    جالب بود.

  • بهمن قلیزاده

    از این تیتر استفاده کردید تا نگویید او یک فیلسوف و از برجسته ترین متفکرین و روشن فکران دوره جدید تاریخ ایران بود

  • خرمگس آتنی

    دوستدار اندیشه را نمی آموخت، اندیشیدن را می آموخت. یادش گم مباد